Ferat se vrací

Ferat se vrací

Posádka Jan Kopecký/Pavel Dresler nastoupí do vrcholné domácí soutěže s černým vozem Fabia R5. Škoda Motorsport při 43. Rallye Bohemia tímto zvláštním lakováním připomene 35. výročí vzniku legendárního československého kultovního filmu.

Tovární posádka Jan Kopecký/Pavel Dresler nastoupí do domácího podniku značky Škoda 43. Rallye Bohemia s černým vozem Fabia R5. Toto zvláštní lakování je připomínkou 35. výročí vzniku legendárního československého kultovního hororu Upír z Feratu. Jan Kopecký si chce v sobotu a v neděli i nadále udržet se špičkovým černým soutěžním speciálem neporazitelnost v letošním českém mistrovství v Rallye (MČR).

Soutěžní speciál s pohonem všech kol má připomínat vzhled legendárního vozu Škoda 110 Super Sport (Ferat), který díky hororu Upír z Feratu získal v tehdejším Československu kultovní postavení. Černý prototyp superautomobilu tehdy navrhl český umělec Theodor Pištěk, který později dostal Oscara za kostýmy k filmu Miloše Formana Amadeus. 35 let po vzniku hororového sci-fi snímku Upír z Feratu nyní Škoda připomene toto jubileum černým vozem Fabia R5.

Ve Škoda Muzeu bude možné v době kolem konání Rallye Bohemia obdivovat nejúspěšnější soutěžní speciál i vůz Škoda 110 Super Sport (Ferat Vampire RSR).

Škoda 110 Super Sport „Ferat“, typ 724 (1971)

„Je to super akce. Myslím, že naše černá Škoda Fabia R5 bude pro fanoušky jedinečný motiv k fotografování. Pro nás je ale nejdůležitější, abychom na Rallye Bohemia byli stejně úspěšní jako dosud a abychom dále posílili své vedení v českém mistrovství. Cílem je čtvrté vítězství v sezóně,“ řekl Jan Kopecký.

Fanoušci Rallye se mohou těšit na mimořádný program ve Škoda Parku. Jak se při českém mistrovství v Rallye již stalo zvykem, je možné vyhrát na jeden rok vůz Škoda Octavia RS 230. U příležitosti 35. výročí filmu jsou v rámci Rallye Bohemia plánovány různé speciální akce. Navíc se bude v pátek (od 19 hodin) před začátkem Rallye film Upír z Feratu promítat ve Škoda muzeu. Ve filmu Upír z Feratu hrála jednu z hlavních rolí také Dagmar Veškrnová-Havlová. Je vdovou po bývalém českém prezidentovi Václavu Havlovi, který zemřel v r. 2011. Kultovní film vznikl v pražském Filmovém studiu Barrandov v režii Juraje Herze.

fer super sport 0

Práce na projektu kupé Škoda 110 Super Sport s interním označením typ 724 začaly v roce 1969. Na vývoji se vedle Výzkumně vývojové základny AZNP Mladá Boleslav a VVZ AZNP Kvasiny podílely rovněž VVZ Jawa Praha a podniky Vertex Hradec Králové, Pal Kbely a Autopal Nový Jičín. Design vozu vznikl v Kvasinách a karoserii ze skleného laminátu vyrobil Vertex Hradec Králové. Pozoruhodné bylo řešení vstupu prostřednictvím vzhůru a vpřed výklopné střední části karoserie, s níž se nadzvedl i volant a přístrojová deska.

fer super sport 4

Dvoumístné kupé s délkou 4060 mm a rozvorem náprav 2500 mm bylo vysoké jen 1120 mm. Pohotovostní hmotnost byla 898 kg. Základem byla ocelová podlahová plošina s motorem před zadní nápravou, pomocným rámem a ochranným obloukem za sedadly. Do plošiny byla zabudována přední náprava z typu Š 110 včetně řízení a o 180° otočený motor ze soutěžní Škody 110 L Rallye. Motor o objemu 1107 cm3 měl rozvod OHV a byl osazen dvojitým karburátorem Weber. Největší výkon dosahoval 54 kW (73 k) při 6250/min a točivý moment 81 N.m při 5250/min. Přes sériovou čtyřrychlostní převodovku ze Škody 110 L poháněl zadní kola. V původní podobě vůz dosahoval maximální rychlost 180 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,3 s. V květnu 1971 byl do Super Sportu instalován motor 1147 cm3 s výkonem 76 kW (104 k), s nímž dosáhl 211,5 km/h.

fer super sport 3

Veřejnosti se Škoda 110 Super Sport představila v roce 1971 při Rallye Vltava v Klatovech Poté byl vůz k vidění i na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně a byl vystaven i na několika světových autosalonech (zahraniční premiéra se odehrála v Londýně na podzim 1971).

Nakonec Super Sport skončil ve firemním muzeu. Odtud se ale vydal do několika československých filmů. Prvním byla v roce 1977 komedie Zítra ráno vstanu a opařím se čajem. O největší slávu se Škodě 110 Super Sport postaral až horror Upír z Feratu režiséra Juraje Herze z roku 1981. O úpravy designu pro film se postaral výtvarník Theodor Pištěk. Vyměnil výklopnou světelnou rampu za pevné světlomety a zadní kruhová světla nahradil svítilnami ze Škody 742. Dramatičnost vozu dodaly spoilery pod přídí a křídlo na zádi spolu s černým lakem a červenými linkami. K úpravám pro natáčení patřily i nahrazení původních paprskových kol koly BBS. Fanoušci automobilové historie mohou díky tomu vidět Škodu 110 Super Sport, přejmenovanou na Ferat Vampire RSR, v akci během Rallye Škoda 1981. V této podobě je vůz také vystaven v Muzeu Škoda Auto v Mladé Bolselavi.

fer super sport 5

Datum zveřejnění

30. června 2016

Autor

Oldtimer

Výběr jazyka

Oldtimer pro předplatitele

Oldtimer č. 273

Mercedes-Benz W114/W115 STÁLE MLÁD

Hlavním materiálem vydání je příběh vozů Mercedes-Benz W114/W115, od jejichž představení letos uplynulo 50 let. Velký dokumentární článek s řadou...

Oldtimer č. 272

Příběh legendy ISO GRIFO

Hlavní materiál je věnován italským vozům ISO Grifo, a to u příležitosti letošního 55. výročí představení jejich prototypu A3/L. Kromě vzniku a...

Oldtimer č. 271

Škoda 952 Superb

Století Miroslava Zikmunda; Jediný BMW M showroom je v Brně; Kalendář Linde Gas a NTM; Škoda 952 Superb, Trofeo Niké Jeseníky 2017; Eliška...

Reklama

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!
Předplatitelé Oldtimeru mají 10% slevu!

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 1.0579 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál