ŠKODA 1000 MB: Legendární model slaví 55. výročí

ŠKODA 1000 MB: Legendární model slaví 55. výročí

Před 55 lety se představil moderní kompaktní vůz ŠKODA 1000 MB společně s novou částí závodu v Mladé Boleslavi, vybudovanou pro jeho výrobu. Novinka zaujala motorem s hliníkovým motorem v zádi samonosné karoserie, v litrové třídě stanovovala v polovině 60. let měřítka vysokou úrovní techniky, komfortu i designu.

Model ŠKODA 1000 MB patří k milníkům v téměř 124leté historii mladoboleslavské automobilky. Po éře oblíbené řady ŠKODA OCTAVIA s motorem vpředu a pohonem zadních kol přinesla nová Š 1000 MB na jaře 1964 revoluční změnu – ve své době nejmodernější motor litrové třídy byl umístěn v zádi lehké samonosné karoserie a poháněl zadní kola. Progresivně řešený automobil navíc vznikal špičkovými technologiemi v nové části mladoboleslavského výrobního závodu – ten byl odborné veřejnosti oficiálně představen 21. března 1964 společně s novým vozem.

Zásadní rozšíření závodu Mladá Boleslav

Na výstavbě i vybavení více než 40 hal a dalších budov se podílelo přes 300 společností, z toho 134 zahraničních. Šlo o jednu z nejmodernějších automobilových továren nejen v rámci socialistických zemí. Osmdesátihektarový areál protkalo 13 kilometrů nových silnic, bylo položeno 10 kilometrů železničních kolejí sbíhajících se na seřaďovacím nářadí plus 11 kilometrů podvěsných dopravníků. K výrobě vozu ŠKODA 1000 MB se používaly špičkové technologie. Čtyřdveřová karoserie vznikala ze 665 výlisků spojených 6900 bodovými svary.

Evropský primát představovalo tlakové lití bloku motoru Š 1000 MB i skříně čtyřstupňové manuální převodovky z hliníkové slitiny podle patentu českého inženýra Josefa Poláka z roku 1922. Účelně řešený blok motoru o hmotnosti pouze 105 kg nevyžadoval vrtání otvorů, stačilo do odlitku vyřezat závity. Navíc se podařilo podstatně zkrátit dobu výroby a snížit její energetickou náročnost.

Testy v extrémních podmínkách

Nová generace automobilů s okřídleným šípem byla ve fázi vývoje označována NOV (NOVÝ OSOBNÍ VŮZ). Zahájení sériové výroby předcházely náročné testy připravované novinky. Jen do května 1962 ujelo 50 prototypů celkem 1 598 840 kilometrů, mimo jiné při extrémních mrazech na území Sovětského svazu. Zkoušky brzdové, palivové a chladicí soustavy se odehrávaly na Kavkaze, kde trojice vozů čelila až 45 °C ve stínu.

Definitivní typové označení čtyřdveřového sedanu Š 1000 MB vyjadřovalo zdvihový objem zaokrouhlený na 1000 cm³, zkratka MB připomínala produkci v Mladé Boleslavi, sídle vedení a hlavního výrobního závodu značky ŠKODA.

Samonosná karoserie, „vše vzadu“

Na rozdíl od předchozí úspěšné řady OCTAVIA s rámovou konstrukcí podvozku a vpředu umístěným motorem pohánějícím zadní kola byla v případě Š 1000 MB zvolena zcela nová koncepce samonosné karoserie s nezávislým zavěšením všech kol. Za poháněnou zadní nápravou byl podélně uložen lehký motor. Kapalinou chlazený řadový čtyřválec OHV měl zdvihový objem 988 cm³, v první fázi poskytoval výkon 27 kW (37 k). Díky progresivní konstrukci vozu a širokému uplatnění hliníkových slitin se podařilo snížit hmotnost rodinného sedanu na pouhých 755 kg. Moderní vůz tak dosahoval rychlosti až 120 km/h při příznivé spotřebě 7 až 8 litrů benzinu na 100 km. V roce 1966 došlo ke zvýšení výkonu na 32 kW (43 k). Nabídku tehdy rozšířila verze Š 1100 MB s 38 kW (52 k) z 1,1 l objemu, ale také elegantní dvoudveřové provedení MBX, dnes ceněné sběrateli historických vozidel.

Navzdory kompaktním rozměrům (délce 4,17 m, šířce 1,62 m a výšce 1,39 m) nabízela ŠKODA 1000 MB velmi prostorný a funkční interiér, ke standardní výbavě patřila například lůžková úprava sedadel. Vůz měl dva zavazadlové prostory: jeden za zadními sedadly, přístupný i během jízdy, v přídi vozu pak druhý, o objemu 220 litrů. Pod jeho podlahou bylo uloženo rezervní kolo, přístupné po odklopení části masky. Pro vyjmutí rezervy tak nebylo třeba vykládat zavazadla.

Vtipná řešení a láska k detailům

Kromě moderní techniky představovala ŠKODA 1000 MB velký pokrok také na poli designu. Vkusně a s nadčasovou elegancí rozvíjela klasické tříprostorové uspořádání karoserie, charakteristické pro šedesátá léta. Výhled z vozu zlepšovalo rozměrné panoramatické zadní okno. O péči věnované i detailům svědčí provedení hrdla palivové nádrže, ústícího v pravém předním blatníku a vtipně skrytého pod odklopným emblémem značky ŠKODA.

Po 11. dubnu 1964, kdy byla v Mladé Boleslavi ukončena produkce modelové řady OCTAVIA, nabíhala výroba vozů Š 1000 MB. V září 1964 se novinka Š 1000 MB představila široké veřejnosti na tradičním strojírenském veletrhu v Brně, v říjnu ji obdivovali také návštěvníci autosalonů v Paříži a Londýně. Od května 1965 již vznikalo přes tisíc vozů měsíčně, na konci téhož roku pak šlo o nejméně 150 vozů denně – šlo tedy o první skutečně velkosériově vyráběný český vůz. Více než polovina z celkové produkce více než 443.000 vozů (1964-1969) byla vyvezena do desítek zemí světa – například v roce 1965 připadalo na export 70 %. Výrazně jej podpořily také významné úspěchy vozů Š 1000 MB na tratích prestižních automobilových soutěží.

Datum zveřejnění

20.3.2019

Zdroj informací

ŠKODA AUTO a.s.

Fotogalerie

Výběr jazyka

Oldtimer pro předplatitele

Oldtimer č. 274

Ve stopě Aloise Marka

Oldtimer č. 274 přináší velký příběh velkých vozů a velkých osobností spojených s velkou značkou. V hlavních rolích Tatra 2-603 B5 ve své...

Oldtimer č. 273

Mercedes-Benz W114/W115 STÁLE MLÁD

Hlavním materiálem vydání je příběh vozů Mercedes-Benz W114/W115, od jejichž představení letos uplynulo 50 let. Velký dokumentární článek s řadou...

Oldtimer č. 272

Příběh legendy ISO GRIFO

Hlavní materiál je věnován italským vozům ISO Grifo, a to u příležitosti letošního 55. výročí představení jejich prototypu A3/L. Kromě vzniku a...

Reklama

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!
Předplatitelé Oldtimeru mají 10% slevu!

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.6177 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál