To je jistě vhodná chvíle zavzpomínat na historii této tradiční a slavné mladoboleslavské automobilové soutěže. Mluvit pouze o historii Rally Bohemia je ovšem zavádějící. Soutěž se totiž od svého vzniku v roce 1974 až do roku 1985 konala pod názvem Rallye Škoda, když jejím hlavním patronem byla po celou tuto dobu právě mladoboleslavská automobilka. Rallye Škoda tehdy převzala vlivem převážně politických rozhodnutí tradici špičkové mezinárodní soutěže od klatovské Rallye Vltava.
Již od prvního ročníku soutěže tedy mohli motorističtí fanoušci v Mladé Boleslavi vídat četné zahraniční posádky a především jejich závodní automobily, které u nás tehdy často působily jako exotická zjevení. První ročníky Rally Škoda v polovině 70. let se ale odehrávaly především ve znamení nových modelů závodních škodovek, když právě zde se při 1. ročníku v roce 1974 poprvé představil revoluční prototyp Škoda 200 RS. Na ten o necelé dva roky později navázala slavná Škoda 130 RS, která dominovala českým soutěžím až do první poloviny 80. let. O tom podává svědectví i galerie vítězů Rallye Škoda, kde od roku 1976 až do roku 1980 nenajdeme jiný automobil než právě legendární „stotřicítku eresu“.
Tato dominance byla v roce 1981 ukončena Fordem Escort Belgičana Droogmanse. Nebyla to náhoda, protože právě v tomto roce obdržela soutěž vyšší bodový koeficient v rámci Mistrovství Evropy, kterého byla již od roku 1978 součástí. Do Mladé Boleslavi tak až do začátku 90. let sjížděli nejrychlejší jezdci z celé Evropy a soutěž od roku 1979 až do roku 1992 nepoznala žádného vítěze české národnosti. Nesmazatelně se v této době zapsal do historie rally Nor John Haugland, který zde třikrát zvítězil právě s již zmíněným továrním „kupátkem“ Škoda 130 RS, a který se každým rokem u příležitosti Rally Bohemia do Mladé Boleslavi vrací.
Možná ještě zajímavější než to, kdo s čím vyhrával, je to, kde se jezdilo. V 70. a zejména 80. letech byly špičkové automobilové rallye výrazně delší než dnes. Trať Rallye Škoda/Bohemia v té době obsahovala na dnešní poměry neuvěřitelných 30-45 rychlostních zkoušek (byť většinou kratších, než dnes), které v součtu měřily od 300 do 550 kilometrů. Typickým znakem soutěže se tehdy stala úvodní a závěrečná rychlostní zkouška na dálničním přivaděči do Mladé Boleslavi, kvůli které se uzavírala dálnice – dnes již nepředstavitelná věc. Dnes už málokdo ví, že v 70. letech se etapy Rallye Škoda odehrávaly kromě dodnes obvyklých lokalit také na vzdáleném Křivoklátsku, v severních Čechách v okolí Mostu a Ústí nad Labem, či v Orlických horách. Jen o něco známější je fakt, že se tehdy závodilo také v centrálním Kokořínsku, které je po vyhlášení Chráněné krajinné oblasti motoristickému sportu již desítky let zapovězeno.
V průběhu 80. let se už prostor soutěže ustálil do dnešní podoby na Mladoboleslavsko, Hodkovicko, Železnobrodsko a Jablonecko, ale nadto byly tehdy využívány také úseky na území Českého ráje a v Podkrkonoší. 90. léta s sebou zase přinesla možnost využívat bývalé vojenské prostory Kuřivody a Ralsko, kde přechodně vznikly šotolinové rychlostní zkoušky. Do historie se v této době zapsal zejména kontroverzní ročník 1995, kdy tehdejší pořadatelé uspořádali prakticky celou soutěž jako šotolinovou, což byla už tehdy unikátní záležitost, a vlastně poslední převážně šotolinová soutěž v České republice. Zajímavostí je, že v letech 1999 a 2000 byl start a cíl umístěn v Praze – Letňanech a na okraji Prahy byly také první rychlostní zkoušky. V těchto letech také začala být zařazována divácká super RZ na autodromu v Sosnové u České Lípy, která vydržela v harmonogramu soutěže až do roku 2013.
A jaká je Rally Bohemia třetího tisíciletí? Především může stále těžit z unikátních tratí na Hodkovicku, Železnobrodsku a v podhůří Jizerských hor. Zdejší extrémně klikaté silničky v horském terénu plné vracáků a serpentin jsou oprávněně považovány za to nejlepší, co v rámci Mistrovství České republiky máme. O tom hovoří i rychlostní průměry dosahované na rychlostních zkouškách, které patří vždy k těm nejnižším i bez nutnosti významnějšího použití nepříliš populárních zpomalovacích retardérů. Každý rok je zařazována mezi diváky i jezdci oblíbená Staroměstská RZ, která vede skrze velkou část Mladé Boleslavi. Letos k ní nově přibyde také okruhová RZ Městská, která provede soutěžní speciály dokonce přímo historickým centrem města. Jako červená nit se celou historií soutěže táhne známý, avšak stále záludný, úsek Vinec-Skalsko, který se letos jede pod názvem Cetno.
Díky těmto unikátním tratím, prestiži a tradici soutěže se na Rally Bohemia každým rokem sjede nadprůměrně kvalitní konkurence, zpravidla doplněná i o zajímavé zahraniční nebo české jednorázově startující posádky. Rally Bohemia dodnes drží, společně se zlínskou Barum Rally, rekord v počtu startujících vozů WRC v Čechách, když zde v roce 2003 startovalo 18 těchto atraktivních a tehdy moderních závodních speciálů. Poslední roky Rally Bohemia se odehrávají ve znamení dominance domácího továrního týmu ŠKODA Motorsport, který zde nenašel přemožitele už od roku 2009. „Škodovácká“ posádka Jan Kopecký – Pavel Dresler letos bude útočit dokonce na své páté vítězství v řadě za sebou. Zajímavostí loňského ročníku bylo to, že jejich vítězná Škoda Fabia R5 byla oděna do upířího červeno-černého designu po vzoru prototypu Škoda 110 Super Sport, který byl před třiceti lety použit při natáčení známého českého filmu Upír z Feratu. Tento film se natáčel právě v rámci tehdejší Rally Škoda.
Od roku 2014 se v rámci Rally Bohemia koná také soutěž Mistrovství České republiky v rally historických automobilů. V roce 2015 byla Rally Bohemia Historic dokonce součástí Mistrovství Evropy historických automobilů, tedy nejvyšší soutěže pro tyto vozy. Vyhrál tehdy Ital „Pedro“ s Lancií 037, a to přesně 30 let poté, co zde s tímto automobilem, dokonce ve stejných barvách, v roce 1986 zvítězil belgický mistr Evropy Patrick Snijers. Historie a současnost Rally Bohemia si tak tehdy v cíli na mladoboleslavském náměstí symbolicky podaly ruku.
Jeden článek může těžko obsáhnout bohatou historii jedné z historicky nejvýznamnějších středoevropských soutěží. Větší zájemce o historii Rally Bohemia je možné odkázat kromě zdrojů na internetu i na několik obsáhlých knižních publikací, které o soutěži v minulých letech vznikly. Mladoboleslavané mohou být v každém případě hrdí na to, že se zde daří dlouhou tradici špičkové automobilové rally držet bez přerušení až do dnešních dnů. Vždyť města, která se mohou tímto v Čechách pochlubit, by se dala spočítat na prstech jedné ruky.
První posádky odstartují do letošní 44. Rally Bohemia ze Staroměstského náměstí v Mladé Boleslavi v sobotu 1. července ve 14 hodin. Čeká je 150 „ostrých“ kilometrů rozdělených do jedenácti rychlostních zkoušek na šesti rozmanitých úsecích. Organizátoři Rally Bohemia Vás srdečně zvou k návštěvě soutěže.
Tradičním generálním partnerem Rally Bohemia je automobilka ŠKODA AUTO.
Foto: Jan Splídek
26.6.2017
Rally Bohemia
Aleš Holakovský