Posádka Jan Kopecký/Pavel Dresler nastoupí do vrcholné domácí soutěže s černým vozem Fabia R5. Škoda Motorsport při 43. Rallye Bohemia tímto zvláštním lakováním připomene 35. výročí vzniku legendárního československého kultovního filmu.
Tovární posádka Jan Kopecký/Pavel Dresler nastoupí do domácího podniku značky Škoda 43. Rallye Bohemia s černým vozem Fabia R5. Toto zvláštní lakování je připomínkou 35. výročí vzniku legendárního československého kultovního hororu Upír z Feratu. Jan Kopecký si chce v sobotu a v neděli i nadále udržet se špičkovým černým soutěžním speciálem neporazitelnost v letošním českém mistrovství v Rallye (MČR).
Soutěžní speciál s pohonem všech kol má připomínat vzhled legendárního vozu Škoda 110 Super Sport (Ferat), který díky hororu Upír z Feratu získal v tehdejším Československu kultovní postavení. Černý prototyp superautomobilu tehdy navrhl český umělec Theodor Pištěk, který později dostal Oscara za kostýmy k filmu Miloše Formana Amadeus. 35 let po vzniku hororového sci-fi snímku Upír z Feratu nyní Škoda připomene toto jubileum černým vozem Fabia R5.
Ve Škoda Muzeu bude možné v době kolem konání Rallye Bohemia obdivovat nejúspěšnější soutěžní speciál i vůz Škoda 110 Super Sport (Ferat Vampire RSR).
„Je to super akce. Myslím, že naše černá Škoda Fabia R5 bude pro fanoušky jedinečný motiv k fotografování. Pro nás je ale nejdůležitější, abychom na Rallye Bohemia byli stejně úspěšní jako dosud a abychom dále posílili své vedení v českém mistrovství. Cílem je čtvrté vítězství v sezóně,“ řekl Jan Kopecký.
Fanoušci Rallye se mohou těšit na mimořádný program ve Škoda Parku. Jak se při českém mistrovství v Rallye již stalo zvykem, je možné vyhrát na jeden rok vůz Škoda Octavia RS 230. U příležitosti 35. výročí filmu jsou v rámci Rallye Bohemia plánovány různé speciální akce. Navíc se bude v pátek (od 19 hodin) před začátkem Rallye film Upír z Feratu promítat ve Škoda muzeu. Ve filmu Upír z Feratu hrála jednu z hlavních rolí také Dagmar Veškrnová-Havlová. Je vdovou po bývalém českém prezidentovi Václavu Havlovi, který zemřel v r. 2011. Kultovní film vznikl v pražském Filmovém studiu Barrandov v režii Juraje Herze.
Práce na projektu kupé Škoda 110 Super Sport s interním označením typ 724 začaly v roce 1969. Na vývoji se vedle Výzkumně vývojové základny AZNP Mladá Boleslav a VVZ AZNP Kvasiny podílely rovněž VVZ Jawa Praha a podniky Vertex Hradec Králové, Pal Kbely a Autopal Nový Jičín. Design vozu vznikl v Kvasinách a karoserii ze skleného laminátu vyrobil Vertex Hradec Králové. Pozoruhodné bylo řešení vstupu prostřednictvím vzhůru a vpřed výklopné střední části karoserie, s níž se nadzvedl i volant a přístrojová deska.
Dvoumístné kupé s délkou 4060 mm a rozvorem náprav 2500 mm bylo vysoké jen 1120 mm. Pohotovostní hmotnost byla 898 kg. Základem byla ocelová podlahová plošina s motorem před zadní nápravou, pomocným rámem a ochranným obloukem za sedadly. Do plošiny byla zabudována přední náprava z typu Š 110 včetně řízení a o 180° otočený motor ze soutěžní Škody 110 L Rallye. Motor o objemu 1107 cm3 měl rozvod OHV a byl osazen dvojitým karburátorem Weber. Největší výkon dosahoval 54 kW (73 k) při 6250/min a točivý moment 81 N.m při 5250/min. Přes sériovou čtyřrychlostní převodovku ze Škody 110 L poháněl zadní kola. V původní podobě vůz dosahoval maximální rychlost 180 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,3 s. V květnu 1971 byl do Super Sportu instalován motor 1147 cm3 s výkonem 76 kW (104 k), s nímž dosáhl 211,5 km/h.
Veřejnosti se Škoda 110 Super Sport představila v roce 1971 při Rallye Vltava v Klatovech Poté byl vůz k vidění i na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně a byl vystaven i na několika světových autosalonech (zahraniční premiéra se odehrála v Londýně na podzim 1971).
Nakonec Super Sport skončil ve firemním muzeu. Odtud se ale vydal do několika československých filmů. Prvním byla v roce 1977 komedie Zítra ráno vstanu a opařím se čajem. O největší slávu se Škodě 110 Super Sport postaral až horror Upír z Feratu režiséra Juraje Herze z roku 1981. O úpravy designu pro film se postaral výtvarník Theodor Pištěk. Vyměnil výklopnou světelnou rampu za pevné světlomety a zadní kruhová světla nahradil svítilnami ze Škody 742. Dramatičnost vozu dodaly spoilery pod přídí a křídlo na zádi spolu s černým lakem a červenými linkami. K úpravám pro natáčení patřily i nahrazení původních paprskových kol koly BBS. Fanoušci automobilové historie mohou díky tomu vidět Škodu 110 Super Sport, přejmenovanou na Ferat Vampire RSR, v akci během Rallye Škoda 1981. V této podobě je vůz také vystaven v Muzeu Škoda Auto v Mladé Bolselavi.
30.6.2016
ŠKODA AUTO, a. s.