Máme zde rok 1978 a svět se mění. Do arkádových her po celém světě pronikají vesmírné invazní armády a začíná vzkvétat svět videoher. V Japonsku se buduje první automatizovaná síť pro mobilní telefony a do kin vstupuje Superman.
Zákazníkům se představuje ještě jeden produkt, který v následujících čtyřiceti letech napomůže k mobilitě 4,7 milionům lidí – jednotunový pick-up od Mitsubishi.
Tento pick-up se snadno vypořádá se všemi typy cest, kdekoli na této planetě. Jeho vývoj vycházel z jednoduchého zadání – reagovat na poptávku zákazníků po pick-upu, který by dokázal nabídnout mimořádnou spolehlivost, odolnost a schopnost uvézt dostatečný náklad, ale současně i ovladatelnost, užitné vlastnosti, pohodlí a jízdní vlastnosti srovnatelné s klasickým osobním sedanem.
První modely dostaly příhodné označení „FORTE“, ačkoli do zahraničí vůz putoval i pod jiným názvem, jako např. L200 , který tomuto vozu zůstal až dodnes. Model FORTE byl od počátku konstruován tak, aby naplnil požadavky po spolehlivé dopravě lidí i nákladu v náročných podmínkách.
Vývojáři modelu FORTE měli za úkol zajistit užitečnou hmotnost 1 tunu a současně zachovat dobrou ovladatelnost, tedy kombinaci robustní spolehlivosti, snadné manévrovatelnosti a pozoruhodné nosnosti. Vůz si tak brzy získal oblibu po celém světě, od zmrzlých pustin až po rozpálené pouště.
Mitsubishi Motors ve snaze nabídnout zákazníkům ještě širší akční rádius využilo své zkušenosti s pohonem 4x4 a v roce 1980 tuto modelovou řadu doplnilo o verzi 4x4. Tímto byly prakticky položeny základy moderních vozů Mitsubishi 4WD, což již vedlo ke vzniku modelů PAJERO / MONTERO a DELICA.
Pickup, který zanedlouho na mnoha trzích získal označení TRITON , měl reálný dopad i na samotné podnikatelské aktivity Mitsubishi Motors. Platformy pro vozy první a druhé generace se vyráběly především v závodu Ohe společnosti Mitsubishi Motors. Od modelu třetí generace (1995) se výroba soustředila do thajského závodu Laem Chabang, odkud se vozy vyvážely do celého světa. V současnosti zde najdeme vůbec největší výrobní závod Mitsubishi Motors, z nějž každoročně vyjede přes 400 tisíc vozidel.
Připomeňme si předchozí generace FORTE , TRITON a L200 – a nahlédněme i do blízké budoucnosti ….
1. generace
Září 1978
V Japonsku se představil jednotunový pick-up „FORTE“, který se začal vyvážet pod různými názvy, jako např. MITSUBISHI TRUCK a L200 . V říjnu následujícího roku byl zahájen vývoz do Severní Ameriky.
Jediným karosářským provedením bylo „Single Cab“ (dvoumístná kabina). Pohon zajišťoval benzínový motor 2,0 litru, resp. varianta 2,6 litru pro Severní Ameriku a motor 1,6 litru pro Japonsko a další regiony. Pro další export byl k dispozici naftový motor 2,3 litru.
Říjen 1980
Uvedení přiřaditelného pohonu 4WD
2. generace
Březen 1986
Kompletní modelová proměna. Nabídka nově zahrnovala tři různé typy karoserie: Single Cab, Club Cab a Double Cab; v případě provedení Single Cab bylo možné volit mezi kratší nebo delší karoserií. K dispozici byla nová pohonná ústrojí 2WD a 4WD v kombinaci s benzínovým motorem 2,0 litru či 2,6 litru, resp. naftovým motorem 2,5 litru (zvýšení objemu z původních 2,3 litru).
Květen 1991 - Na Japonský trh byl tento model uveden pod označením „STRADA“ (pouze s kabinou Double Cab)
3. generace
Listopad 1995
Mitsubishi představilo nový model pick-upu s označením „L200 STRADA“.
Výroba se soustředila do závodu MSC Thai Laem Chabang, odkud se vůz vyvážel do celého světa.
Pro exportní účely byly k dispozici tři varianty karoserie: Single Cab, Club Cab a Double Cab. Pohon obstarávaly naftové motory 2,5 litru nebo 2,8 litru. Mechanizmus 4WD využíval pokrokový systém pohonu „Easy Select 4WD“.
4. generace
Srpen 2005
Byl představen nový pick-up „TRITON“. Následně po uvedení v Thajsku byl zahájen prodej v dalších zemích.
Tři různá karosářská provedení – Single Cab, Club Cab a Double Cab; pohon zajišťoval nově vyvinutý naftový motor 2,5 litru nebo 3,2 litru s technologií Common Rail. Na výběr byly pohony 2WD nebo 4WD se systémem „Easy Select 4WD“ nebo „Super Select 4WD“.
5. generace
Listopad 2014
Mitsubishi v Thajsku představuje 5. generaci. Následují prodeje na dalších trzích.
Tři karosářská provedení – Single Cab, dvoudveřový Club Cab a Double Cab. Pohon zajišťuje nově vyvinutý turbodiesel 2,4 litru MIVEC, turbodiesel 2,5 litru nebo benzínový motor 2,4 litru. Pohonné ústrojí 2WD a 4WD s možností volby systému „Super Select 4WD-II“.
A budoucí pick-up bude odhalen již brzy…
1. generace FORTE/L200 (1978)
Lze pozorovat ohromnou poptávku po malých pick-upech v zámoří, zejména v Severní Americe, kde tyto vozy běžně slouží k dojíždění do školy či do práce i k rekreačním účelům.
Mitsubishi Motors v září 1978 uvedla svůj první jednotunový pick-up pod názvem „FORTE“ a v říjnu následujícího roku jej začala vyvážet do Severní Ameriky.
Samotný název jednotunového pick-upu „FORTE“ znamená v italštině „silný“. Prototypy absolvovaly zevrubné zkoušky odolnosti, které probíhaly v Severní Americe, Thajsku a Saudské Arábii, aby výsledný produkt nabídl požadovanou spolehlivost. V japonském závodu Ohe a zejména pak v thajském závodu Laem Chabang se celkem vyrobilo na 657 tis. vozů.
Design se inspiroval kompaktním sedanem „GALANT Σ“ s jeho dlouhou přídí, spoilerem pod předním nárazníkem (v kategorii pick-upů vůbec poprvé) a čtveřicí kulatých světlometů. Pod kapotou modelu FORTE se nacházel benzínový motor 2,0 litru (resp. 2,6 litru pro Severní Ameriku a benzínový motor 1,6 litru pro Japonsko a další regiony). Pro export byl k dispozici naftový motor 2,3 litru. Ke špičkové jízdní stabilitě přispěl široký rozchod předních kol (1360 mm) a dlouhý rozvor 2780 mm.
Forte i jako užitkové vozidlo nabídlo propracovaný podvozek, tedy kotoučové brzdy na předních kolech, dvojité lichoběžníky / vinuté pružiny vpředu, resp. listová pera a tuhou nápravu vzadu.
Na velmi tichém interiéru měl podíl nekompromisní přístup k potlačování hluku, vibrací a chvění, jako např. použití dvojdílného spojovacího hřídele nebo velkorysé nasazení speciálních těsnicích hmot.
Mitsubishi Motors efektivně využila mnohaleté zkušenosti s výrobou vozů Jeep a přidala i nově vyvinutý přiřaditelný pohon 4WD s rozdělovací převodovkou a přímo spojeným nehlučným řetězem. Použité řešení se odrazilo v potlačení hluku ozubených kol a nižších výkonových ztrátách, což dovolilo jízdu vysokou rychlostí po zpevněných cestách.
Uvedený vůz také posloužil jako částečná předloha modelů Mitsubishi Motors s pohonem 4WD, jako např. PAJERO/MONTERO a DELICA .
2. generace STRADA/L200 (1986)
V březnu 1986 došlo ke kompletní modelové proměně.
Exteriér přinesl vytříbenou úpravu s novým provedením masky chladiče a dalšími menšími změnami. Výsledné tvary dodaly vozu robustní a moderní vzhled při zachování dobré aerodynamiky.
Rozšířila se nabídka uspořádání, včetně tří typů karoserie: Single Cab, Club Cab a Double Cab (včetně možnosti volby mezi dvěma různými délkami karoserie pro Single Cab), hnací řetězec 2WD nebo 4WD, benzínové motory 2,0 litru a 2,6 litru, resp. naftový motor 2,5 litru.
Současně se změnil i název a na japonském trhu se v roce 1991 představila „STRADA“ v provedení Double Cab. Tentýž model se v Severní Americe prodával pod označením „MIGHTY MAX“, v Austrálii jako „TRITON“ a v ostatních regionech jako „L200“. V Severní Americe vůz prodávala i automobilka Dodge pod označením „RAM 50“.
V japonském závodu Ohe a v thajském závodu Laem Chabang se celkem vyrobilo na 1 146 000 vozů druhé generace.
3. generace STRADA/L200 (1996)
V listopadu 1995 byla v Thajsku spuštěna výroba třetí generace modelu „STRADA/L200“. Díky kompletnímu přepracování interiéru a vnějšího designu vůz získal výrazný a pronikavý vzhled.
Nový styl odrážel poptávku zákazníků po pick-upech, které by bylo možné používat i jako osobní vůz pro mimopracovní účely. Model se představil jako prostorný pětimístný vůz nabízející pohodlí a dostatečné schopnosti k rekreačnímu i pracovnímu využití.
K vyššímu výkonu a lepším schopnostem v terénu přispěl turbodiesel 2,5 litru s mezichladičem a systém pohonu všech kol „Easy Select 4WD“. Na očekávání zákazníků zvyklých na pohodlí osobních vozů reagovalo zvýšení bezpečnosti a nabídka prvků výbavy.
Na thajském trhu se vůz prodával jako „STRADA/L200“ a rovněž zamířil k zákazníkům v Evropě, Oceánii, Latinské Americe, na Středním východě a v Africe. Celkem se prodalo na 1 046 000 vozidel.
Klíčové vlastnosti: Nový svěží design spojující robustnost pick-upu se stylem osobního vozu, Interiér vyvolávající pocit jízdy v osobním voze a bohatě dimenzované čalounění, Velký prostor pro náklad, řadící se k největším v dané třídě, Turbodiesel 2,5 litru s mezichladičem pro lepší jízdní výkony, Vylepšení pasivní i aktivní bezpečnosti, jako např. boční airbag u řidiče, elektricky ovládaná okna s ochranou proti přiskřípnutí a vysoko umístěná brzdová světla, Systém pohonu všech kol „Easy Select 4WD“ od Mitsubishi Motors, včetně synchronizovaného předního diferenciálu s volnoběžkou, umožňujícího řidiči zvolit nejhospodárnější jízdní režim s ohledem na typ povrchu, K dispozici pro některé úrovně výbavy: systém Mitsubishi Motors ABS, předcházející zablokování kol při brzdění a hybridní samosvorný diferenciál (LSD) ke zvýšení jízdní stability.
4. generace TRITON/L200 (2005)
V srpnu 2005 došlo ke kompletní modelové proměně a po uvedení v Thajsku v roce 2005 se tento vůz začal postupně vyvážet do přibližně 150 zemí po celém světě, čímž zaujal pozici významného modelu v rámci globální strategie Mitsubishi Motors.
Vývoj modelu TRITON/L200 se zaměřil na tři klíčové vlastnosti s cílem získat přízeň zákazníků celého světa. Za prvé, musel překonat základní funkční požadavky kladené na pick-upy, jako je hospodárnost provozu, odolnost a spolehlivost. Za druhé, musel vykazovat nejvyšší kvalitativní standardy s cílem opět posílit pozici značky v celosvětovém měřítku. A konečně, musel splňovat širokou škálu zákaznických potřeb nad rámec klasického užitkového vozidla.
Celkem se vyrobilo 1 423 000 vozů 4. generace TRITON/L200 .
Z charakteristických vlastností modelu TRITON/L200 z roku 2005 jmenujme pokrokový design interiéru a provedení exteriéru ukazující na sportovní a současně stylový naturel. Chytré obestavění prostoru přineslo nejprostornější interiér v dané třídě, zatímco úpravy podvozku a výbava interiéru znamenala jízdní pohodlí na úrovni osobních vozů.
Tato řešení nejenže zdůraznila pokrokovost modelu TRITON/L200 na trhu, ale také narušila obecný pohled na pick-upy coby čistě užitková vozidla. Podařilo se tak významně rozšířit skupinu zájemců o pick-upy od Mitsubishi Motors.
Nově vyvinutý naftový motor s přímým vstřikováním a rozvodem paliva typu Common Rail nabídl vysoký výkon při nízké spotřebě paliva, emisích i hlučnosti.
Nově koncipovaná karoserie rovněž přinesla nejvyšší úroveň kolizní odolnosti v dané třídě. Účastí na dakarské rallye a v dalších závodech se vycizelovaly prvotřídní vlastnosti pohonu 4WD v terénních podmínkách, a celý svět se tak na vlastní oči přesvědčil, jak ohromnou odolnost dokáže TRITON/L200 nabídnout.
V nabídce se objevují tři typy karoserie: Single Cab, Club Cab a Double Cab. Nabídka motorů zahrnuje nově vyvinuté naftové motory 2,5 litru a 3,2 litru s technologií Common Rail. Nabízená hnací ústrojí 2WD a 4WD (systémy „Super Select 4WD“ a „Easy Select 4WD“).
5. generace TRITON/L200 (2015)
Pátá generace modelu TRITON/L200 z roku 2014 přinesla další zdokonalení koncepce v souladu se stále pestřejšími nároky a potřebami zákazníků. Vylepšené užitné vlastnosti a odolnost pro komerční použití, sportovní naturel se snadným a příjemným řízením, kvalita přinášející zákazníkům pocity uspokojení, resp. pohodlí pro potěchu každého cestujícího na palubě – to jsou kvality, které přinesl nový TRITON/L200 , jenž dospěl do fáze „opravdového sportovně užitkového pick-upu“.
Nabízejí se tři provedení kabiny pro různorodé způsoby použití: Single Cab, Double Cab a dvoudveřové Club Cab.
Vylepšený turbodiesel 2,5 litru a benzínový motor 2,4 litru se nabízí společně s nově vyvinutým „čistým“ turbodieselem 2,4 litru MIVEC. Ten přináší mimořádně dobré jízdní schopnosti při špičkových parametrech spotřeby paliva a nižších emisích CO2. Poprvé se též nabízí šestistupňová manuální převodovka nebo pětistupňová automatická se sportovním režimem.
Postupně se vyvíjí i systémy pohonu 4WD. Systém „Easy Select 4WD“ nabízí tři volby: 2H, 4H, 4L pro optimální záběrové schopnosti na všech vozovkách, resp. „Super Select 4WD-II“.
I nadále je v nabídce pohon 2WD v kombinaci se standardním provedením nebo zvýšeným provedením „High Rider“ se shodnou světlou výškou jako 4WD pro lepší schopnosti na nekvalitních cestách.
21.9.2018
M MOTORS CZ