V Kopřivnici se slavnostně otevírá nové Muzeum nákladních automobilů. Návštěvníci zde uvidí osm desítek užitkových vozidel, technické skvosty a zajímavosti lidé poznají také prostřednictvím rozšířené reality. Muzeum postavil Moravskoslezský kraj s významným přispěním EU, většinu exponátů dodala společnost TATRA TRUCKS, která muzeu poskytla i pozemek a budovu bývalé slévárny, v níž muzeum sídlí.
„Technické zajímavosti k našemu regionu prostě patří, a tak vzniklo v Kopřivnici další muzeum. I to se věnuje bohaté historii a produkci tatrováckého závodu, který dělá našemu regionu dobré jméno v celém světě. Obě muzea, tedy všem dobře známé Technické muzeum Tatra a nově otevřené krajské Muzeum nákladních automobilů Tatra, si rozhodně nebudou konkurovat, naopak. Budou spolupracovat a vzájemně se doplňovat. Tím, že jsou umístěné blízko sebe, nabídnou komplexní pohled na bohatou historii výroby vozidel v Kopřivnici. Nové muzeum se stane součástí Technotrasy, která provází technickými atraktivitami našeho regionu,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák a doplnil, že nové muzeum spadá pod Muzeum Novojičínska, které zřizuje Moravskoslezský kraj.
Na začátku projektu nového muzea byla iniciativa akcionářů TATRA TRUCKS, holdingů Czechoslovak Group podnikatele Michala Strnada a PROMET GROUP podnikatele Reného Matery, který uvádí: „Myšlenkou renovace Slovenské strely a výstavby nového muzea Tatry jsme se zabývali od našeho vstupu do společnosti v roce 2013. S tímto vědomím jsme investovali do získání Hlachovy sbírky i některých jedinečných tatrovek. Po osmi letech se díky úsilí Moravskoslezského kraje a dalších partnerů podařilo myšlenku naplnit.“
V muzeu bude k vidění osm desítek užitkových vozů, většinu z nich muzeu zapůjčilo Technické muzeum Tatra. Expozice bude rozdělená do 14 tematických celků, a to chronologicky, ale i podle zaměření. Od prvních užitkových, přes hasičské, vojenské, závodní, expediční až po současné stroje. K vidění zde budou i historické motocykly Rybičkovy sbírky, kterou nyní vlastní Moravskoslezský kraj. „Expozice strojů doplní i rozšířená realita, která se v muzejnictví stala velmi důležitým prvkem. Díky této technologii jsou expozice bohatější, návštěvníkovi například přímo před očima vyroste z vystaveného reálného podvozku celé vozidlo. Zkrátka, co se do budovy muzea nevešlo, mohou návštěvníci poznat v rozšířené realitě. Takto se také třeba seznámí s vnitřním interiérem vozu nebo s tím, jak funguje motor. Nové muzeum ale nabízí nejen edukaci, ale i zábavu, velký úspěch bude určitě mít řízení modelů aut, samozřejmě opět v rozšířené realitě. Malí i velcí návštěvníci si tak budou moci uličkami muzea projet třeba Tatrou 815 známou svou cestou kolem světa,“ prozradil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou péči Lukáš Curylo s tím, že nové muzeum se bude pyšnit jako jediné muzeum v republice celoplošným pokrytím rozšířenou realitou v tak velkém rozsahu. Muzeum počítá i se zahraničními hosty, a tak bude rozšířená realita také v angličtině a brzy i v polštině a němčině.
Obrovským lákadlem pro milovníky techniky je rychlovlak Slovenská strela umístěný v depozitáři vybudovaném v loňském roce. Depozitář je umístěn v bezprostřední blízkosti nového muzea. „Slovenská strela byla před jedenácti lety vyhlášena národní kulturní památkou. Také proto jsme se jako vlastník tohoto unikátního stroje rozhodli pro jeho kompletní renovaci, ale také nákladnou výstavbu jejího nového depozitáře. Slovenská strela má teď důstojné umístění, které zaujalo také odbornou veřejnost, depozitář byl letos oceněn v celostátní soutěži Stavba roku. Prvorepublikový vlak je krásným nositelem dlouholeté tradice výroby dopravních prostředků v Kopřivnici,“ řekl generální ředitel TATRA TRUCKS Pavel Lazar a doplnil, že návštěvníci Muzea nákladních automobilů budou jistě obdivovat také další legendární stroje z majetku společnosti, jako jsou například Drtikolka, Tatra 148 nebo Tatra 111 vyvinutá za druhé světové války.
Návštěvníci se mohou těšit i na videomapping o fenoménu Tatra promítaný v zadní části muzea. „Tatrováckou historii mohou lidé poznat také prostřednictvím autentických vyprávění bývalých zaměstnanců podniku. V rámci projektu Příběhy našich sousedů zpovídaly děti místních základních škol a středoškoláci zaměstnance tatrovky. Příběhy bývalých tatrováků se zaměřily hlavně na období kolem listopadu ´89, jsou to zajímavá svědectví, která mohou lidem tatrováckou atmosféru dobře přiblížit,“ řekl ředitel Muzea Novojičínska Zdeněk Orlita s tím, že výstava k tomuto projektu bude před novým muzeem od 9. prosince, příběhy jsou ovšem už nyní na webu, sdíleny budou i na stránkách Paměť národa.
Kromě Moravskoslezského kraje a společnosti TATRA TRUCKS se na projektu nového muzea významně podílelo i město Kopřivnice. „Město Kopřivnice se ujalo projektu veřejného prostranství, řešili jsme okolní plochy kolem muzea a depozitáře Slovenské strely. Projekt zahrnoval vjezd do areálu, příjezdové komunikace a chodníky, ale také venkovní mobiliář a veřejnou zeleň. Naše náklady byly vyčísleny na 31 milionů korun, které město pokrylo čistě ze svého rozpočtu. Otevření muzea je pro Kopřivnici významnou událostí a partnerství s krajem i společností TATRA TRUCKS si nesmírně ceníme,“ sdělil starosta města Kopřivnice Miroslav Kopečný.
Nové Muzeum nákladních automobilů vyšlo na 171,1 milionu korun. „Největší část nákladů pokryly peníze z Evropského fondu pro regionální rozvoj, ze kterého jsme na kopřivnické muzeum získali 105 milionů korun. Šest milionů nám přispěl stát, zbytek pokryl krajský rozpočet. Samotná stavba přišla na 141 a půl milionu korun, vybudování expozice stálo celkem 18,3 milionu, zbytek prostředků byl využit na interiéry a ostatní náklady. Výstavba muzea začala v červenci 2019 a trvala až do konce minulého roku, letos se intenzivně pracovalo na expozicích. Jsem rád, že se nám celý projekt podařilo dotáhnout do cíle, náš kraj má nové lákadlo pro výletníky i další svědectví o bohaté průmyslové historii regionu,“ uzavřel náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro finance, investice a majetek Jaroslav Kania.
16.11.2021
TATRA TRUCKS, a. s.