Mille Miglia: Hlavně jet a nebrzdit!

Mille Miglia: Hlavně jet a nebrzdit!

Během čtyř dní zvládnou celkem 1600 intenzivních kilometrů a přitom projedou centry desítek vyhlášených italských historických měst.

Pokud je někdo skutečný nadšenec do těch nejlepších aut, jaká naše civilizace stvořila, určitě je vyhledává. Může je potkat někde v muzeu, ale to není ono. Může však vyrazit na akce, kde se jezdí. Počítám sem určitě Goodwood, Le Mans Classic, AvD Oldtimer Grand Prix a pak Mille Miglii. Ta se všem ostatním vymyká, a to zejména tím, že auta jedou v provozu po běžných silnicích, cestu jim dělá policie a všude, kam přijedou, je vítají nadšení Italové, kteří většinou popíjejí podél trati víno. Nejintenzivnější je samotná rychlost, kterou se pohybují – už se nám stalo, že jsme některým nestačili s moderním mercedesem GLE…

Centrem Mille Miglie je Brescia, městečko umístěné v mírných kopcích kousek od Gardského jezera. Právě zde se konal první závod „za červenou šipkou“, Mille Miglia v roce 1927, která startovala konkrétně 26. března. Stáli za ním dva šlechtici, Aymo Maggi a Franco Mazzotti a uspořádali jej trochu na truc kvůli faktu, že byla Velká cena Itálie přesunuta do Monzy. Trasu z Brescie do Říma a zpět vymysleli ve tvaru osmičky, která měřila 1618 km, tedy tisíc mil.

Oldtimer 6

Na start se tehdy postavilo 77 jezdců s neupravenými sériovými auty, což byla podmínka. Nakonec zvítězila posádka Minoja-Morandi s dvoulitrovým OM 665 Sport, jehož šestiválec vyvinul úctyhodný výkon 80 koní.

4O4A0220

Trasu plnou zatáček projeli za 21:04’48“, což znamená průměrnou rychlost přes 77 km/h. Závod se postupně rozvíjel a lákal stále slavnější jezdce – v roce 1930 vyhrál jízdu Itálii Tazio Nuvolari s Alfou Romeo 6C 1750, přičemž do cíle dorazil za 16:18’59“ (průměrná rychlost 100 km/h). O historii MM byly napsány celé knížky a to mnohem fundovanějšími autory, než jsem já, proto vzpomínku uzavřu zásadní informací: nejrychleji to zvládl v roce 1955 Sir Stirling Moss s novinářem Denisem Jenkinsonem v Mercedesu 300 SLR, vybaveným řadovým osmiválcem o objemu 3 litry a výkonu 310 koní. Sir Moss přiznává, že místy jel i 290 km/h, což potvrzuje i fakt, že zpátky do Brescie dojel při průměru 157 km/h za neskutečných 10:07’48“, čímž stanovil dosud nepřekonaný rekord… Berte v úvahu, že musel např. i tankovat!

Datum zveřejnění

8. června 2016

Autor

Redakce Oldtimermagazín

Fotogalerie

Oldtimer pro předplatitele

Oldtimer č. 272

Příběh legendy ISO GRIFO

Hlavní materiál je věnován italským vozům ISO Grifo, a to u příležitosti letošního 55. výročí představení jejich prototypu A3/L. Kromě vzniku a...

Oldtimer č. 271

Škoda 952 Superb

Století Miroslava Zikmunda; Jediný BMW M showroom je v Brně; Kalendář Linde Gas a NTM; Škoda 952 Superb, Trofeo Niké Jeseníky 2017; Eliška...

Oldtimer č. 270

Rallye Vltava 2017

Nové vydání magazínu Oldtimer přináší mnoho zajímavého. Hlavním tématem je Rallye Vltava 2017. Přinese reportáže z akcí 200 kilometrů...

Reklama

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!
Předplatitelé Oldtimeru mají 10% slevu!

Facebook .

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.8325 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál