Mille Miglia: Hlavně jet a nebrzdit!

Mille Miglia: Hlavně jet a nebrzdit!

Během čtyř dní zvládnou celkem 1600 intenzivních kilometrů a přitom projedou centry desítek vyhlášených italských historických měst.

Pokud je někdo skutečný nadšenec do těch nejlepších aut, jaká naše civilizace stvořila, určitě je vyhledává. Může je potkat někde v muzeu, ale to není ono. Může však vyrazit na akce, kde se jezdí. Počítám sem určitě Goodwood, Le Mans Classic, AvD Oldtimer Grand Prix a pak Mille Miglii. Ta se všem ostatním vymyká, a to zejména tím, že auta jedou v provozu po běžných silnicích, cestu jim dělá policie a všude, kam přijedou, je vítají nadšení Italové, kteří většinou popíjejí podél trati víno. Nejintenzivnější je samotná rychlost, kterou se pohybují – už se nám stalo, že jsme některým nestačili s moderním mercedesem GLE…

Centrem Mille Miglie je Brescia, městečko umístěné v mírných kopcích kousek od Gardského jezera. Právě zde se konal první závod „za červenou šipkou“, Mille Miglia v roce 1927, která startovala konkrétně 26. března. Stáli za ním dva šlechtici, Aymo Maggi a Franco Mazzotti a uspořádali jej trochu na truc kvůli faktu, že byla Velká cena Itálie přesunuta do Monzy. Trasu z Brescie do Říma a zpět vymysleli ve tvaru osmičky, která měřila 1618 km, tedy tisíc mil.

Oldtimer 6

Na start se tehdy postavilo 77 jezdců s neupravenými sériovými auty, což byla podmínka. Nakonec zvítězila posádka Minoja-Morandi s dvoulitrovým OM 665 Sport, jehož šestiválec vyvinul úctyhodný výkon 80 koní.

4O4A0220

Trasu plnou zatáček projeli za 21:04’48“, což znamená průměrnou rychlost přes 77 km/h. Závod se postupně rozvíjel a lákal stále slavnější jezdce – v roce 1930 vyhrál jízdu Itálii Tazio Nuvolari s Alfou Romeo 6C 1750, přičemž do cíle dorazil za 16:18’59“ (průměrná rychlost 100 km/h). O historii MM byly napsány celé knížky a to mnohem fundovanějšími autory, než jsem já, proto vzpomínku uzavřu zásadní informací: nejrychleji to zvládl v roce 1955 Sir Stirling Moss s novinářem Denisem Jenkinsonem v Mercedesu 300 SLR, vybaveným řadovým osmiválcem o objemu 3 litry a výkonu 310 koní. Sir Moss přiznává, že místy jel i 290 km/h, což potvrzuje i fakt, že zpátky do Brescie dojel při průměru 157 km/h za neskutečných 10:07’48“, čímž stanovil dosud nepřekonaný rekord… Berte v úvahu, že musel např. i tankovat!

Datum zveřejnění

8. června 2016

Autor

Redakce Oldtimermagazín

Fotogalerie

Oldtimer pro předplatitele

Oldtimer č. 270

Rallye Vltava 2017

Nové vydání magazínu Oldtimer přináší mnoho zajímavého. Hlavním tématem je Rallye Vltava 2017. Přinese reportáže z akcí 200 kilometrů...

Oldtimer č. 269

Walter Royal

Isabela z roku 1958; Speciální výstava EY ALTER; IV. Balatonfüred Concours d’Elegance; Kalendář veteránských akcí; Vybraná muzea; Rarita:...

Oldtimer č. 268

Ukradené vítězství

Aktuality; Kalendář akcí; Jiří Kristián Lobkowicz; Ukradené vítězství; 288 GTO - nejrychlejší Ferrari světa; Plnokrevník pro rallye; McLaren M23 -...

Reklama

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!
Předplatitelé Oldtimeru mají 10% slevu!

Facebook .

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.7041 seconds.
Redakční systém Orancon naprogramoval Vítězslav Dostál