Sobota 7. března 1908, 8:00 hodin ráno, Nerudova ulice. Nechápavé pohledy přítomných občanů Královského hlavního města Prahy míří na jediné vozidlo - autobus, který si poprvé v historii razí cestu k Pražskému hradu.
Právě v tento den byl zahájen provoz první autobusové linky v Praze. Paradoxem je, že první autobusová linka neměla žádné označení (tabule s názvy stanic byly doplněny pravděpodobně dodatečně). I přesto dokázala na trase z Malostranského náměstí na Pohořelec obsloužit 9 stanic. Linka byla v provozu denně od 6.00 hodin do 22.15 hodin s intervalem 15 minut.
Jaký byl vůbec důvod k tomu, zavést autobusový provoz do Prahy? Cíl tehdejšího vedení Elektrických podniků královského hlavního města Prahy (dnešní DPP) byl jediný, obsloužit celou Prahu, a to včetně měst a obcí v jejím nejbližším okolí.
Úkol, který na papíře vypadá jednoduše, praxe však brzy ukázala, že to tak jednoduché nebude. Jedním z největších problémů byla právě obslužnost Malé Strany a Hradčan, kde nepříznivý sklon Nerudovy ulice (až 122 ‰) znamenal velkou komplikaci. Dokonce se uvažovalo o vybudování pozemních lanových drah či ozubnicové elektrické dráhy, z různých důvodů však nebylo možné ani jeden projekt realizovat.
Poslední možností tak zůstaly autobusy, které právě v sobotu 7. března 1908 vyjely poprvé vstříc zářné budoucnosti, která však byla velice krátká. Z důvodu častých poruch a několika nehod došlo ve středu 17. listopadu 1909 k ukončení autobusového provozu, na jehož pokračování si museli Pražané téměř 16 let počkat.
28.3.2018
Vladimír Rybecký