Servind

Nový Jaguar C-TYPE Continuation v detailu

Nový Jaguar C-TYPE Continuation v detailu

Oddělení Jaguar Classic představuje limitovanou sérii nově vyrobených vozů C-type Continuation u příležitosti jubilejního výročí této ikony historie motorsportu. Děje se tak 70 let poté, co se vůz poprvé zúčastnil závodu v Le Mans, který rovnou vyhrál. Přelomový automobil se veřejnosti ukázal na prestižní akci Concours of Elegance v Hampton Court Palace.

Model C-type Continuation bude ručně sestavován v závodu Jaguar Classic Works v Coventry podle závodní specifikace ročníku 1953. Ta toho roku dominovala v Le Mans, čímž pro C-type zajistila druhé vítězství v tomto prestižním podniku a navázala na předchozí motoristické úspěchy značky Jaguar.

Tým z oddělení Jaguar Classic pečlivě zkoumal historii vozu C-type tak, aby jí přesně odpovídala specifikace C-type Continuation. Dědictví automobilky Jaguar dostalo nový život prostřednictvím moderních technologií a technické odbornosti. Vznik limitované série nově postavených exemplářů modelu C-type zahrnuje kromě jiného identické výrobní postupy využívané pro původní kusy z padesátých let.

„C-type je jedním z nejvíce ikonických automobilů slavné závodní historie značky Jaguar, který byl řízen některými z nejobdivovanějších jezdců motorsportu. C-type Continuation udržuje pokrokový design Malcolma Sayera při životě také díky využití 3D CAD modelování. Tato metoda spojující historii designu a motorsportu s nejmodernějšími technickými nástroji byla u oddělení Jaguar Classic použita vůbec poprvé,“ řekl Dan Pink, Director Jaguar Classic

Vize Malcolma Sayera, legendárního designéra Jaguar Cars, aerodynamika, zázračného inženýra a umělce, v podobě modelu C-type se poprvé postavila na start v roce 1951 a během své první účasti v Le Mans zaznamenala vítězství. Revoluční uhlazené tvary karoserie pomohly vítězné dvojici jezdců Peter Walker a Peter Whitehead dosáhnout rekordní průměrné rychlosti 150,467 km/h (93,495 mil v hodině).

Jaguar C-type je pozoruhodný také díky prvnímu nasazení kotoučových brzd v roce 1952. Tato technologie byla vyvinuta ve spolupráci se společností Dunlop a v kombinaci s dalšími úpravami na motoru a odpružení přispěla k dominanci Jaguaru C-type v Le Mans roku 1953, kde tento model obsadil první a druhé místo. Zároveň s hodnotou 177,335 km/h (105,841 mil v hodině) přepsal rekord co do průměrné rychlosti. Bylo to poprvé, co průměrná rychlost v závodě překročila hranici 100 mil v hodině.

Slavná závodní historie Jaguaru C-type

Původní Jaguar C-type se proslavil díky svým uhlazeným aerodynamickým tvarům navrženým Malcolmem Sayerem. Toho v roce 1950 přivedl William Lyons. Vůz původně nesl označení XK120C a z ikonického modelu XK120 také využíval základní techniku. C-type byl předurčen stát se jedním z nejdůležitějších automobilů závodní historie značky Jaguar.

C-type převzal z XK120 motor, převodovku i odpružení, zatímco Malcolm Sayer navrhl hladkou aerodynamickou karoserii s maximálním využitím svého uměleckého cítění i technických znalostí, stejně jako zkušeností s aerodynamikou získaných během působení v leteckém průmyslu. Trojrozměrné křivky definoval Sayer pomocí komplikovaných matematických vzorců. Exotický design se stal realitou díky moderním výpočtům.

Vývoj a stavba trvaly v roce 1951 pouze šest měsíců. Poté se dvanáct zaměstnanců automobilky Jaguar vypravilo ve třech soutěžních vozech ze Spojeného království do Le Mans, kde se C-type poprvé postavil na start.

V roce 1951, kdy C-type debutoval, vůz závod v Le Mans vyhrál a položil tak základy mnoha dalším úspěchům Jaguaru na poli motorsportu. Do závodu nastoupily posádky Stirling Moss/Jack Fairman, Leslie Johnson/Clemente Biondetti a vítězná dvojice Peter Walker/Peter Whitehead.

C-type využíval v mnoha směrech upravenou techniku modelu XK120. Jeho základem se stal vrtaný trubkový rám, který kladl důraz na nízkou hmotnost. Další průběžně prováděné změny zahrnovaly kromě prvního nasazení kotoučových brzd šestnáctipalcová kola s šedesáti dráty použitá pro závodní vozy v roce 1953 za účelem zlepšení chlazení brzd. Zadní náprava navíc dostala panhardskou tyč, což byla další změna vedoucí k nepřekonatelné specifikaci ročníku 1953.

Na závodech 24h Le Mans roku 1953 překonal vylepšený C-type průměrnou rychlostí hranici 100 mil v hodině a s konečnou hodnotou 105,85 mil v hodině (177,335 km/h) stanovil nový rekord. Šlo o výrazný krok vpřed, protože předchozí rekord stanovený o dva roky dříve opět Jaguarem C-type měl hodnotu 93,49 mil v hodině (150,467 km/h).

Svůj podíl na tomto úspěchu měla rovněž trojice karburátorů Weber 40DCO3, která zvedla výkon řadového šestiválcového motoru o objemu 3,4 litru z 203 k na 223 k. Nárůst výkonu, první nasazení kotoučových brzd nebo lehká karoserie, to vše přispělo k druhému triumfu Jaguaru v Le Mans.

Poznávacím znamením specifikace pro rok 1953 je ventilační otvor na kapotě směřující vzduch ke karburátorům umístěným v horní části motorového prostoru přes složitě konstruovanou vzduchovou komoru. Jde jen o jedno z mnoha unikátních řešení specifikace ročníku 1953 převzaté pro všechny exempláře série C-type Continuation.

Vítězný vůz z Le Mans 1953, který řídila dvojice Duncan Hamilton a Tony Rolt, způsobil rozmach kotoučových brzd jak u závodních, tak u silničních vozů. Know-how získané v motorsportu využíval Jaguar ke zlepšení jízdních zážitků pro všechny řidiče a technické inovace automobilky tak udávaly směr celému odvětví.

Hledání originálu

Realizace modelu C-type Continuation vyžadovala důkladné zkoumání historie modelu C-type tak, aby byl stanoven správný způsob stavby, specifikace a závodní dovednosti. Vlastnímu zahájení vývoje předcházely téměř dva roky sbírání dat. Na úplném počátku stálo něco, co by se dalo označit za hledání pokladu v archivech automobilky Jaguar, kde bylo nutné najít výkresy, dokumenty a fotografie. Jen tak bylo možné stanovit způsob, jak v 21. století postavit tento ikonický automobil.

Kromě využití originálních výkresů a revize původních dílů potřeboval tým konzultovat také původní soupis dílů obsahující více než dva tisíce položek. Veškeré informace bylo nutné digitalizovat a současný tým zkušených inženýrů je musel následně ověřit.

Své neocenitelné rady týkající se stavby vozu naštěstí poskytl také Norman Dewis OBE (1920 – 2019), bývalý testovací jezdec a inženýr Jaguar Cars. Tým měl rovněž přístup k vzorovému vozu C-type a dalším fotografiím, stejně jako k poznámkám Malcolma Sayera týkajícím se karoserie. To vše pomohlo postavit předsériový exemplář.

Vyvrcholení celého procesu příprav představoval virtuální model sestavený pomocí technologie 3D CAD (Computer Aided Design). Je to vůbec poprvé, co nějaký vůz série Jaguar Classic Continuation byl tímto způsobem kompletně sestaven. Vše začalo hlavními prvky karoserie a základní strukturou vozu, aby inženýři získali klíčové vizualizace a byli si jisti, že výsledný celek odpovídá původním informacím, které byly k dispozici.

Díky využití moderních metod mohly být originální návrhy Malcolma Sayera potvrzeny. Pokročilé nástroje využívané Jaguarem v dnešních dnech tak pomohly ověřit autenticitu a důmyslnost konstrukce původního vozu C-type.

Specifikace C-type Continuation

Z celkově 53 exemplářů modelu Jaguar C-type vyrobených v padesátých letech bylo 43 prodáno soukromým zákazníkům. Specifikace produkčních kusů byla více podobná závodním vozům určeným pro Le Mans roku 1951 s bubnovými brzdami, dvěma karburátory SU a motorem o výkonu 203 koní.

První exempláře C-type Continuation budou postaveny před akcí inspirovanou závody, která je určena budoucím majitelům a která se uskuteční v roce 2022. Každý kus bude odpovídat specifikaci vítězného vozu z Le Mans roku 1953, a to včetně řadového šestiválce o objemu 3,4 litru s trojicí karburátorů Weber 40DCO3 o výkonu 223 koní nebo přelomových kotoučových brzd, které přispěly k rekordnímu triumfu v Le Mans 1953.

Tým Jaguar Classic disponující řadou dokumentů dodá automobily s bezkonkurenčním důrazem na detail a kvalitu zpracování.

Stavba každého řadového šestiválcového motoru o objemu 3,4 litru trvá devět měsíců. Karburátory Weber jsou pečlivě renovovány, aby splňovaly náročné standardy. V motorovém prostoru zůstává řada dobových detailů, jako například hydraulické čerpadlo Plessey umístěné na převodovce přivádějící hydraulickou kapalinu k brzdám.

Mimořádnou pozornost věnovanou detailům dokazuje i nádržka na brzdovou kapalinu. Ta v původních exemplářích byla vybavena držáky navrženými pro uchycení v jiných modelech. V modelu C-type nemají tyto držáky žádné využití, přesto si tuto originální anomálii všechny vozy série Continuation zachovávají.

Stejně tak se specifikace C-type pro rok 1953 lišily od předchozích ročníků 1951 a 1952 krytem pojistkové skříně Lucas. Všechny automobily série Continuation tento detail mají, přičemž jde o původní repasovaný díl. Totéž platí o zpětném zrcátku Lucas, které bylo součástí vyčerpávajícího hledání originálních dílů. Na začátku celého procesu bylo k dispozici jen jedno, nicméně oddělení Jaguar Classic se podařilo sehnat dost originálních dílů pro celou sérii. Kromě zrcátka Lucas má v kokpitu každý C-type Continuation také větrný závodní štít Brooklands a přístroje Smiths.

Přístrojový štít odpovídající originální specifikaci je ilustrací hodin řemeslné práce vynaložených pro stavbu C-type Continuation. Nejen, že je věrný originálu, ale způsob jeho zapracování do vozu včetně okolních spínačů jasně ukazuje příkladnou pozornost k detailům vynaloženou inženýry Jaguar Classic.

Stejný přístup ztělesňuje spínač zapalování použitý na vozech C-type Continuation. Precizně přepracovaný díl funguje přesně tak, jak tomu bylo u originálu, navíc se spolehlivostí danou vysoce kvalitními komponenty, které vždy zajistí správnou funkci. Úkol nově vyrobit otáčkoměr umístěný před řidičem včetně jeho orientace proti směru hodinových ručiček byl opět proveden s maximálním důrazem na autenticitu.

Materiály použité v interiéru pro všechny exempláře modelu C-type Continuation respektují dědictví a originalitu vozu z 50. let tak, aby byla pro zákazníky zajištěna věrnost původním exemplářům kombinovaná s vysokou kvalitou. Interiér využívá materiál Hardura, ovšem v provedení, které neodpovídá originálnímu C-type. Nicméně obložení je vyvedeno v dobové stříbrné barvě.

Palubní deska a boční panely vozů série Continuation jsou potaženy materiálem Rexine. Pro C-type Continuation byla použita poslední dostupná role tohoto materiálu. Povrchová úprava těchto částí kabiny je tak stejná, jaká byla před sedmdesáti lety. Tím byla zajištěna maximálně autentická atmosféra interiéru.

Kožené čalounění sedadel od společnosti Bridge of Weir je dostupné v osmi různých odstínech. Sedadla doplňují závodní bezpečnostní pásy namontované na nově zkonstruovaném komponentu umístěném za zadní přepážkou přesně podle předpisů FIA. Volant Bluemel zůstal věrný originálu, takže nemá uprostřed kruhový znak automobilky. U původních závodních vozů byl totiž tento prvek vynechán, čímž se předcházelo oslnění jezdců případnými odlesky. Nicméně ikonický znak Jaguaru může být na volant dodán na přání.

Všechny exempláře série C-type Continuation odpovídají předpisům FIA a mohou se tedy účastnit závodů historických automobilů včetně Jaguar Classic Challenge, v rámci které se jezdí na okruzích v Le Mans, Spa-Francorchamps nebo Silverstone. V souladu s předpisy mají vozy C-type Continuation bezpečnostní pásy schválené FIA a ochranu při převrácení efektivně integrovanou do přepážky umístěné za sedadly. Tyto prvky uvítají take zákazníci, kteří chtějí jezdit na okruzích nebo uzavřených tratích.

Mezi další prvky vyžadované předpisy FIA patří systém hašení motorového prostoru a prostoru pro nohy. Ten je ovládán dobově zpracovanými přepínači přidanými do kokpitu.
Zákazníci si mohou zvolit jednu z dvanácti barev karoserie včetně Suede Green, Creem, Pastel Blue nebo British Racing Green, stejně jako mají možnost vylepšit vnější karoserii svého vozu kruhem v barvě White nebo Old English White umístěným na dveřích.

Pečlivý proces lakování trvá jeden týden a využívá moderní vodou ředitelné barvy. Specifikovat lze také znaky Jaguaru.

Jaguar C-type Continuation: technické údaje

Pohon a podvozek

• Ručně sestavený řadový šestiválec, 3,4 litru, DOHC
• Výkon 223 k @ 5800 ot/min
• Tři karburátory Weber 40DCO3
• Čtyřstupňová manuální převodovka
• Čerpadlo Plessey umístěné na převodovce

Exteriér

• Ručně válcované hliníkové plechy
• 12 odstínů karoserie
• Kruhy na dveřích dodávané na přání
• Znaky Jaguar dodávané na přání
• Drátěná kola, 60 drátů, 16”

Interiér

• Osm odstínů koženého čalounění sedadel
• Originální zpětné zrcátko Lucas a větrný štít Brooklands
• Přístroje Smiths
• Volant Bluemel, 15”
• Závodní bezpečnostní pásy dodávané na přání
• Hasicí systém schválený FIA

Datum zveřejnění

6.9.2021

Zdroj informací

Jaguar Classic

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2738 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál