Den, kdy byl zachráněn papamobil

Den, kdy byl zachráněn papamobil

Jen několik dnů před návštěvou papeže Jana Pavla II. v Barceloně a Madridu v roce 1982 se Vatikán telefonicky obrátil na společnost SEAT. Vozidlo, které papež používal během svých oficiálních návštěv, neprojelo bránami na stadionech Camp Nou a Santiago Bernabéu, místech konání hlavních papežových vystoupení. Během několika dnů proto musel být vyroben nový model. Inženýři společnosti SEAT tuto výzvu přijali a během rekordní doby přizpůsobili vůz Panda. Vytvořili tak opravdový papamobil, který Jan Pavel II. používal při své návštěvě Španělska.

Toto dnes již historické vozidlo, uchovávané v budově A122 výrobního závodu Zona Franca společně s ostatními automobily historické sbírky značky SEAT, se téměř stalo obětí požáru, který v tomto areálu vypukl 11. února. Celá sbírka však byla naštěstí zachráněna díky rychlému, odhodlanému zásahu zaměstnanců společnosti SEAT, barcelonského hasičského sboru a dalších pomocníků.

„Požár se rozhořel v sousední budově. Byli jsme upozorněni poplašným zařízením a začali jsme plameny hasit požárními hadicemi. Boje s požárem se pak brzy ujali pracovníci bezpečnostního a záchranného sboru SEAT a členové barcelonského hasičského sboru,“ řekl Isidre López. „Podle mého názoru to jsou hrdinové. Všechny týmy odvedly skvělou práci,“ dodal.

A podle jakých kritérií byly přemisťovány automobily ze sbírky do bezpečí? „Nejprve jsme odvezli vozidla u vchodu do budovy, aby měli hasiči po svém příjezdu dostatek prostoru pro práci. Pak jsme přepravili větší závodní vozy a okamžitě jsme dostali ven také papamobil, který byl hned vedle ložiska požáru. Protože nemá střechu, dokázala ho vytlačit do bezpečí jen jedna osoba,“ vzpomíná López.

Celkem bylo zachráněno 317 vozidel z historické sbírky, od papamobilu a prvního soutěžního vozu, který řídil Carlos Sainz, až po předposlední sériově vyrobený vůz 600 nebo elektrické Toledo z olympijských her v Barceloně v roce 1992. V budově A122 se nacházejí historické poklady značky i Španělska. Nyní vešla do historie další kapitola se šťastným koncem.

Klenoty ve sbírce historických automobilů SEAT

• 1400 (1953): první automobil SEAT

• 1400 Visits (1953): byl použit při slavnostním otevření výrobního závodu Zona Franca

• Miliontý automobil SEAT: SEAT 124

• Formula 1430 (1971): nejstarší závodní automobil v budově

• První vyrobený vůz 127 (1972): třetí nejprodávanější model po modelech Ibiza a Leon

• Předposlední vyrobený vůz 600 (1973): automobil, který postavil Španělsko na kola

• Panda Group 2 (1982): první oficiální soutěžní vůz, který řídil Carlos Sainz

• Panda Popemobile (1982): automobil, který používal papež Jan Pavel II. ve Španělsku

• Ronda (1982): model, s nímž SEAT zvítězil v soudním sporu

• První vyrobený automobil Ibiza (1984) • Ibiza Cabrio (1986), která nebyla nikdy uvedena na trh

• Ibiza Bimotor (1986)

• Toledo pro olympijské hry v Barceloně (1992): první elektromobil

• Ibiza Kit Car (1996, 1997 a 1998): trojnásobný mistr světa v rallye ve dvoulitrové kategorii

• Tango (2001): dvoumístný koncepční vůz

• Leon WTCC, mistr světa v hodnoceních konstruktérů a jezdců (2008 a 2009)

• IBX (2011): orientace na budoucí produktovou řadu SUV

Video

Datum zveřejnění

26.3.2019

Zdroj informací

Porsche Česká republika s.r.o.

Fotogalerie

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Otestujte Váš motor

MotorCheckUP
Zjistěte stav motoru Vašeho veterána!
Jednoduché, levné a kvalitní...

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 1.0323 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál