Po Polsku se milovník traktorů ZETOR vydal do Rakouska

Po Polsku se milovník traktorů ZETOR vydal do Rakouska

Na svou další cestu historickým traktorem ZETOR 25, který vyjel z bran brněnského závodu už v roce 1954, se nadšenec Martin Havelka vydal z rodných Škrdlovic na Vysočině rovnou až do Rakouska. Cílem bylo město Bruck an der Großglocknerstraße, kde se 14. - 17. 9. 2017 odehrává další ročník akce Traktor WM 2017.

Na akci Traktor WM 2017 se sjedou již po šestnácté největší nadšenci zemědělských strojů z Evropy a Martin Havelka se svou „pětadvacítkou“ u toho nemůže chybět. Do cílové destinace dopraví traktorový nadšenec svůj stroj na přívěsu, aby byl na závod a spanilou jízdu stoprocentně připraven. Ostatně spanilá jízda je vyvrcholením celé akce, a to doslovně. Trasa vede po Großglocknerstraße, která je nejvýše položenou silnicí v Evropě, takže jeho Z25 čeká převýšení 2540 m n. m. Na cestování nebude sám. Jako na cestě do Polska, tak i na této jej bude doprovázet partnerka.

Traktor WM je akce, která letos proběhne již po šestnácté v rakouské oblasti HoheTauern u měst Bruck a Fusch  an der Großglocknerstraße. Hlavním a nejzajímavějším cílem je sobotní výjezd alpské vysokohorské silnice Grossglocknerhochalpenstrase naproti hoře Grossglockner. Zajímavostí je, že akce se mohou zúčastnit pouze stroje s rokem výroby 1980 a starší. Při výjezdu se měří čas, ten se pak započítává v rámci celkového hodnocení všech účastníků. V loňském roce zdolal pan Havelka stejnou trasu jako 124. z 550 účastníků z 11 zemí Evropy, a jeho stroj se tak stal prvním Zetorem 25, který vyjel až na vrchol silnice Grossglocknerhochalpenstrase.

Martin Havelka má s podobnými cestami v ZETORU 25 napříč světem bohaté zkušenosti. V červnu tohoto roku ujel bezmála 800 km do polských Laz nad Morzem. Ani cesta do Rakouska není pro slavnou Z25 poslední – pan Havelka už plánuje na příští rok další zajímavé zahraniční cesty, jako třeba opět putování na polský sraz traktoristů, apod. Hlavním důvodem, proč jezdí raději traktorem a ne třeba autem je ten, že „nejkrásnější pohled na svět je ze sedadla traktoru,“ a dodává, že „je to nenáročný a spolehlivý traktor s krásným zvukem motoru, na cestování je ideální ať už z hlediska rychlosti nebo spotřeby. Spotřeba vychází cca 11 litrů na 100 kilometrů po rovině a v kopcovitém terénu se samozřejmě o něco zvyšuje.“ V budoucnu se rýsuje možnost cesty dále na sever Evropy či k jinému moři než opakovaně k Baltu.

„Pan Havelka se svým strojem dokazuje, jak kvalitní byly traktory ZETOR již od prvních modelů. K tomuto odkazu se hlásíme i dnes, kdy kvalitě a přidané hodnotě pro zákazníka věnujeme maximální pozornost. Naše stroje neustále inovujeme, abychom vždy zákazníkům nabídli ten nejlepší poměr ceny a výkonu,“ říká Robert Todt, ředitel obchodu a marketingu ZT a.s. „Panu Havelkovi moc fandíme a do závodu přejeme hodně štěstí,“ doplňuje Robert Todt.

První traktor ZETOR Z 25 má ve svém rodném listu uvedeno datum 15. března 1946. Výrobě předcházela nelehká výzva - zkonstruovat levný traktor o nízké hmotnosti, který bude vhodný pro hromadnou výrobu. Nejlépe se úlohy zhostila Zbrojovka Brno, které byla následně svěřena výroba zemědělských kolových traktorů Z 25. O tři roky později (v roce 1949) proběhla modernizace a na trh byl uveden legendární Zetor 25 A, na kterém jezdí právě pan Havelka. V té době přinesl nový stroj hned několik benefitů: vylepšenou přístrojovou desku včetně teploměru, pohodlné polstrované sedadlo, hydraulické tříbodové závěsné ústrojí, kabinu na přání, závěr diferenciálu nebo nastavitelný rozchod předních a zadních kol. Stroj pana Havelky, který si pořídil v roce 2010, samozřejmě prošel renovací. Ta trvala přes rok. Původně se jedná o ZETOR 25 A, přestavěný v roce 1968 v STS Hodonín na "H" a následně panem Havelkou po renovaci navrácený více do podoby "A“. Má pouze dílčí úpravy týkající se bezpečnosti a životnosti při delších jízdách, napřiklad lepší čepy řízení či kufr na věci.

Datum zveřejnění

17.9.2017

Zdroj informací

Zetor

Autor

Roman Černica

Oldtimer pro předplatitele

Oldtimer č. 270

Rallye Vltava 2017

Nové vydání magazínu Oldtimer přináší mnoho zajímavého. Hlavním tématem je Rallye Vltava 2017. Přinese reportáže z akcí 200 kilometrů...

Oldtimer č. 269

Walter Royal

Isabela z roku 1958; Speciální výstava EY ALTER; IV. Balatonfüred Concours d’Elegance; Kalendář veteránských akcí; Vybraná muzea; Rarita:...

Oldtimer č. 268

Ukradené vítězství

Aktuality; Kalendář akcí; Jiří Kristián Lobkowicz; Ukradené vítězství; 288 GTO - nejrychlejší Ferrari světa; Plnokrevník pro rallye; McLaren M23 -...

Reklama

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!
Předplatitelé Oldtimeru mají 10% slevu!

Facebook .

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.7357 seconds.
Redakční systém Orancon naprogramoval Vítězslav Dostál