Zemřel Carl Haas

Zemřel Carl Haas

Ve věku 86 let podlehl Altzheimerově nemoci Carl A. Haas, jedna z nejvýznamnějších osobností automobilových závodů ve Spojených státech. Mohutný muž s neodmyslitelným doutníkem v ústech získal největší proslulost jako spolumajitel týmu ChampCar s Paulem Newmanem. Jeho týmy ale získaly bezpočet úspěchů i v CanAm, formuli 5000 a objevily se i ve formuli 1, v NASCAR a dokonce i ve formuli Super Vee.

Carl Haas ale začínal se závody už v roce 1952, kdy sám jezdil se sportovními vozy v závodech klubu SCCA. Než se závoděním skončil, vyhrál 10 závodů na trati Milwaukee Mile.

V roce 1960 založil obchodní firmu Carl Haas Automotive Imports Inc. V roce 1967 se při návštěvě Velké Británie v Goodwoodu seznámil s Mikem Hewlandem a dohodl se s ním na tom, že bude jeho převodovky prodávat v USA.

Paul Newman a Carl Haas

Paul Newman a Carl Haas

Hewland ho přitom seznámil i s Ericem Broadleyem, majitelem a šéfkonstruktérem firmy Lola Race Cars. Vozy Lola už byly v USA velmi úspěšné (v roce 1966 vyhrály jak v Indianapolisu, tak i první ročník CanAm). Broadley chtěl tyto úspěchy zhodnotit i obchodně a proto navrhl, aby společnost Carl Haas Automobile Import převzala také jeho obchodní zastoupení. Haasův inovativní přístup slavil úspěch a je úspěšný dodnes, i když jeho firma už dávno neprodává auta zaniklé Loly (činila tak 36 let).

Jako součást propagace závodních vozů Lola Carl Haas v roce 1967 založil i vlastní závodní tým, s nímž nejprve vstoupil do seriálu ničím neomezených sportovních vozů CanAm. Jeho Loly později sedlali i Peter Revson a Jackie Stewart, ovšem nadvládu vozů McLaren prorazit nedokázali.

Jackie Stewart s Lolou T260 Carla Haase, CanAm 1971

Jackie Stewart s Lolou T260 Carla Haase, CanAm 1971

Mnohem úspěšnější byl Haasův tým ve formuli 5000, v níž s jeho Lolou Brian Redman porážel i ty největší hvězdy ze závodů IndyCar a získal tři tituly v řadě (1974, 1975 a 1976). Na tyto úspěchy tým navázal v obnoveném seriálu CanAm, což ale už byly jen karosované monoposty F5000. Tituly zde pro něj získali Patrick Tambay (1977), Alan Jones (1978), Jacky Ickx (1979) a znovu Tambay (1980).

Brian Redman s Lolou T332 formule 5000, 1976

Brian Redman s Lolou T332 formule 5000, 1976

V roce 1983 Carl Haas spojil své síly s filmovou hvězdou a amatérským závodníkem (dojel dokonce druhý v Le Mans) Paulem Newmanem a vstoupili do vrcholného severoamerického šampionátu CART (Champ Car). Jako jezdce získali největší hvězdu té doby Maria Andrettiho. Ten hned ve druhém roce spolupráce získal titul a pro Haase s Newmanem jezdil 11 let.

Mario Andretti si s Lolou-Chevrolet týmu Newman-Haas v roce 1987 připsal v Indianapolisu třetí pole position, ale 500 mil opět nevyhrál

Mario Andretti si s Lolou-Chevrolet týmu Newman-Haas v roce 1987 připsal v Indianapolisu třetí pole position, ale 500 mil opět nevyhrál

Tým Newman Haas Racing se stal jedním z nejúspěšnějších v celé historii seriálu CART. S jeho vozy získali tituly Mario Andretti (1984), jeho syn Michael (1991), Nigel Mansell (ve zřejmě vrcholné sezoně v historii šampionátu CART 1993), Cristiano da Matta (2002) a Sébastien Bourdais (v letech 2004 až 2007, což už ale bylo v době, kdy šampionát začal upadat a Haasův tým byl poslední z velkých, který nepřešel do konkurenčního seriálu IRL).

Mario a Michael Andrettiové s vozy Lola-Ford T9200 v roce 1992

Mario a Michael Andrettiové s vozy Lola-Ford T9200 v roce 1992

Poslední vítězství pro tým, už po sloučení konkurenčních šampionátů, získali v roce 2008 Graham Rahal a Justin Wilson. Na konci této sezony zemřel Paul Newman a Carl Haas poté ztratil zájem o dění v týmu a přestal jezdit na závody. Tým poté pokračoval až do roku 2011, kdy pro nedostatek peněz ukončil činnost. Se 107 vítězstvími je druhým nejúspěšnějším týmem v historii vrcholných severoamerických šampionátů monopostů (více jich má na svém kontě jen Team Penske – v současné době 159). K tomu připočtěme ještě 8 titulů (Penske jich má 12, Ganassi také 8). Během 44 let tým získal celkem 16 titulů.

Tým Newman-Haas na vrcholu, dominující posledním letům Champ Car – na fotografii z roku 2006 jsou vpředu Bruno Junqueira, Carl Haas, Sébastien Bourdais a Paul Newman

Tým Newman-Haas na vrcholu, dominující posledním letům Champ Car – na fotografii z roku 2006 jsou vpředu Bruno Junqueira, Carl Haas, Sébastien Bourdais a Paul Newman

Trochu zapomenutou odbočkou Carla Haase bylo vytvoření týmu F1. V roce 1984 spojil síly s bývalým šéfem a spolumajitelem McLarenu Teddym Mayerem a jeho dlouholetým společníkem Tylerem Alexandrem. Získal podporu sítě obchodů Beatrice a automobilky Ford, která s ním uzavřela výhradní smlouvu na dodávky svých motorů V6 turbo. Vozy postavila nově vytvořená firma FORCE, ale z obchodních důvodů nesly jméno Lola. Ač jezdci byli mistr světa Alan Jones a Patrick Tambay, projekt nebyl moc úspěšný. Přitom se v konstrukčním týmu, vedeném Neilem Oatleyem, krátce sešli i budoucí konstruktérské superhvězdy Ross Brawn a Adrian Newey. Ač vše bylo podloženo tříletými smlouvami, už na konci roku 1985 tým ztratil podporu Beatrice a zastavil činnost.

Beatrice FORCE Lola-Ford formule 1, v kokpitu Patrick Tambay, za vozem Teddy Mayer, Walter Hayes (Ford), Keith Duckworth (Cosworth) a Alan Jones

Beatrice FORCE Lola-Ford formule 1, v kokpitu Patrick Tambay, za vozem Teddy Mayer, Walter Hayes (Ford), Keith Duckworth (Cosworth) a Alan Jones

Datum zveřejnění

8. července 2016

Autor

Ing. Vladimír Rybecký

Výběr jazyka

Oldtimer pro předplatitele

Oldtimer č. 274

Ve stopě Aloise Marka

Oldtimer č. 274 přináší velký příběh velkých vozů a velkých osobností spojených s velkou značkou. V hlavních rolích Tatra 2-603 B5 ve své...

Oldtimer č. 273

Mercedes-Benz W114/W115 STÁLE MLÁD

Hlavním materiálem vydání je příběh vozů Mercedes-Benz W114/W115, od jejichž představení letos uplynulo 50 let. Velký dokumentární článek s řadou...

Oldtimer č. 272

Příběh legendy ISO GRIFO

Hlavní materiál je věnován italským vozům ISO Grifo, a to u příležitosti letošního 55. výročí představení jejich prototypu A3/L. Kromě vzniku a...

Reklama

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!
Předplatitelé Oldtimeru mají 10% slevu!

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.6353 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál