Zemřel Carl Haas

Zemřel Carl Haas

Ve věku 86 let podlehl Altzheimerově nemoci Carl A. Haas, jedna z nejvýznamnějších osobností automobilových závodů ve Spojených státech. Mohutný muž s neodmyslitelným doutníkem v ústech získal největší proslulost jako spolumajitel týmu ChampCar s Paulem Newmanem. Jeho týmy ale získaly bezpočet úspěchů i v CanAm, formuli 5000 a objevily se i ve formuli 1, v NASCAR a dokonce i ve formuli Super Vee.

Carl Haas ale začínal se závody už v roce 1952, kdy sám jezdil se sportovními vozy v závodech klubu SCCA. Než se závoděním skončil, vyhrál 10 závodů na trati Milwaukee Mile.

V roce 1960 založil obchodní firmu Carl Haas Automotive Imports Inc. V roce 1967 se při návštěvě Velké Británie v Goodwoodu seznámil s Mikem Hewlandem a dohodl se s ním na tom, že bude jeho převodovky prodávat v USA.

Paul Newman a Carl Haas

Paul Newman a Carl Haas

Hewland ho přitom seznámil i s Ericem Broadleyem, majitelem a šéfkonstruktérem firmy Lola Race Cars. Vozy Lola už byly v USA velmi úspěšné (v roce 1966 vyhrály jak v Indianapolisu, tak i první ročník CanAm). Broadley chtěl tyto úspěchy zhodnotit i obchodně a proto navrhl, aby společnost Carl Haas Automobile Import převzala také jeho obchodní zastoupení. Haasův inovativní přístup slavil úspěch a je úspěšný dodnes, i když jeho firma už dávno neprodává auta zaniklé Loly (činila tak 36 let).

Jako součást propagace závodních vozů Lola Carl Haas v roce 1967 založil i vlastní závodní tým, s nímž nejprve vstoupil do seriálu ničím neomezených sportovních vozů CanAm. Jeho Loly později sedlali i Peter Revson a Jackie Stewart, ovšem nadvládu vozů McLaren prorazit nedokázali.

Jackie Stewart s Lolou T260 Carla Haase, CanAm 1971

Jackie Stewart s Lolou T260 Carla Haase, CanAm 1971

Mnohem úspěšnější byl Haasův tým ve formuli 5000, v níž s jeho Lolou Brian Redman porážel i ty největší hvězdy ze závodů IndyCar a získal tři tituly v řadě (1974, 1975 a 1976). Na tyto úspěchy tým navázal v obnoveném seriálu CanAm, což ale už byly jen karosované monoposty F5000. Tituly zde pro něj získali Patrick Tambay (1977), Alan Jones (1978), Jacky Ickx (1979) a znovu Tambay (1980).

Brian Redman s Lolou T332 formule 5000, 1976

Brian Redman s Lolou T332 formule 5000, 1976

V roce 1983 Carl Haas spojil své síly s filmovou hvězdou a amatérským závodníkem (dojel dokonce druhý v Le Mans) Paulem Newmanem a vstoupili do vrcholného severoamerického šampionátu CART (Champ Car). Jako jezdce získali největší hvězdu té doby Maria Andrettiho. Ten hned ve druhém roce spolupráce získal titul a pro Haase s Newmanem jezdil 11 let.

Mario Andretti si s Lolou-Chevrolet týmu Newman-Haas v roce 1987 připsal v Indianapolisu třetí pole position, ale 500 mil opět nevyhrál

Mario Andretti si s Lolou-Chevrolet týmu Newman-Haas v roce 1987 připsal v Indianapolisu třetí pole position, ale 500 mil opět nevyhrál

Tým Newman Haas Racing se stal jedním z nejúspěšnějších v celé historii seriálu CART. S jeho vozy získali tituly Mario Andretti (1984), jeho syn Michael (1991), Nigel Mansell (ve zřejmě vrcholné sezoně v historii šampionátu CART 1993), Cristiano da Matta (2002) a Sébastien Bourdais (v letech 2004 až 2007, což už ale bylo v době, kdy šampionát začal upadat a Haasův tým byl poslední z velkých, který nepřešel do konkurenčního seriálu IRL).

Mario a Michael Andrettiové s vozy Lola-Ford T9200 v roce 1992

Mario a Michael Andrettiové s vozy Lola-Ford T9200 v roce 1992

Poslední vítězství pro tým, už po sloučení konkurenčních šampionátů, získali v roce 2008 Graham Rahal a Justin Wilson. Na konci této sezony zemřel Paul Newman a Carl Haas poté ztratil zájem o dění v týmu a přestal jezdit na závody. Tým poté pokračoval až do roku 2011, kdy pro nedostatek peněz ukončil činnost. Se 107 vítězstvími je druhým nejúspěšnějším týmem v historii vrcholných severoamerických šampionátů monopostů (více jich má na svém kontě jen Team Penske – v současné době 159). K tomu připočtěme ještě 8 titulů (Penske jich má 12, Ganassi také 8). Během 44 let tým získal celkem 16 titulů.

Tým Newman-Haas na vrcholu, dominující posledním letům Champ Car – na fotografii z roku 2006 jsou vpředu Bruno Junqueira, Carl Haas, Sébastien Bourdais a Paul Newman

Tým Newman-Haas na vrcholu, dominující posledním letům Champ Car – na fotografii z roku 2006 jsou vpředu Bruno Junqueira, Carl Haas, Sébastien Bourdais a Paul Newman

Trochu zapomenutou odbočkou Carla Haase bylo vytvoření týmu F1. V roce 1984 spojil síly s bývalým šéfem a spolumajitelem McLarenu Teddym Mayerem a jeho dlouholetým společníkem Tylerem Alexandrem. Získal podporu sítě obchodů Beatrice a automobilky Ford, která s ním uzavřela výhradní smlouvu na dodávky svých motorů V6 turbo. Vozy postavila nově vytvořená firma FORCE, ale z obchodních důvodů nesly jméno Lola. Ač jezdci byli mistr světa Alan Jones a Patrick Tambay, projekt nebyl moc úspěšný. Přitom se v konstrukčním týmu, vedeném Neilem Oatleyem, krátce sešli i budoucí konstruktérské superhvězdy Ross Brawn a Adrian Newey. Ač vše bylo podloženo tříletými smlouvami, už na konci roku 1985 tým ztratil podporu Beatrice a zastavil činnost.

Beatrice FORCE Lola-Ford formule 1, v kokpitu Patrick Tambay, za vozem Teddy Mayer, Walter Hayes (Ford), Keith Duckworth (Cosworth) a Alan Jones

Beatrice FORCE Lola-Ford formule 1, v kokpitu Patrick Tambay, za vozem Teddy Mayer, Walter Hayes (Ford), Keith Duckworth (Cosworth) a Alan Jones

Datum zveřejnění

8. července 2016

Autor

Ing. Vladimír Rybecký

Výběr jazyka

Oldtimer pro předplatitele

Oldtimer č. 273

Mercedes-Benz W114/W115 STÁLE MLÁD

Hlavním materiálem vydání je příběh vozů Mercedes-Benz W114/W115, od jejichž představení letos uplynulo 50 let. Velký dokumentární článek s řadou...

Oldtimer č. 272

Příběh legendy ISO GRIFO

Hlavní materiál je věnován italským vozům ISO Grifo, a to u příležitosti letošního 55. výročí představení jejich prototypu A3/L. Kromě vzniku a...

Oldtimer č. 271

Škoda 952 Superb

Století Miroslava Zikmunda; Jediný BMW M showroom je v Brně; Kalendář Linde Gas a NTM; Škoda 952 Superb, Trofeo Niké Jeseníky 2017; Eliška...

Reklama

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!
Předplatitelé Oldtimeru mají 10% slevu!

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.7056 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál