Blíží se první listopadový den a mnoho řidičů se vydává do pneuservisů vyměnit obutí svých vozidel. Před zimou je potřebné zkontrolovat stav nemrznoucí směsi v chladící soustavě a v ostřikovačích. Další věci je lepší svěřit odborníkům, jako je test baterie, vyčištění vzduchového filtru, kontrolu topení a klimatizace, prohlídku podvozku a brzdové soustavy.
Teploty vzduchu v posledních dnech klesly a zejména v ranních hodinách se dají očekávat první mrazíky. Proto není na škodu, pokud již nyní máte na vozidle zimní pneumatiky, při nižších teplotách přinášejí více bezpečí. „Nicméně přezutí kol nestačí, je třeba sledovat také ojetí vzorku. Čím nižší je hloubka dezénu, tím delší je brzdná dráha na sněhu i mokré vozovce. Účinek lamel se výrazně snižuje u hloubky nižší než 4 mm,“ upozorňuje Libor Budina, manažer Road Safety Autoklubu ČR. Zatímco u osmimilimetrového vzorku činí brzdná dráha na sněhu z rychlosti 50 km/h do zastavení 31 metrů, u dezénu 1,8 mm se prodlužuje na 57 metrů! Srovnání délky brzdných drah najdete v přiložené grafice.
Některé statistiky uvádí, že více než třetina poruch v zimě je způsobena selháním autobaterie. V dnešní době je autobaterie většinou bezúdržbová, ale před zimou ji určitě neuškodí preventivně dobít. Zejména tehdy, najezdí-li vozidlo za den pouze do 20 km a často startuje. Není od věci vozidlo svěřit do autoservisu, kde zkontrolují funkčnost dobíjení baterie alternátorem a minimálně klidové napětí na svorkách. „Díky speciálnímu testeru mohou odborníci zjistit, zda je autobaterie vybitá kvůli náročnému provozu a postačí dobití, nebo ji doporučí vyměnit z důvodu značného opotřebení. Baterie může vydržet tři, ale také deset let. Čím delší dobu je baterie stále nabitá, tím je její životnost delší,“ uvádí Libor Budina.
Při delších trasách se baterie průběžně dobíjí díky alternátoru. V zimě je potřeba o mnoho více energie ke startu motoru a při následných kratších cestách se baterie nestihne nabít na úplnou kapacitu. Při častějším opakování startů a krátkých jízd se její kapacita snižuje a snižuje. „V chladných podmínkách navíc dochází ke zpomalení chemické reakce, která probíhá uvnitř baterie. Houstne elektrolyt a zpomaluje se proces vytváření elektrického proudu,“ vysvětluje Libor Budina příčiny rychlejšího vybíjení baterie v nízkých teplotách. Pokud je navíc při provozu v zimě částečně vybitá, trpí ještě více a hrozí i zamrznutí baterie a její roztržení.
V současné době můžeme provádět nabití bez demontáže baterie z vozidla a není zapotřebí ani odpojovat kontakty. „Dobíjet bychom měli na kvalitní automatické nabíječce, která je schopna analyzovat stav autobaterie, plně ji nabít a pak v udržovacím režimu nabíjet malým proudem, aby nedošlo k přebití baterie,“ podotýká Libor Budina.
Péče o autobaterii se určitě vyplatí. Vedle zvýšení její životnosti se vyvarujeme nepříjemné situace, kdy se neroztočí startér motoru a nezbude nám nic jiného, než aplikovat krizové scénáře v podobě zavolání asistence, či připojení baterie přes kabely z jiného vozu.
30.10.2018
Autoklub ČR