Servind

Význam péče o historická vozidla

Význam péče o historická vozidla

Historická vozidla zajímají nejen mnoho sběratelů, ale také specializované dílny. Význam oldtimerů i youngtimerů stále víc roste i ekonomicky i jako moderní způsob investování.

Počet klasických automobilů, tj. youngtimerů i oldtimerů ve stáří nad 15 let, se v Německu ve srovnání s předchozím rokem zvýšil o 4 % na přibližně 9,5 milionu vozidel. Studie Classic Study Young and Oldtimer 2020 od společnosti BBE Automotive se ale primárně zaměřuje na přibližně 1,4 milionu klasických vozidel (600 000 youngtimerů starších 20 let a 800 000 oldtimerů starších 30 let), využívaných jako volnočasové hobby nebo jako investice.

Zatímco vozidla ve věku nad 25 let vykazují tempo růstu v dvouciferných procentech, youngtimery ve věku od 15 do 19 let již zaznamenávají mírný pokles zájmu. V Německu je registrováno 857 044 vozidel starších než 30 let, takže představují 1,8 % z celkového počtu registrovaných vozidel, ovšem vykazují roční nájezd méně než 2000 km, což představuje méně než 0,5 % z celkového provozu osobních automobilů. Z uvedeného počtu jich asi 200 000 využívá speciální registrační značky nebo vůbec není provozováno, protože jsou například v muzeích nebo soukromých sbírkách.

Ekonomický význam odvětví údržby klasických vozidel a obchodu s nimi v Německu roste. Je do něho zapojeno 780 specializovaných dílen, 2500 nezávislých dílen zabývajících se klasickými vozidly, 400 prodejců angažujících se v oblasti klasických vozidel, 3000 prodejců s náhradními díly s alespoň malým podílem dílů pro historická vozidla a 50 velkoobchodníků specializovaných na obchod s díly pro historická vozidla.  Celkem se profesně historickými vozidla zabývá více než 9000 zaměstnanců. Mnoho dalších odvětví těží ze 4000 každoročně pořádaných akcí, jichž se účastní přes milion návštěvníků, a k tomu je třeba připočíst přes 1000 specializovaných muzeí a veřejnosti zpřístupněných soukromých sbírek.

Podle studie BBE Automotive měl rok 2020 na toto odvětví velký dopad. Podle předpokladů koronavirová pandemie a s ní spojená omezení vedla k poklesu prodeje o 60 %. Pro rok 2021 však dotazované specializované dílny projevují optimismus. Stejně jako dříve toto odvětví ovlivňuje potřeba schopných specializovaných řemeslníků, často obtížné získávání náhradních dílů a potřeba pomoci při komplexních opravách.

Z celkového počtu dotazovaných německých motoristů jich 17 % potvrzuje zájem pořídit si historické vozidlo. Klasická auta přitom nemusí být nákladným koníčkem, čehož se obává téměř 60 % dotazovaných motoristů. V registracích dominuje segment vozidel s hodnotou od 10 000 eur do 50 000 eur (265 000 až 1 320 000 Kč) s podílem 51 %. Druhá největší skupina se 41 % registrovanými klasickými automobily má hodnotu do 10 000 eur. Jen malá skupina 8 % ze všech registrovaných klasických automobilů má hodnotu více než 50 000 eur. Tento prémiový segment však představuje 38 % z celkové hodnoty vozidel ve výši 24 miliard eur.

U německých sběratelů youngtimerů i oldtimerů pochopitelně dominují německé značky. Nejčastěji jsou zastoupeny Volkswagen a Mercedes-Benz, které představují 43 % ze všech registrovaných vozidel. Značku Volkswagen také nesou tři nejrozšířenější modely v čele s broukem s 53 000 vozy následovaným Golfem se 41 000 vozy a VW Bus se 37 000. Na páté pozici se s 27 461 vozy drží Trabant. Do top 10 se dostaly dvě importované značky Fiat a GM s více než 20 000 vozy.

Výsledky studie jsou optimistické ohledně výhledu do budoucnosti. Autoři studie nicméně upozorňují, že je zapotřebí realizovat opatření k vyšší profesionalizaci v podobě vytváření silných sítí provozovatelů pro optimalizaci každodenní činnosti. Jasný deficit autoři průzkumu vidí ve zviditelňování dílen na místní úrovni, zejména s využitím internetu. Mnohé z nich aktivně neprezentují své schopnosti a služby, nedostatečně vytvářejí klasické prostředí ve svých provozech a nedostatečně využívají příležitosti k jasnému regionálnímu zařazení.

Datum zveřejnění

17.12.2020

Autor

Vladimír Rybecký

Foto: Presseportal

Výběr jazyka

Autoopravář JUNIOR 2024

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2421 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál