BIDaCLASSICS

Od 301 po novou 308: 2. část Fenomén trojkové řady dorazil do Česka na sklonku 90. let

Od 301 po novou 308: 2. část Fenomén trojkové řady dorazil do Česka na sklonku 90. let

Modely trojkové řady Peugeot odjakživa tvořily páteř produktové nabídky značky. Svědčí o tom i tato fakta: 90 let trvání řady, 10 generací, nejrůznější typy karoserie od sedanu přes kombi, hatchback, užitkové varianty až po extravagantní kupé-kabriolet, mnoho úrovní výbavy včetně luxusní GT či sportovní GTi, řady motorů od prvního spalovacího po plug-in hybridní a brzy také 100% elektrické a mild-hybridní pohony… Trojková řada je zkrátka fenomén! Modely začínající číslicí 3 vždy patřily mezi průkopníky nových technologií i bestsellery značky a nejinak tomu bylo i v Česku.

Zastoupení značky Peugeot v České republice vzniklo na samém konci roku 1996. Jedním z jeho hlavních prodejních artiklů byl Peugeot 306. Nebyl však prvním modelem trojkové řady nabízeným v ČR. Už v osmdesátých letech se k nám dovážel také Peugeot 309, k dostání byl však pouze v Tuzexu. Opravdový boom trojkové řady u nás tedy nastal na konci devadesátých let a rozpoutala ho právě dnes už legendární „třistašestka“.

Peugeot 306 se na českém trhu nabízel v různých úrovních výbavy, např. XN, XR, XSi, a dokonce i jako užitková verze označovaná XA. Hned v prvním prodejním roce, 1997, si Peugeot 306 pořídilo 640 klientů. Rok na to tento počet vzrostl na 731 a model 306 se takřka na dohled přiblížil modelu 106, který byl v té době nejprodávanějším vozem značky v ČR. V roce 1999 „třistašestka“ opět rapidně zvedla prodejní tempo, a to o více než 50 %, a realizovala 1123 prodejů. Přesně stejný počet zaznamenala i v následujícím roce. V posledních dvou letech své prodejní kariéry si připsala ještě 688 prodaných kusů, než definitivně přenechala místo svému nástupci, Peugeotu 307.

Zákazníci v Česku si velmi oblíbili verzi kombi, která se objevila u modelu 306 po modernizaci v roce 1997. Tato praktická varianta se vyráběla až do roku 2002, zatímco výroba třídveřových a pětidveřových verzí byla ukončena už o rok dříve, tedy v roce 2001, kdy byl představen model 307. Kabriolet 306 pak ve výrobním programu vydržel až do roku 2003.

Peugeot 307 zaznamenal obrovský úspěch. Byl uveden na evropský trh v roce 2001 a v roce 2002 byl zvolen Evropským autem roku. Celosvětově ho bylo vyrobeno více než 3,5 milionu kusů. Poprvé se tu představila nová zvýšená architektura, která poskytla větší prostornost, a překvapila velkým svažujícím se čelním sklem. Model 307 byl k dispozici ve třídveřové, pětidveřové verzi a také jako kombi. V létě roku 2003 přibyla další silueta: Coupé Cabriolet (CC), která do segmentu kompaktních vozů přenesla inovativní koncepci úspěšně představenou u modelu 206 CC. Peugeot 307 CC s posuvnou pevnou střechou a čtyřmi pohodlnými sedadly byl jedním z nejprostornějších kabrioletů své doby. Na jeho základě vznikla také sportovní verze, která se v letech 2004 a 2005 zúčastnila mistrovství světa, kde třikrát zvítězila a 26krát se umístila na stupních vítězů.

V České republice se Peugeot 307 začal oficiálně prodávat od 1. června 2001. Byl dodáván ve čtyřech verzích (XR, XR Présence, XT a XSI), ve 14 barevných provedeních, s 5 typy interiérů a s motory 1.4, 1.6 16V, 2.0 16V, 2.0HDI 90 k. První cena byla 420 000 Kč. Od 9. června 2001 byl pak nový Peugeot 307 vystaven na Autosalonu v Brně, kde vzbudil značný zájem veřejnosti. V roce 2002 byl zvolen Autem roku v ČR, a to jak novinářskou porotou, tak i hlasováním veřejnosti. Celkem registrovala značka v ČR téměř 17 tisíc vozů Peugeot 307, přičemž nejúspěšnějším rokem byl 2003 s 3413 prodanými kusy.

V roce 2007 vystřídala Peugeot 307 první generace modelu Peugeot 308, který byl v roce 2013 nahrazen druhou generací, po níž následovala třetí, současná 308 uvedená na trh v roce 2021.

Peugeot 308 I se prodával ve třídveřové, pětidveřové a kombi verzi SW, v březnu 2009 ho doplnila nová generace modelu Coupé Cabriolet CC. Na frankfurtském autosalonu v roce 2007 byl odhalen 308 RCZ Coupé, jejíž sériová výroba byla rychle potvrzena a vznikl Peugeot RCZ, pohledné kupé 2+2, jehož se v letech 2010–2015 vyrobilo 68 000 kusů.

V České republice byl Peugeot 308 I uveden na trh v září 2007. Nabídka zahrnovala čtyři úrovně výbav (Confort, Confort Pack, Premium a Premium Pack), tři benzinové a tři dieselové motory a pět převodovek. Z 12 nabízených odstínů karoserie bylo 10 metalických. Základní verze s motorem 1.4 16V začínala na částce 414 900 Kč. Na českém trhu se prodalo asi 10 tisíc kusů. Nejlepších výsledků (přes 2 tis. ks) dosáhl tento model v posledním roce své prodejní kariéry, 2013, přestože už v té době čelil konkurenci v podobě dalších modelů Peugeot, jejichž název začínal také číslicí „3“, a to sedanu Peugeot 301 a crossoveru Peugeot 3008.

Peugeot 308 II byl uveden na evropský trh v roce 2013. Stejně jako model 307 o 12 let dříve byl v roce 2014 zvolen Evropským autem roku. Jeho elegantní styl a střízlivé linie byly velmi inovativní. S vřelým přijetím se setkaly i jeho jízdní vlastnosti, stejně jako menší rozměry a nižší hmotnost (délka 427 cm a základní verze 1 200 kg).

Novinkou byl také Peugeot i-Cockpit, který byl známý již z modelu Peugeot 208 a stal se referencí: kompaktní volant, který snižuje amplitudu pohybů, přináší nepřekonatelné pocity z jízdy a zároveň usnadňuje manévrování ve městě. Verze 308 GTi posunula jízdní vlastnosti této modelové řady ještě o další úroveň výš a posílila dynamiku, se kterou Peugeot vstoupil do nové éry úspěchu.

V České republice byl Peugeot 308 II uveden na trh v říjnu roku 2013. Do dnešního dne registroval přes 10 tisíc prodaných vozů.

Během prvních dvou generací se celosvětově prodalo 7 milionů vozů Peugeot 308. Nyní vstupuje na scénu nový Peugeot 308 III. Vyrábí se v závodě v Mulhouse a nese nové logo Peugeot, které bylo představeno při uvedení nové identity značky v únoru 2021. Atraktivní, technologický a výkonný vůz je jedním z finalistů ankety Auto roku 2022, jejíž výsledek bude znám na konci února 2022.

V Česku byly objednávky nového Peugeotu 308 zahájeny v září 2021. První setkání s veřejností se událo na Prague Car Festivalu v Praze o posledním říjnovém víkendu. Zde si nový model prohlédlo na 25 tisíc návštěvníků. K českým koncesionářům značky přijíždějí první vozy v těchto dnech, první zákazníci se pak dočkají svých objednaných vozů v březnu.

Stejně jako v jiných zemích, i v České republice bude nový Peugeot 308 bojovat o titul Auto roku. U nás ho účast v soutěži teprve čeká, a to na jaře. Naopak na Slovensku už je rozhodnuto: nový Peugeot 308 tam toto prestižní ocenění získal před několika dny.

Datum zveřejnění

8.2.2022

Zdroj informací

Peugeot

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

Page generated in 0.458 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál