Servind

Jubileum plné rychlosti: Škoda slaví 115 let motorsportu

Jubileum plné rychlosti: Škoda slaví 115 let motorsportu

Před 115 lety byl položen základ úspěšného angažmá automobilky Škoda v motoristickém sportu. Narcis Podsedníček na motocyklu Laurin & Klement dne 30. června 1901 projel jako první motocyklista cílem náročného mezinárodního závodu z Paříže do Berlína – mladoboleslavská továrna tak uspěla hned v prvním mezinárodním závodě, kterého se účastnila.

Jako nejzkušenější byl Narcis Podsedníček (1866-1932) vybrán k závodnímu debutu mladoboleslavské značky na největším motoristickém sportovním podniku té doby: závodu Paříž – Berlín. Narcis Podsedníček na jednoválcovém motocyklu Laurin & Klement byl jedním z deseti jezdců startujících v kategorii motocyklů a motorových tříkolek.

Cíle závodu se Narcisi Podsedníčkovi podařilo dosáhnout jako prvnímu v kategorii motocyklistů. Do Berlína dorazil 30. června 1901 ve 3 hodiny ráno, kdy byla oficiální časomíra uzavřena. Příjezd si proto nechal potvrdit službu konajícím strážníkem, což bohužel k pozdějšímu oficiálnímu uznání vítězství nestačilo. V cíli byli proto klasifikováni pouze čtyři francouzští jezdci na tříkolkách De Dion-Bouton. Podsedníček se ale stal morálním vítězem a jeho výkon položil základy budoucího sportovního angažmá jako jednoho z pilířů technického rozvoje i komerčního úspěchu společnosti Laurin & Klement a následně značky Škoda.

„Narcis Podsedníček patřil k nejvýraznějším osobnostem spojeným s prvními lety rozvoje společnosti Laurin & Klement. Na budování silné značky se podílel zpočátku jako její regionální zástupce, ale brzy dosáhl pozice vedoucího výroby. Patřil k prvním závodníkům na motocyklech Laurin & Klement,“ připomíná Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea.

 

Na úspěchy závodních motocyklů navázaly od roku 1905 také automobily Laurin & Klement. Kromě opakovaných vítězství v závodech do vrchu či vytrvalostních soutěžích. V roce 1908 dosáhl čtyřválec Laurin & Klement FCS o výkonu 95 koní na anglickém Brooklands světového rychlostního rekordu 118,72 km/h.

V meziválečném období vynikla zvláště nová generace automobilů Škoda s tuhým páteřovým rámem podvozku. V lednu 1936 uspěl roadster Škoda Popular na náročné Rallye Monte Carlo, o rok později úspěch zopakovalo kupé Škoda Rapid.

 

Po druhé světové válce se základní model tehdejší nabídky, Škoda 1101, s českými i zahraničními posádkami prosadil na okruhu ve Spa. Vedlo se mu též na Rallye Monte Carlo či Tour d´Europe. Následovala řada dalších modelů a v roce 1959 úspěšně převzala štafetu první generace vozu Škoda Octavia. Novou kapitolu začala v roce 1964 psát Škoda 1000 MB s motorem vzadu a samonosnou karoserií. S jejími nástupci dosáhl fenomenálních výkonů norský zástupce značky Škoda John Haugland.

 

Legendární Škoda 130 RS vyhrála svoji třídu mimo jiné na Rallye Monte Carlo i Rallye Akropolis (1977), nemluvě o absolutním vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů na okruzích v hodnocení značek (1981). Již zmíněný John Haugland vynikl zvláště za volantem vozu Škoda 130 LR. Připomeňme především jeho vítězství ve třídě na silně obsazené RAC Rally (1985 a 1986).

 

Novodobá historie odstartovala nasazením hatchbacku Škoda Favorit v Rallye Monte Carlo. Posádka Pavel Sibera/Petr Gross s vozem Škoda Favorit zde zvítězila ve třídě F2 čtyřikrát v řadě (1991–1994). Mimo jiné značka Škoda získala pohár FIA pro F2 (1994). Nástupcem řady Favorit se stala Felicia Kit-Car, za jejímž volantem dosáhl Stiq Blomqvist 3. místa v absolutní klasifikaci RAC Rallye 1996. V době debutu vozů Octavia Kit-Car nastoupily do nejtěžšího světového šampionátu vozy kategorie WRC. Octavia WRC dojela v roce 2001 třetí na náročné Safari Rallye. Na tratích se dařilo také následnému modelu Fabia WRC.

 

Nejvýrazněji se v mezinárodních i národních šampionátech prosadil automobil Škoda Fabia Super 2000, zatím nejúspěšnější model ve 115leté sportovní historii značky Škoda. Tovární posádce Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ) se s vozem z Mladé Boleslavi s pohonem všech kol podařil historický úspěch – jako první posádka v historii získali ve dvou letech po sobě mistrovský titul v hodnocení jezdců v ERC a poté i v APRC. V letech 2009 až 2014 dosáhli jezdci s vozy Škoda Fabia Super 2000 na celém světě celkem 50 národních a mezinárodních titulů!

V roce 2015 slavila Škoda čtyři vítězství ve FIA Mistrovství světa (WRC 2) se svým novým soutěžním vozem Škoda Fabia R5. Automobil s pohonem všech kol, vybavený nejnovější technikou, bylo mezinárodní automobilovou federací FIA homologován 1. dubna 2015. Hned po první sezóně s novým vozem Škoda Fabia R5 zajistila tovární posádka Pontus Tidemand/Emil Axelsson (S/S) pro značku Škoda čtvrtý mistrovský titul APRC v řadě. Tento vítězný vůz navíc získal i pět národních titulů.,

V roce 2016 nastupují posádky Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S), Jan Kopecký/Pavel Dresler a Esapekka Lappi/Janne Ferm (F/F) s vozy Škoda Fabia R5 na start FIA Mistrovství světa v rally (WRC 2). Důstojně tak navazují na 115 let dlouhou tradici úspěšného angažmá mladoboleslavské značky v motoristickém sportu.

 

Datum zveřejnění

30.6.2016

Zdroj informací

ŠKODA AUTO, a. s.

Autor

Vladimír Rybecký

Fotogalerie

Zobrazit celou fotogalerii

Výběr jazyka

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2514 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál