Věk automobilu ani jeho cena není rozhodující pro čas, který bychom měli věnovat přípravě, pakliže chceme, aby vozidlo sklízelo zasloužený obdiv. S tím souvisí i potřebné propriety. Na následujících řádcích si projdeme celý proces přípravy plechového miláčka na automobilový sraz, výstavu či veteránskou soutěž.
Stěrače stírají, klakson troubí
Prvním a logickým krokem přípravy automobilu je kontrola techniky; kontrola provozních kapalin, případně jejich doplnění či výměna, nahuštění pneumatik a kontrola osvětlení. Pakliže vůz nevyžaduje další servisní zásahy týkající se motoru, brzd či komponent podvozku. Opomenout bychom neměli ani autobaterii a to i v případě moderního automobilu, který hodláme probudit ze zimního spánku.
Očista opravdu dočista
Když je automobil po technické stránce v pořádku, přichází na řadu jeho očista. Kyblíček s mýdlovou vodou a houba na školní tabuli opravdu nepatří do jednadvacátého století, pakliže jdeme mýt automobil. Vysokotlaký čistič přijde vhod, a to i v případě, že vůz není obalený blátem. Díky jeho pomoci můžeme v prvním kroku na karoserii, kola, podběhy a části podvozku nanést aktivní pěnu, kterou po krátkém působení díky vysokému tlaku vody smyjeme z vozu dolů. Tato fáze se odborně nazývá bezkontaktní předmytí a jejím účelem je zbavit automobil hrubých nečistot a prachu. Teprve pak přicházejí na řadu kýble s vodu, autošamponem a mycí rukavice či mikrovláknové mycí houby.
Automobil zpravidla myjeme od shora dolů. Začínáme tedy střechou a končíme prahy
a spodky nárazníků. To proto, abychom si nečistoty ze spodku vozu zbytečně neroznášeli po karoserii. Fajnšmekři během mytí používají dva kýble, v jednom mají vodu s autošamponem, v tom druhém pouze čistou vodu. Druhý kýbl tak slouží k proplachování mycí rukavice/houby, abychom si zbytečně neznečisťovali vodu s autošamponem.
Karoserii nemyjeme jen po povrchu, opomenout nesmíme ani zádveřní prostory.
Další oblast tvoří kola, podběhy a motorový prostor. Na čištění kol přijdou vhod kartáče určené k tomuto úkonu. Právě na kola bychom měli mít další mycí rukavici či houbu, kterou používáme výhradně na čištění kol. To proto, abychom si prachem z brzd a dalšími nečistotami z kol neškrábali lak na karoserii, pakliže bychom vše myli jednou houbou. Nemyjeme jen kola, ale taktéž pneumatiky. Ty bývají často opomíjené, přestože jsou první na ráně, co se špíny týká.
Umytý lak ještě nutně neznamená čistý lak. Zaschlé černé kapičky asfaltu či vzdušnou korozi rozhodně neodstraníme během mytí. K tomuto účelu nejlépe poslouží příslušné produkty; tedy odstraňovač asfaltu a odstraňovač poletavé rzi, popřípadě hmota clay a k ní nutný lubrikant. Tato fáze se odborně nazývá dekontaminace laku a jejím smyslem je lak skutečně vyčistit a připravit jej na leštění či aplikaci ochrany. Když máme dekontaminaci laku hotovou, vozidlo finálně opláchneme proudem/tlakem vody.
Nikdy nenecháme automobil samovolně oschnout. Jelenice patří do kabinetu přírodopisu, nikoliv do garáže. Raději se vybavme jemnými sušícími ručníky z mikrovlákna. S jejich pomocí automobil efektivně a šetrně usušíme.
Leštěnka a vosk není totéž
Mnoho automobilových nadšenců stále tápe v tom, jaký je rozdíl mezi leštěnkou a voskem. Přitom z obou slov je patrné, jaký je jejich účel. Leštěnka, leštící pasta či leštící politura, jedno jaký výraz budeme používat, je produkt určený k leštění laku. Lak můžeme leštit buď ručně, což je neefektivní jak z pohledu času, tak dosaženého výsledku. Nebo lak můžeme leštit strojně, tedy pomocí leštičky (existují různé typy leštiček). Účelem leštění je laku vrátit lesk
a odstranit hologramy (jemné škrábance) či další neduhy laku, je-li to možné. Leštěnka však lak nechrání. Bohužel, trh je plný produktů 2 v 1, tedy leštěnek, které leští a chrání v jednom kroku. Taková leštěnka však málo leští a ještě v menší míře poskytuje laku ochranu.
Po leštění laku, bylo-li to nutné, přichází na řadu vosk. Účelem vosku, v ideálním případě se bavíme o tvrdém vosku, je lak ochránit před vnějšími vlivy. Lak je díky vosku na svém povrchu pak skutečně hladký, odolává negativnímu vlivu UV záření a odpuzuje vodu. Ochranu laku rovněž zajišťují keramické nano povlaky, které však vyžadují odbornou aplikaci. Na veterána by měl však přijít vždy kvalitní tvrdý vosk.
Pohled jako do výlohy
Další samostatnou kapitolou je interiér vozidla. Podlahové koberce, rohožky a potahy sedadel vysáváme. Prach a nečistoty z plastových dílů a palubní desky setřeme bez použití chemie čistým mikrovláknovým hadříkem navlhčeným v teplé vodě. Šlehačce ve spreji alias cockpit spreyům se raději vyhneme, pakliže netoužíme po lesklé mastné palubní desce, mastných oknech, vlastně po čemkoli mastném a šmouhatém. Protože interiér vozidla je plný špatně dostupných míst, spár či mřížek, vypomůžeme si různými štětečky a kartáčky. Skvělým pomocníkem je i parní čistič.
Čisté a suché plastové díly pak ošetřujeme přípravkem na plastové části. Přípravek nikdy nerozstřikujeme přímo na povrch, nýbrž na mikrovláknovou utěrku s jejíž pomocí pak aplikujeme přípravek na plasty. Tím zamezíme zasažení těch míst, např. oken, kde není žádoucí mít tento druh přípravku. Každý další materiál v interiéru vozidla vyžaduje specifický produkt; textilie, vinyl, kůže, alkantara. Kožené potahy je třeba pravidelně čistit a chránit, neboť kůže stárne, degraduje a vysychá díky slunci. Čištěním zbavujeme kůži nečistot v podobě prachu, potu a organických zbytků. Následnou ochranou dodáváme kůži pružnost
a vyživený vzhled. Správně ošetřené kožené potahy mají sytý matný, nikoliv lesklý, vzhled. Jako poslední čistíme v interiéru okna. Není radno tak činit na přímém slunci. Dobře vyčistit skla včetně jejich okrajů a rohů je úkol, který se málokdy povede na první dobrou. Pamatujte, že opakování není matkou moudrosti, ale v tomto případě matkou čistoty.
Důležité detaily
Jsou tři věci, které deklasují vzhled automobilu bez ohledu na to, jak dokonalý je jeho lak; špatně umytá okna, zašlé chromové části a hnědé pneumatiky. O oknech byla už řeč, nyní je tedy potřeba dát příslušnou péči chromovaným částem automobilu, tedy maskám chladiče, nárazníkům, lištám, zrcátkům, koncovkám výfuků nebo kolům či jejich částem. Na tento úkon si opět vyčleňme hadříky, které nebudeme používat na nic jiného.
Jak bylo řečeno, během mytí kol jsme neměli vynechat pneumatiky. To jak důslední jsme byli, uvidíme, když pneumatiky oschnou. Pokud mají jinou barvu než černou, tak proces mytí důsledný nebyl. Lesk na pneumatiky neaplikujeme proto, abychom zamaskovali špínu, nýbrž proto, abychom čistým pneumatikám dodali vyživený a opět, ideálně, matný vzhled. Pokud mají pneumatiky veterána bílé bočnice, tak těm se samozřejmě vyhneme.
Motor je vizitkou každého vozidla, resp. jeho majitele. V motorovém prostoru je plno kovových, hliníkových, gumových, plastových či pochromovaných částí, takže pole působnosti pro vhodnou kosmetiku a příslušenství v podobě hadříků a štětečku je opravdu široké. A nemusí skončit jen u motoru, pokračovat se dá podvozkovými částmi, brzdiči, výfukem. Pamatujme, že opravdová láska k automobilu se pozná tak, že stojí hodně peněz
a ještě více času.
Na akci nejezdíme nikdy s prázdnou
Řeč není o nádrži, nýbrž o autokosmetice, kterou je dobré přibalit s sebou. Zcela jistě se neobejdeme bez čističe oken a utěrky na okna. Avšak tím největším pomocníkem bude detailer v rozprašovači. To je přípravek, s jehož pomocí ve spojení s mikrovláknovým ručníkem, odstraníme drobné nečistoty, prach či otisky prstů. Navíc zvyšuje lesk a prodlužuje již aplikovanou ochranu na laku. Během chvilky pak po příjezdu na automobilovou akci či v čase jejího trvání „oživíme“ čistý vzhled automobilu a přitáhnete pozornost kolemjdoucích.
4.6.2024