Top 10 aut (nejen) z Východního bloku, na kterých rozhodně neproděláte

Top 10 aut (nejen) z Východního bloku, na kterých rozhodně neproděláte

Říká se, že investice do auta je ta nejhorší. A něco na tom bude, například hodnota nové Škody Octavia klesne po roce od prodeje až o třetinu. Pokud hledáte vhodný vůz k investici, musíte se ohlédnout zpět, do historie. Ta přitom nemusí být ani příliš vzdálená, takzvané youngtimery mohou nabývat na hodnotě i v řádech desítek procent ročně. Slušně zachovalá škodovka 120 se před 5 lety prodávala za 30 tisíc, dnes za ni majitel dostane 80 tisíc a více. Říká to Stanislav Gálik, ředitel inovačního centra AuresLab v AAA Auto, který nám pomohl vybrat Top 10 kandidátů, které už na hodnotě určitě klesat nebudou, spíše přesně naopak.

Polski Fiat 126p

Výroba: 1973–2000

Provedení: hatchback

Pořizovací cena: od 70 tisíc Kč

Odhadovaná tržní cena za 5 let: 120–150 tisíc Kč

Tento Mini Morris Východního bloku i přes svou velikost mnohdy sloužil jako klasické rodinné auto. Jeho popularitu dokládá i fakt, že se v Polsku vyráběl až do roku 2000. Kdo od „Malucha“ očekává zhodnocení, měl by se dívat po zachovalých kouscích z 80. let. Ukončení výroby před „pouhými“ osmnácti lety znamená, že novějších verzí je na trhu stále dostatek, ale charakter vozu a jeho popularita jej předurčuje k tomu, aby se stal klasikou a jeho cena nadále stoupala.

Wartburg 353

Výroba: 1966–1988

Provedení: sedan, kombi

Pořizovací cena: od 70 tisíc Kč

Odhadovaná tržní cena za 5 let: 150 tisíc Kč

Tento východoněmecký automobil byl proslulý hlavně svým maličkým dvoutaktním motorem, který mu však propůjčoval (na tu dobu) slušnou dynamiku, a prostorným interiérem. Krásy zvenčí příliš nepobral a v devadesátých letech se jej motoristé začali houfně zbavovat. Díky tomu je dnes tento lidový vůz s charakteristickým drnčivým zvukem raritou a zachovalé exempláře začínají na cenovce kolem 70 tisíc korun.

Lada 1200

Výroba: 1970–1983

Provedení: sedan, kombi

Pořizovací cena: od 70 tisíc Kč

Odhadovaná tržní cena za 5 let: 150–200 tisíc Kč

Podobně jako Škoda 120 je „žigul“ notoricky známé vozidlo hlavně pro lidi narozené před sametovou revolucí. Ač bylo vyrobeno téměř 2,8 milionu kusů, v Československu platil za nedostatkové zboží a nyní se jím znovu stává – zachovalý kousek s nižším nájezdem za méně než 70 tisíc budete jen těžko shánět a jejich hodnota jen poroste.

Škoda 120 L

Výroba: 1976–1979

Provedení: sedan

Pořizovací cena: od 80 tisíc Kč

Odhadovaná tržní cena za 5 let: 150 tisíc Kč

Popisovat tento vůz je podobně zbytečné, jako vysvětlovat pravidla fotbalu. Zná ho totiž úplně každý. Mnozí z nás jej vlastnili, mnohé z nás v něm vozili rodiče či prarodiče. Škoda 120 se nestala legendou pro svou kvalitu zpracování, výkon či komfort, ale proto, že na přelomu 80. a 90. let byla prostě všude. V posledních letech ji však koroze a provozní normy kosí po stovkách. Proto není divu, že se z kdysi nejrozšířenějšího vozu na českých silnicích stává rarita a cena zachovalých exemplářů raketově stoupá.

BMW řady 3 E30

Výroba: 1982–1994

Provedení: kupé, kabriolet, M3

Pořizovací cena: od 100 tisíc Kč

Odhadovaná tržní cena za 5 let: 250 tisíc Kč za kupé a 400 tisíc Kč za kabriolet

Německá klasika. Proslulá řada 3 E30, která se vyráběla v letech 1982 až 1991 utkvěla v paměti spousty motoristů pro svůj komfortní, avšak sportovní projev a ostrý výraz. Patří sice do veteránské kategorie jen krátce, ale pěkné kousky už si v garáži hýčká nejeden nadšenec.

Peugeot 205 GTi

Výroba: 1984–1994

Provedení: hatchback

Pořizovací cena: 120 tisíc Kč

Odhadovaná tržní cena za 5 let: 200 tisíc Kč

Model 205 GTi byl v 80. letech jedním ze zakladatelů kategorie hot hatch, tedy malých rodinných automobilů, které však díky silnějšímu motoru umožňovaly i sportovní svezení a trochu adrenalinu. Bohužel 205 GTi se mnohdy stával obětí tunerů a amatérských závodníků, jejichž zásahy vozy spíše poškozovaly. Zachovalý originální kousek ale určitě svého majitele o investici nepřipraví.

Škoda Rapid

Výroba: 1984–1990

Provedení: kupé

Pořizovací cena: od 120 tisíc Kč

Odhadovaná tržní cena za 5 let: 250 tisíc Kč

Někdy přezdíván „Porsche Východního bloku“ kvůli koncepci motoru nad zadní nápravou a zadnímu náhonu, Rapid se etabloval jako kapka výstřednosti a sportovnosti v šedi socialistických modelů. Díky tomu byl ve své době velmi žádaný a nedostatkový, což jsou vlastnosti, které si přenesl i do současnosti. I kvůli nadměrné korozi nebo spoustě neodborných rekonstrukcí a tuningu jsou zachovalé původní kusy už nyní poměrně cenné a jejich zhodnocení je téměř jisté.

Chevrolet Corvette C3

Výroba: 1968–1982

Provedení: 2místné kupé

Pořizovací cena: od 300 tisíc Kč za vozy ročníku 74–82, ročníky 68–73 s chromovými nárazníky od 600 tisíc Kč

Odhadovaná tržní cena za 5 let: od 400 tisíc Kč za ročníky 74–82, 1,5 milionu Kč za ročníky 68–73 s chromovými nárazníky

Chevrolet Corvette je pravděpodobně nejslavnější americký sportovní vůz, který kdy tato automobilka vyrobila. Elegantní aerodynamická karoserie s dlouhou kapotou, pod níž se skrývá bublající motor V8, oslovila více než 500 tisíc zákazníků a byla nejdéle vyráběnou verzi Corvetty z dosavadních sedmi. I přes tento velký počet vyrobených kusů je však o tento model neutuchající zájem a ceny zachovalých udržovaných kusů neustále rostou.

Tatra 2-603 II

Výroba: 1968–1975

Provedení: sedan

Pořizovací cena: od 700 tisíc Kč

Odhadovaná tržní cena za 5 let: 1 milion Kč

Luxusní sedan Tatra 603 sloužil za minulého režimu zejména komunistické honoraci, byl však důkazem, že i v Československu lze vyrobit technicky propracovaný a designově povedený vůz. Typická splývavá záď ukrývala vzduchem chlazenou V8 o objemu 2,5 litru. Dnes lze kus určený k rekonstrukci pořídit za zhruba půl milionu korun, ale jsou tak vzácné, že jejich hodnota bude stoupat naprosto spolehlivě.

Ferrari Testarossa

Výroba: 1984–1991

Provedení: 2místné kupé

Pořizovací cena: od 2,5 milionu Kč

Odhadovaná tržní cena za 5 let: 3 miliony Kč

Který nadšenec do aut by nechtěl mít doma Ferrari, nejlépe v rudé barvě? Testarossa byla ve druhé polovině 80. let a první polovině 90. vrcholným modelem Ferrari a zaručeně dokáže rozproudit krev i dnes. Hlavně díky skvostnému motoru V12 4,9L, který dokázal auto rozhýbat až do rychlosti 315 km/h, a designu od Pininfariny, jenž vozu vtiskl dnes již ikonické žebrované přívody vzduchu do chladičů.

Datum zveřejnění

15.4.2018

Zdroj informací

Narrative Media s.r.o.

Fotogalerie

Oldtimer pro předplatitele

Oldtimer č. 271

Škoda 952 Superb

Století Miroslava Zikmunda; Jediný BMW M showroom je v Brně; Kalendář Linde Gas a NTM; Škoda 952 Superb, Trofeo Niké Jeseníky 2017; Eliška...

Oldtimer č. 270

Rallye Vltava 2017

Nové vydání magazínu Oldtimer přináší mnoho zajímavého. Hlavním tématem je Rallye Vltava 2017. Přinese reportáže z akcí 200 kilometrů...

Oldtimer č. 269

Walter Royal

Isabela z roku 1958; Speciální výstava EY ALTER; IV. Balatonfüred Concours d’Elegance; Kalendář veteránských akcí; Vybraná muzea; Rarita:...

Reklama

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!
Předplatitelé Oldtimeru mají 10% slevu!

Facebook .

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.7079 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál