Sérií šesti přednášek navazuje ŠKODA Muzeum na populární setkání nad zajímavými momenty z historie automobilky ŠKODA, při nichž renomovaní odborníci seznámí návštěvníky s atraktivními motoristickými tématy.
Ředitel Státního okresního archivu v Děčíně Jan Němec představí výsledky svého dlouholetého bádání. K regionu severních Čech má mladoboleslavská automobilka blízko nejen geograficky, ale i kulturně, historií techniky a vývojem česko-německých vztahů. J. Němec tyto aspekty osvětlí na příkladu místních prodejců motocyklů a automobilů značky Laurin & Klement, působících v období 1900-1925.
Široký výrobní program automobilky Laurin & Klement pružně reagoval na poptávku zákazníků. Příkladem jsou užitková vozidla od motorových pluhů Excelsior po nákladní automobily a autobusy. Zvláště veřejné zakázky na tento typ vozidel patřily ke stabilizačním prvkům obchodní strategie automobilek. Právě hromadné dopravě osob v období první republiky, která je nerozlučně spjatá se značkou Laurin & Klement, bude věnována přednáška Petra Hoffmana, autora několika publikací o autobusech.
Po letní pauze zahájí druhou část cyklu přednáška respektovaného publicisty Jana Tučka, věnovaná automobilům první republiky (1918-1938). Vývoj domácího motorismu představí v širších souvislostech. Pozornost bude věnována například konkurenčnímu boji československých automobilek, z něhož vyšla značka ŠKODA vítězně. Autor připomene i modely POPULAR a RAPID jako odpověď společnosti ŠKODA na světovou hospodářskou krizi, dále prototypy s motorem vzadu, úspěchy vozů ŠKODA v závodech a soutěžích atd.
„President Osvoboditel“ Tomáš Garrigue Masaryk používal po dobu výkonu své funkce (19181935) řadu vozů československých značek. Ze všech nejdéle mu byla k dispozici moderně řešená, luxusní a elegantní ŠKODA Hispano-Suiza, rychlý šestiválcový vůz o objemu 6,6 litru a výkonu 100 koní (73,6 kW). O tomto i dalších vozech, které používala kancelář prezidenta republiky Masaryka, promluví Lukáš Nachtmann, odborný koordinátor Archivu společnosti ŠKODA AUTO.
Počátky prodeje pohonných hmot pro motocykly a automobily přiblíží Jiří Křížek, ředitel Severočeského muzea v Liberci. Na přelomu 19. a 20. století byl benzin k mání prakticky jen v lékárnách a drogeriích, zaletovaná plechová balení a skleněné demižony však záhy ustoupily výdejním stojanům s ručním či elektrickým přečerpáváním a cejchovanou nádobou, z níž se palivo samospádem přepouštělo do nádrže.
Vstup na všechny uvedené přednášky je zdarma. V příslušných sálech ŠKODA Muzea (třída Václava Klementa 294, Mladá Boleslav) s dostatečnou kapacitou začínají ve výše uvedených termínech vždy v 17:30 hodin.
ŠKODA Muzeum v Mladé Boleslavi si v roce 2017 připsalo návštěvnický rekord ve své historii, když přivítalo 254 143 českých i zahraničních hostů. Poutavá prezentace historie značky ŠKODA v moderní expozici a nově zrekonstruovaném depozitáři je doplněna tematickými výstavami i kulturními akcemi včetně koncertů populárních hudebních skupin. Návštěvu ŠKODA Muzea je možné po předchozí rezervaci spojit s prohlídkou výrobního závodu ŠKODA AUTO, partnerského Leteckého muzea Metoděje Vlacha, situovaného na letišti v Mladé Boleslavi, či areálu Rodného domu Ferdinanda Porscheho v Liberci-Vratislavicích. Pro všechna zde uvedená muzea lze získat zvýhodněné kombinované vstupné.
Více informací naleznete na http://museum.skoda-auto.cz/.
8.3.2018
ŠKODA AUTO a. s.