Servind

„Storie Alfa Romeo“: první mistři světa formule 1

„Storie Alfa Romeo“: první mistři světa formule 1

Alfetta 158

Alfetta z roku 1938 byla technologickým skvostem. Osmiválcový řadový motor s jednostupňovým kompresorem a tříkomorovým karburátorem byl výkonný pro okamžité zrychlení a současně absolutně spolehlivý. Ventily byly ovládané dvojitým vačkovým hřídelem v hlavě válců. Použití lehkých slitin umožnilo dosažení hmotnosti motoru pouhých 165 kilogramů. Převodovka byla umístěna vzadu v bloku s diferenciálem zadní nápravy z důvodu menší prostorové náročnosti a lepšího rozložení hmotnosti na nápravy.

Hra na schovávanou

Druhá světová válka přerušila vývoj a výzkum a zcela otřásla evolucí vozidel. Představte si scénu: píše se rok 1943. Město Miláno je okupované, počet zatčených každým dnem přibývá. V továrně v Portellu stojí několik Alfett, kterým ovšem hrozí, že budou odvlečené jako válečná kořist. Technici a zaměstnanci Alfy Romeo se rozhodují, že vozidla se musí schovat. Začnou proto tajně plánovat a připravovat odvoz vozidel v náklaďácích. Nastal však problém. Když se konvoj nákladních vozidel chystá odjet, objeví se hlídka Wehrmachtu. Naštěstí však testovací jezdec Alfy Romeo Pietro Bonini pocházel ze Švýcarska a řadu let prožil v Berlíně. Mluvil proto dokonalou němčinou a velitele hlídky uklidnil a celou operaci zachránil. Alfy 158 byly převezené do garáží a hospodářských budov, kde byly ukryté za falešné zdi nebo hromady polen a čekali na lepší časy. Technická řešení plánovaná před válkou byla natolik propracovaná a pokroková, že byla vyspělá i v poválečném období a v některých případech je tomu tak dodnes.

Zahájení F1

Krátce po skončení války byly stejné Alfetty 158 pečlivě opravené a připravené pro návrat k závodění. A závodění znamenalo vítězství. V letech 1947 a 1948 se Nino Farina umístil na prvním místě Grand Prix národů v Ženevě, Varzi byl prvním v Grand Prix Valentino v Turíně a Tossi rozdrtil konkurenci triumfem na Gran Premio Milano. Britská Grand Prix v SiIverstone v roce 1950 byla prvním z osmi závodů mistrovství světa formule 1 a ovládla ji Alfa Romeo. Nino Farina se pak stal prvním mistrem světa formule 1. Signál byl pro všechny konkurenty zcela jasný, Alfa Romeo byla stále vozem, který ostatní poráží.

Tým 3 F a Alfetta 159

Kombinace výjimečné rychlosti, ovladatelnosti a spolehlivosti učinila ze 158 mimořádně úspěšný vůz. Bezkonkurenční trio jezdců Farina, Fangio a Fagioli si vysloužilo přezdívku tým 3 F, který rozdrtil všechny soupeře. Alfa Romeo vyhrála všechny závody Grand Prix, kterých se zúčastnila. Dvanáctkrát obsadila stupně vítězů a dosáhla pěti nejrychlejších kol.

Po 17 letech dosáhl fenomenální motor Alfetty konce svého potenciálu ve smyslu dalšího vývoje. Během závodů v roce 1951 ale technici dokázali vyždímat ještě poslední kapky energie a dosáhli tak nového milníku v podobě 450 k. Díky tomuto úsilí a mimořádně talentovaným jezdcům triumfovala 159 v GP Švýcarska, Belgie, Francie a Španělska, jedenáctkrát stanula na stupních vítězů a v sedmi závodech dosáhla nejrychlejšího času na kolo.

Datum zveřejnění

12.5.2020

Zdroj informací

Alfa Romeo

Výběr jazyka

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2627 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál