Se ZETOREM za Santa Clausem

Se ZETOREM za Santa Clausem

Skupinka šesti nadšenců z finského klubu Tyrwään Seudun Zetoristit uspořádala letos na přelomu července a srpna výpravu k polárnímu kruhu na strojích ZETOR 25. Dohromady na legendárnách „pětadvacítkách“ ujeli cestu dlouhou 1700 km.

Myšlenka vyrazit na traktorech až na polární kruh vzešla před několika lety z řad členů finského klubu Tyrwään Seudun Zetoristit a v půlce letošních prázdnin se sen stal skutečností. „Volba padla na rok 2016, protože náš ZETOR klub slaví 10. výročí a značka ZETOR letos slaví už 70. narozeniny. Kratší výlety po okolí podnikáme každoročně, během léta jich stihneme v průměru 10, ale zatím jsme nikdy nevyrazili na tak dlouho,“ doplňuje Janne Ahonen organizátor a účastník akce.

 

Se Zetory bezmála 1700 km

Skupinka šesti dlouholetých kamarádů najela ve Finsku v době od 30. 7. do 10. 8. 2016 se svými ZETORY 25 téměř 1700 km. Společně s traktory na cestu vyrazila i servisní dodávka, která vezla náhradní díly pro ZETORY, generátor, potřeby pro svařování aj. První polovinu trasy z města Tyrwää přes Virrat, Ähtäri, Vimpeli, Kaustinen, Toholampi, Oulainen, Oulu až do Rovaniemi zvládli řidiči ujet za neskutečné tři dny a cesta zpět jim trvala zhruba stejně dlouho. „Volili jsme přímé a méně rušné cesty. Převážně z důvodu bezpečnosti, a také jsme chtěli co nejméně narušit běžný provoz,“ dodává Janne Ahonen k výběru trasy.

Nadšenci z Finska si ke své cestě po rodné zemi vybrali stroje Z25 A, ty ještě před cestou prošly důkladnou revizí, u některých traktorů bylo potřeba vyměnit písty, ložiska, brzy aj. Ve skutečnosti s výpravou jel také ZETOR Z25 K, avšak ten byl speciálně upraven, byla na něj namontována převodovka z modelu Z 25 A, čímž se stroj stal rychlejším. „Traktory zvládly cestu velmi dobře. Cesta tam i zpět proběhla bez technických problémů, pouze jednou jsme využili služeb naší servisní dodávky, která jela s námi. Bylo potřeba trochu svařit jeden výfuk. Cestu komplikovalo jen počasí, každý den totiž pršelo.“ říká Janne Ahonen.

Traktory pod značkou ZETOR se vyrábí již od roku 1946. Už první traktor z roku 1946 nesl označení Z 25. V následujících letech se plně rozjela sériová výroba. Modernizace stroje Z25 přinesla vylepšený typ Z25 A – tento stroj měl hydraulické tříbodové závěsné ústrojí, nastavitelný rozchod předních a zadních kol, pohodlné polstrované sedadlo nebo třeba vylepšenou přístrojovou desku a kabinu na přání. „Velmi nás těší, že se do oslav 70. výročí zapojují také fanoušci. Je to důkaz toho, že traktory ZETOR jsou stále oblíbené a i starší typy strojů jsou nejen práce a provozu schopné, ale dá se s nimi vyrazit téměř kamkoli, třeba na polární kruh, kam vyrazili finští fanoušci ZETORU,“ říká Margaréta Víghová, ředitelka Úseku korporátní komunikace ZETOR TRACTORS a.s.

 

Rozhovor se členy klubu Tyrwään Seudun Zetoristit

Účastníci letošní akce Janne Ahonen, Appu Haapaniemi, Raimo Jaatinen, Tarmo Pihlajamäki, Veijo Saari a Mape Tuominen a posádka servisní dodávky ve složení Juha Haapamäki a Seppo Kiuru zhodnotili přípravy a celou cestu po Finsku dlouhou téměř 1700 km.

Proč jste si vybrali na cestě k polárnímu kruhu traktory značky ZETOR 25 A?

Z 25 A máme rádi a všichni tento typ vlastníme. Navíc každý účastník výpravy by v případě potřeby dokázal Z25 A opravit. Tyto stroje jsou rychlejší než předchozí typ Z25 K, avšak jeden stoj typu K s námi jel, byl však upravený. Měl převodovku právě z modelu A, a tak jel stejně rychle jako ostatní traktory.

 

Naplánovali a absolvovali jste dalekou cestu, podporoval Vás někdo?

Celkem naši akci podpořilo 25 sponzorů. Některé jsme oslovili osobně ještě před cestou, jiní se nám ozvali sami. Právě díky podpoře všech byla naše cesta tak úspěšná, hodně se o akci mluvilo v televizi a psalo v novinách. S naší výpravou jela i servisní dodávka, ale skoro jsme ji nevyužili.

 

Jaká místa jste cestou navštívili? Jeli jste podle původního plánu, nebo jste museli trasu změnit?

Trochu jsme změnili zpáteční trasu. Jinak jsme jeli podle plánu. Po cestě jsme navštívili další traktorové nadšence a prohlédli si jejich sbírky, téměř všechny jsme viděli poprvé. Když jsme dorazili do Rovaniemi, zašli jsme za Santa Clausem.

 

Za jak dlouho jste celou naplánovanou trasu zvládli ujet?

Cesta tam nám zabrala tři dny. Vyrazili jsme v sobotu a v pondělí odpoledne jsme dojeli do Rovaniemi, kde jsme strávili dvě noci. Další tři dny jsme si nechali na lehce změněnou cestu zpět. Domů jsme dorazili v pátek večer, celkem jsme tedy celou cestu tam i zpět zvládli za sedm dní.

 

Jaké byly reakce lidí v místech, kam jste dojeli?

Lidé nás vždy nadšeně vítali a byl o nás velký zájem, hodně se fotilo a padala spousta otázek. Zajímaly se o nás také místní noviny, jak cesta probíhá a kam vyrážíme dál.

 

Co pro Vás bylo během cesty nejhorší a co naopak nejlepší?

Komplikované to bylo s počasím. Mohlo být lepší, ale když pršelo, jeli jsme v dešti. Užili jsme si to i přes ne příliš vyhovující počasí. Člověk měl kolem sebe kamarády, traktoroví veteráni fungovali, jak měli, potkali jsme spoustu zajímavých lidí a k tomu všemu ještě krásná finská příroda.

 

Akci jste naplánovali k významným milníkům vašeho klubu a značky ZETOR. Co byste značce ZETOR popřáli k jejímu 70. výročí?

Do budoucna přejeme ZETORU hodně úspěchů a ať jsou nové traktory dobré, silné a věčné, stejně jako starší stroje.

 

Plánujete do budoucna se ZETORY opět vyjet na delší cestu?

Jelikož to šlo letos tak dobře, tak už jsme začali plánovat jiné delší cesty. Ale zatím nemáme žádné přesnější plány. Samozřejmě absolvujeme během příštího roku letní turné s naším klubem, které realizujeme každý rok. Na další takovou dlouhou cestu, případně i delší – až 2500 km, si musíme počkat do léta 2018.

Datum zveřejnění

15. září 2016

Zdroj informací

Zetor

Fotogalerie

Oldtimer pro předplatitele

Oldtimer č. 270

Rallye Vltava 2017

Nové vydání magazínu Oldtimer přináší mnoho zajímavého. Hlavním tématem je Rallye Vltava 2017. Přinese reportáže z akcí 200 kilometrů...

Oldtimer č. 269

Walter Royal

Isabela z roku 1958; Speciální výstava EY ALTER; IV. Balatonfüred Concours d’Elegance; Kalendář veteránských akcí; Vybraná muzea; Rarita:...

Oldtimer č. 268

Ukradené vítězství

Aktuality; Kalendář akcí; Jiří Kristián Lobkowicz; Ukradené vítězství; 288 GTO - nejrychlejší Ferrari světa; Plnokrevník pro rallye; McLaren M23 -...

Reklama

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!
Předplatitelé Oldtimeru mají 10% slevu!

Facebook .

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.6074 seconds.
Redakční systém Orancon naprogramoval Vítězslav Dostál