Jubileum plné rychlosti: Škoda slaví 115 let motorsportu

Jubileum plné rychlosti: Škoda slaví 115 let motorsportu

Před 115 lety byl položen základ úspěšného angažmá automobilky Škoda v motoristickém sportu. Narcis Podsedníček na motocyklu Laurin & Klement dne 30. června 1901 projel jako první motocyklista cílem náročného mezinárodního závodu z Paříže do Berlína – mladoboleslavská továrna tak uspěla hned v prvním mezinárodním závodě, kterého se účastnila.

Jako nejzkušenější byl Narcis Podsedníček (1866-1932) vybrán k závodnímu debutu mladoboleslavské značky na největším motoristickém sportovním podniku té doby: závodu Paříž – Berlín. Narcis Podsedníček na jednoválcovém motocyklu Laurin & Klement byl jedním z deseti jezdců startujících v kategorii motocyklů a motorových tříkolek.

Cíle závodu se Narcisi Podsedníčkovi podařilo dosáhnout jako prvnímu v kategorii motocyklistů. Do Berlína dorazil 30. června 1901 ve 3 hodiny ráno, kdy byla oficiální časomíra uzavřena. Příjezd si proto nechal potvrdit službu konajícím strážníkem, což bohužel k pozdějšímu oficiálnímu uznání vítězství nestačilo. V cíli byli proto klasifikováni pouze čtyři francouzští jezdci na tříkolkách De Dion-Bouton. Podsedníček se ale stal morálním vítězem a jeho výkon položil základy budoucího sportovního angažmá jako jednoho z pilířů technického rozvoje i komerčního úspěchu společnosti Laurin & Klement a následně značky Škoda.

„Narcis Podsedníček patřil k nejvýraznějším osobnostem spojeným s prvními lety rozvoje společnosti Laurin & Klement. Na budování silné značky se podílel zpočátku jako její regionální zástupce, ale brzy dosáhl pozice vedoucího výroby. Patřil k prvním závodníkům na motocyklech Laurin & Klement,“ připomíná Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea.

Václav Vondřich, vítěz Mezinárodní trofeje v Dourdanu 1905

Václav Vondřich, vítěz Mezinárodní trofeje v Dourdanu 1905

Na úspěchy závodních motocyklů navázaly od roku 1905 také automobily Laurin & Klement. Kromě opakovaných vítězství v závodech do vrchu či vytrvalostních soutěžích. V roce 1908 dosáhl čtyřválec Laurin & Klement FCS o výkonu 95 koní na anglickém Brooklands světového rychlostního rekordu 118,72 km/h.

V meziválečném období vynikla zvláště nová generace automobilů Škoda s tuhým páteřovým rámem podvozku. V lednu 1936 uspěl roadster Škoda Popular na náročné Rallye Monte Carlo, o rok později úspěch zopakovalo kupé Škoda Rapid.

Škoda Popular, Rallye Monte Carlo 1936

Škoda Popular, Rallye Monte Carlo 1936

Po druhé světové válce se základní model tehdejší nabídky, Škoda 1101, s českými i zahraničními posádkami prosadil na okruhu ve Spa. Vedlo se mu též na Rallye Monte Carlo či Tour d´Europe. Následovala řada dalších modelů a v roce 1959 úspěšně převzala štafetu první generace vozu Škoda Octavia. Novou kapitolu začala v roce 1964 psát Škoda 1000 MB s motorem vzadu a samonosnou karoserií. S jejími nástupci dosáhl fenomenálních výkonů norský zástupce značky Škoda John Haugland.

Škoda 1000 MB Rally 1968

Škoda 1000 MB Rally 1968

Legendární Škoda 130 RS vyhrála svoji třídu mimo jiné na Rallye Monte Carlo i Rallye Akropolis (1977), nemluvě o absolutním vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů na okruzích v hodnocení značek (1981). Již zmíněný John Haugland vynikl zvláště za volantem vozu Škoda 130 LR. Připomeňme především jeho vítězství ve třídě na silně obsazené RAC Rally (1985 a 1986).

š115_SKODA130RS 012

Škoda 130 RS

Novodobá historie odstartovala nasazením hatchbacku Škoda Favorit v Rallye Monte Carlo. Posádka Pavel Sibera/Petr Gross s vozem Škoda Favorit zde zvítězila ve třídě F2 čtyřikrát v řadě (1991–1994). Mimo jiné značka Škoda získala pohár FIA pro F2 (1994). Nástupcem řady Favorit se stala Felicia Kit-Car, za jejímž volantem dosáhl Stiq Blomqvist 3. místa v absolutní klasifikaci RAC Rallye 1996. V době debutu vozů Octavia Kit-Car nastoupily do nejtěžšího světového šampionátu vozy kategorie WRC. Octavia WRC dojela v roce 2001 třetí na náročné Safari Rallye. Na tratích se dařilo také následnému modelu Fabia WRC.

Škoda Felicia Kit Car

Škoda Felicia Kit Car

Nejvýrazněji se v mezinárodních i národních šampionátech prosadil automobil Škoda Fabia Super 2000, zatím nejúspěšnější model ve 115leté sportovní historii značky Škoda. Tovární posádce Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ) se s vozem z Mladé Boleslavi s pohonem všech kol podařil historický úspěch – jako první posádka v historii získali ve dvou letech po sobě mistrovský titul v hodnocení jezdců v ERC a poté i v APRC. V letech 2009 až 2014 dosáhli jezdci s vozy Škoda Fabia Super 2000 na celém světě celkem 50 národních a mezinárodních titulů!

V roce 2015 slavila Škoda čtyři vítězství ve FIA Mistrovství světa (WRC 2) se svým novým soutěžním vozem Škoda Fabia R5. Automobil s pohonem všech kol, vybavený nejnovější technikou, bylo mezinárodní automobilovou federací FIA homologován 1. dubna 2015. Hned po první sezóně s novým vozem Škoda Fabia R5 zajistila tovární posádka Pontus Tidemand/Emil Axelsson (S/S) pro značku Škoda čtvrtý mistrovský titul APRC v řadě. Tento vítězný vůz navíc získal i pět národních titulů.,

V roce 2016 nastupují posádky Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S), Jan Kopecký/Pavel Dresler a Esapekka Lappi/Janne Ferm (F/F) s vozy Škoda Fabia R5 na start FIA Mistrovství světa v rally (WRC 2). Důstojně tak navazují na 115 let dlouhou tradici úspěšného angažmá mladoboleslavské značky v motoristickém sportu.

Škoda Fabia R5

Škoda Fabia R5

 

 

Datum zveřejnění

30. června 2016

Zdroj informací

Škoda Auto

Autor

Ing. Vladimír Rybecký

Fotogalerie

Zobrazit celou fotogalerii

Oldtimer pro předplatitele

Oldtimer č. 272

Příběh legendy ISO GRIFO

Hlavní materiál je věnován italským vozům ISO Grifo, a to u příležitosti letošního 55. výročí představení jejich prototypu A3/L. Kromě vzniku a...

Oldtimer č. 271

Škoda 952 Superb

Století Miroslava Zikmunda; Jediný BMW M showroom je v Brně; Kalendář Linde Gas a NTM; Škoda 952 Superb, Trofeo Niké Jeseníky 2017; Eliška...

Oldtimer č. 270

Rallye Vltava 2017

Nové vydání magazínu Oldtimer přináší mnoho zajímavého. Hlavním tématem je Rallye Vltava 2017. Přinese reportáže z akcí 200 kilometrů...

Reklama

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!
Předplatitelé Oldtimeru mají 10% slevu!

Facebook .

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.7058 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál