Den, kdy byl zachráněn papamobil

Den, kdy byl zachráněn papamobil

Jen několik dnů před návštěvou papeže Jana Pavla II. v Barceloně a Madridu v roce 1982 se Vatikán telefonicky obrátil na společnost SEAT. Vozidlo, které papež používal během svých oficiálních návštěv, neprojelo bránami na stadionech Camp Nou a Santiago Bernabéu, místech konání hlavních papežových vystoupení. Během několika dnů proto musel být vyroben nový model. Inženýři společnosti SEAT tuto výzvu přijali a během rekordní doby přizpůsobili vůz Panda. Vytvořili tak opravdový papamobil, který Jan Pavel II. používal při své návštěvě Španělska.

Toto dnes již historické vozidlo, uchovávané v budově A122 výrobního závodu Zona Franca společně s ostatními automobily historické sbírky značky SEAT, se téměř stalo obětí požáru, který v tomto areálu vypukl 11. února. Celá sbírka však byla naštěstí zachráněna díky rychlému, odhodlanému zásahu zaměstnanců společnosti SEAT, barcelonského hasičského sboru a dalších pomocníků.

„Požár se rozhořel v sousední budově. Byli jsme upozorněni poplašným zařízením a začali jsme plameny hasit požárními hadicemi. Boje s požárem se pak brzy ujali pracovníci bezpečnostního a záchranného sboru SEAT a členové barcelonského hasičského sboru,“ řekl Isidre López. „Podle mého názoru to jsou hrdinové. Všechny týmy odvedly skvělou práci,“ dodal.

A podle jakých kritérií byly přemisťovány automobily ze sbírky do bezpečí? „Nejprve jsme odvezli vozidla u vchodu do budovy, aby měli hasiči po svém příjezdu dostatek prostoru pro práci. Pak jsme přepravili větší závodní vozy a okamžitě jsme dostali ven také papamobil, který byl hned vedle ložiska požáru. Protože nemá střechu, dokázala ho vytlačit do bezpečí jen jedna osoba,“ vzpomíná López.

Celkem bylo zachráněno 317 vozidel z historické sbírky, od papamobilu a prvního soutěžního vozu, který řídil Carlos Sainz, až po předposlední sériově vyrobený vůz 600 nebo elektrické Toledo z olympijských her v Barceloně v roce 1992. V budově A122 se nacházejí historické poklady značky i Španělska. Nyní vešla do historie další kapitola se šťastným koncem.

Klenoty ve sbírce historických automobilů SEAT

• 1400 (1953): první automobil SEAT

• 1400 Visits (1953): byl použit při slavnostním otevření výrobního závodu Zona Franca

• Miliontý automobil SEAT: SEAT 124

• Formula 1430 (1971): nejstarší závodní automobil v budově

• První vyrobený vůz 127 (1972): třetí nejprodávanější model po modelech Ibiza a Leon

• Předposlední vyrobený vůz 600 (1973): automobil, který postavil Španělsko na kola

• Panda Group 2 (1982): první oficiální soutěžní vůz, který řídil Carlos Sainz

• Panda Popemobile (1982): automobil, který používal papež Jan Pavel II. ve Španělsku

• Ronda (1982): model, s nímž SEAT zvítězil v soudním sporu

• První vyrobený automobil Ibiza (1984) • Ibiza Cabrio (1986), která nebyla nikdy uvedena na trh

• Ibiza Bimotor (1986)

• Toledo pro olympijské hry v Barceloně (1992): první elektromobil

• Ibiza Kit Car (1996, 1997 a 1998): trojnásobný mistr světa v rallye ve dvoulitrové kategorii

• Tango (2001): dvoumístný koncepční vůz

• Leon WTCC, mistr světa v hodnoceních konstruktérů a jezdců (2008 a 2009)

• IBX (2011): orientace na budoucí produktovou řadu SUV

Video

Datum zveřejnění

26.3.2019

Zdroj informací

Porsche Česká republika s.r.o.

Fotogalerie

Výběr jazyka

Oldtimer pro předplatitele

Oldtimer č. 274

Ve stopě Aloise Marka

Oldtimer č. 274 přináší velký příběh velkých vozů a velkých osobností spojených s velkou značkou. V hlavních rolích Tatra 2-603 B5 ve své...

Oldtimer č. 273

Mercedes-Benz W114/W115 STÁLE MLÁD

Hlavním materiálem vydání je příběh vozů Mercedes-Benz W114/W115, od jejichž představení letos uplynulo 50 let. Velký dokumentární článek s řadou...

Oldtimer č. 272

Příběh legendy ISO GRIFO

Hlavní materiál je věnován italským vozům ISO Grifo, a to u příležitosti letošního 55. výročí představení jejich prototypu A3/L. Kromě vzniku a...

Reklama

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!
Předplatitelé Oldtimeru mají 10% slevu!

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.6487 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál