Na svou další cestu historickým traktorem ZETOR 25, který vyjel z bran brněnského závodu už v roce 1954, se nadšenec Martin Havelka vydal z rodných Škrdlovic na Vysočině rovnou až do Rakouska. Cílem bylo město Bruck an der Großglocknerstraße, kde se 14. - 17. 9. 2017 odehrává další ročník akce Traktor WM 2017.
Na akci Traktor WM 2017 se sjedou již po šestnácté největší nadšenci zemědělských strojů z Evropy a Martin Havelka se svou „pětadvacítkou“ u toho nemůže chybět. Do cílové destinace dopraví traktorový nadšenec svůj stroj na přívěsu, aby byl na závod a spanilou jízdu stoprocentně připraven. Ostatně spanilá jízda je vyvrcholením celé akce, a to doslovně. Trasa vede po Großglocknerstraße, která je nejvýše položenou silnicí v Evropě, takže jeho Z25 čeká převýšení 2540 m n. m. Na cestování nebude sám. Jako na cestě do Polska, tak i na této jej bude doprovázet partnerka.
Traktor WM je akce, která letos proběhne již po šestnácté v rakouské oblasti HoheTauern u měst Bruck a Fusch an der Großglocknerstraße. Hlavním a nejzajímavějším cílem je sobotní výjezd alpské vysokohorské silnice Grossglocknerhochalpenstrase naproti hoře Grossglockner. Zajímavostí je, že akce se mohou zúčastnit pouze stroje s rokem výroby 1980 a starší. Při výjezdu se měří čas, ten se pak započítává v rámci celkového hodnocení všech účastníků. V loňském roce zdolal pan Havelka stejnou trasu jako 124. z 550 účastníků z 11 zemí Evropy, a jeho stroj se tak stal prvním Zetorem 25, který vyjel až na vrchol silnice Grossglocknerhochalpenstrase.
Martin Havelka má s podobnými cestami v ZETORU 25 napříč světem bohaté zkušenosti. V červnu tohoto roku ujel bezmála 800 km do polských Laz nad Morzem. Ani cesta do Rakouska není pro slavnou Z25 poslední – pan Havelka už plánuje na příští rok další zajímavé zahraniční cesty, jako třeba opět putování na polský sraz traktoristů, apod. Hlavním důvodem, proč jezdí raději traktorem a ne třeba autem je ten, že „nejkrásnější pohled na svět je ze sedadla traktoru,“ a dodává, že „je to nenáročný a spolehlivý traktor s krásným zvukem motoru, na cestování je ideální ať už z hlediska rychlosti nebo spotřeby. Spotřeba vychází cca 11 litrů na 100 kilometrů po rovině a v kopcovitém terénu se samozřejmě o něco zvyšuje.“ V budoucnu se rýsuje možnost cesty dále na sever Evropy či k jinému moři než opakovaně k Baltu.
„Pan Havelka se svým strojem dokazuje, jak kvalitní byly traktory ZETOR již od prvních modelů. K tomuto odkazu se hlásíme i dnes, kdy kvalitě a přidané hodnotě pro zákazníka věnujeme maximální pozornost. Naše stroje neustále inovujeme, abychom vždy zákazníkům nabídli ten nejlepší poměr ceny a výkonu,“ říká Robert Todt, ředitel obchodu a marketingu ZT a.s. „Panu Havelkovi moc fandíme a do závodu přejeme hodně štěstí,“ doplňuje Robert Todt.
První traktor ZETOR Z 25 má ve svém rodném listu uvedeno datum 15. března 1946. Výrobě předcházela nelehká výzva - zkonstruovat levný traktor o nízké hmotnosti, který bude vhodný pro hromadnou výrobu. Nejlépe se úlohy zhostila Zbrojovka Brno, které byla následně svěřena výroba zemědělských kolových traktorů Z 25. O tři roky později (v roce 1949) proběhla modernizace a na trh byl uveden legendární Zetor 25 A, na kterém jezdí právě pan Havelka. V té době přinesl nový stroj hned několik benefitů: vylepšenou přístrojovou desku včetně teploměru, pohodlné polstrované sedadlo, hydraulické tříbodové závěsné ústrojí, kabinu na přání, závěr diferenciálu nebo nastavitelný rozchod předních a zadních kol. Stroj pana Havelky, který si pořídil v roce 2010, samozřejmě prošel renovací. Ta trvala přes rok. Původně se jedná o ZETOR 25 A, přestavěný v roce 1968 v STS Hodonín na "H" a následně panem Havelkou po renovaci navrácený více do podoby "A“. Má pouze dílčí úpravy týkající se bezpečnosti a životnosti při delších jízdách, napřiklad lepší čepy řízení či kufr na věci.
17.9.2017
Zetor