Bentley vytvořilo vrcholnou sběratelskou verzi zbrusu nového Continentalu GT na oslavu letošního stoletého výročí automobilky.
Provedení Continental GT Number 9 Edition by Mulliner se inspirovalo slavnou historií vozů Bentley ve světě motoristického sportu, a tak nejluxusnější GT světa zdobí celá řada markantních prvků. Společnost Mulliner v anglickém Crewe letos ručně sestaví pouhých 100 exemplářů vycházejících z modelu Continental GT.
Provedení Number 9 Edition by Mulliner vzdává hold Siru Henrymu Ralphovi Stanleymu ‚Timovi‘ Birkinovi – jednomu z takzvaných „Bentley Boys“ z 20. a 30. let minulého století. Birkin byl původně zákazníkem Bentley, investorem a později také závodním jezdcem, plným podnikavého ducha a ambicí – a díky jeho odhodlání a spolupráci s automobilkou vznikl stroj Bentley 4 ½ ‚Blower‘.
S přeplňovaným No.9 Bentley ‚Blower‘ se pak Sir Tim v roce 1930 zúčastnil závodu 24 hodin Le Mans. Následně vznikla série produkčních vozů Bentley 4 ½ využívající přeplňování kompresorem od inženýra Amhersta Villierse, jenž však nebyl zaměstnancem Bentley. Po zabudování kompresoru se u tohoto vozu zvýšil výkon ze 110 na 175 koní. Impozantní zelený vůz se tak stal kultovním závodním Bentley předválečných let.
Verzi Number 9 Edition by Mulliner poznáme podle číslice 9 na předních blatnících a výrazného grafického ztvárnění téže číslice na masce chladiče. Zákazníci mohou zvolit lakování karoserie v odstínu zelené Viridian nebo černé Beluga, přičemž unikátní 22" kola Mulliner Driving Specification jsou vyvedena v barvě karoserie; dále je k dispozici paket Black Line a karbonový bodykit.
Pro interiér Number 9 Edition by Mulliner si zákazníci mohou zvolit čalounění tradiční kůží Cumbrian Green nebo Beluga, se zvýšeným leskem u sedadel, na vnitřních výplních dveří a dalších místech. Hlavové opěrky a výplně dveří zkrášlují embosovaná loga ‚B‘, podobně jako tomu bylo u čalounění dveří vozu ‚Blower‘ z roku 1930.
Součástí jedinečně ztvárněné přístrojové desky je povrchová úprava ‚Engine Spin‘ na středovém panelu. Úprava Engine spin, někdy označovaná jako ‚osoustružený hliník‘, byla oblíbenou volbou závodních vozů a letadel ve 20. a 30. letech minulého století, neboť potlačovala odlesky světla.
Středový panel vozidla zkrášlují exkluzivní klasické hodiny British Jaeger. Výsledkem společného vývoje firem Mulliner a British Jaeger jsou klasické hodiny inspirované původními budíky vozu No. 9 ‚Blower‘. Při jejich výrobě se využívají tradiční výrobní postupy jako u budíků závodních vozů z historické éry.
Revoluční rotační displej Bentley z Continentalu GT byl ještě vylepšen artefaktem Bentley ‚Blower‘. V provedení Continental GT Number 9 Edition by Mulliner najdeme kousek dřeva ze sedadla Birkinova kultovního závodního vozu No. 9 Le Mans z roku 1930. Původní sedadlo totiž bylo při renovaci auta nahrazeno, avšak restaurátorům bylo líto originální část vyhodit. Podsvícený kousek je zasazen do pryskyřice a najdeme jej ve středovém budíku rotačního displeje, kde každý vůz obohacuje o kousek historie.
V každém ze stovky vozů rovněž najdeme ovladače ventilace připomínající manubria rejstříkové traktury varhan, zlacené osmnáctikarátovým zlatem a inspirované podobnými prvky historického vozu No.9 ‚Blower‘, stejně tak jako ozdobné lišty prahů s pořadovým číslem vozu v rámci limitované edice.
Automobilka Bentley oslaví 10. června 2019 již 100 let od svého založení. Bentley postupně změnilo tvář luxusního cestování automobilem, od úplně prvního prototypu sestaveného ve starobylých londýnských uličkách až po neobyčejně výkonné a znamenitě sestrojené vozy brázdící dnes silnice celého světa. W.O. Bentley založil společnost Bentley Motors s cílem ‚sestavit rychlý vůz, dobrý vůz, nejlepší ve své třídě‘. Tato zásada pak již zůstala navždy vetknuta do pozdějších vizí automobilky Bentley.
Každý vůz Bentley vyrobený během roku 2019 ponese hned několik pečlivě vybraných designových detailů, v interiéru i zvenčí. Při vnějším pohledu zaujme označení na kapotě, víku zavazadelníku a středech kol se speciální kovovou povrchovou úpravou kolem písmene ‚B‘ v logu ve zlatém odstínu ‚Centenary‘. U označení na kapotě a víku zavazadelníku budou zároveň uvedeny roky 1919 a 2019.
Při otevření dveří se na uvítanou osvítí nástupní plocha symbolem Bentley, zatímco na ozdobných lištách prahů spatříme klíčové roky automobilky. Zlatá povrchová úprava v odstínu ‚Centenary‘ je uvnitř použita na křídlech Bentley a u písmene Bentley ‚B‘ na volantu a voliči převodovky, stejně tak jako u ‚B‘ na klíčku od vozidla.
Poslední zbrusu nový Continental GT spojuje temperamentní a soustředěné jízdní schopnosti s rukodělným luxusem a nejmodernějšími technologiemi.
Lehčí, rychlejší a ještě kultivovanější Continental GT, poháněný jednotkou W12 TSI, akceleruje na 100 km/h za 3,7 sekundy a rozjede se až na 333 km/h. Dojezd přitom činí přes 800 km. [Jízdní cyklus podle WLTP: kombinovaná spotřeba paliva 13,6 l/100 km, kombinované emise CO2 308 g/km.]
Cílem Mullineru je reagovat na požadavky těch nejnáročnějších zákazníků Bentley. Možnosti individuálního přizpůsobení jsou nekonečné, a tak si každý může specifikovat jedinečné Bentley podle svého vkusu.
Kořeny firmy Mulliner sahají až do 16. století – kdy se původně zaměřovala na stavbu luxusních koňských povozů. V roce 1923, tedy pouhé čtyři roky po založení Bentley Motors, Mulliner na londýnské výstavě Olympia poprvé představil svoji práci na podvozku Bentley: dvoumístný vůz Bentley s třílitrovým motorem.
V roce 1953 vyrobil Mulliner karoserii jednoho z nejkultovnějších vozů Bentley v historii – R Type Continental. Tímto modelem se také inspiroval design dnešního Continentalu GT. V roce 1957 pak Mulliner představil Continental Flying Spur, speciální čtyřdveřový sedan postavený na podvozku modelu Bentley Continental. Mulliner se v roce 1959 stal oficiální součástí firmy Bentley Motors a jeho dílny rovněž najdeme v anglickém Crewe.
14.3.2019
Porsche Inter Auto CZ spol. s r.o.