BIDaCLASSICS

Nové BMW i7. Seriál: Technika v detailech – Historie BMW řady 7

Nové BMW i7. Seriál: Technika v detailech – Historie BMW řady 7

BMW řady 7 již od představení první generace v roce 1977 svým velmi osobitým způsobem typickým pro BMW ztělesňuje definici exkluzivní individuální mobility. Design vyzařující prestižní eleganci šel ruku v ruce s nejvyšším možným nabízeným komfortem a radostí z jízdy, kterou je bavorská značka proslulá. Tato kombinace od samého počátku nabízí dynamické jízdní vlastnosti, které nemají v segmentu luxusních sedanů obdoby. A s každou novou generací řady 7 se její vynikající jízdní vlastnosti a úroveň komfortu, kterou si užívají především cestující na zadních sedadlech, posouvají na novou úroveň.

Dalším charakteristickým znakem BMW řady 7 je jeho pozice lídra v oblasti inovativních technologických řešení. BMW řady 7 udává směr průkopnickým designem exteriéru a interiéru, stanovuje nová měřítka v oblasti digitalizace a razí cestu inovativním výrobním postupům, které spojují nekompromisní prémiovou kvalitu s šetrným využíváním zdrojů a neustálým snižováním uhlíkové stopy.

1977: První generace BMW řady 7 – nejsportovnější model v segmentu luxusních sedanů

Již první generace BMW řady 7 nastavila jasná měřítka v oblasti elegance, suverenity a jízdní dynamiky. Svými protáhlými liniemi, na řidiče orientovanou palubní deskou, výkonnými motory a propracovaným podvozkem BMW řady 7 od počátku dělalo čest svému označení jako sportovní luxusní sedan. Mezi jeho inovace patřil první elektronický rychloměr na světě, posilovač řízení měnící účinek v závislosti na rychlosti a elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka. V roce 1980 přibyl první palubní počítač na světě s ukazatelem venkovní teploty.

V roce 1979 BMW nahradilo karburátorové motory verzemi se vstřikováním benzinu s nízkou spotřebou paliva. Místo modelů BMW 728 a BMW 730 byl představen model BMW 728i, zatímco BMW 733i vystřídalo BMW 732i, které bylo vybaveno celosvětově unikátní digitální elektronikou motoru. O rok dříve se do modelové nabídky zařadilo BMW 735i se zdvihovým objemem 3,5 litru a výkonem 218 k. Vrcholem modelové řady se od roku 1980 stalo BMW 745i se šestiválcovým motorem přeplňovaným turbodmychadlem s mezichladičem stlačeného vzduchu a výkonem 252 k.

1986: Druhá generace BMW řady 7 – s prvním německým poválečným dvanáctiválcovým motorem

Druhá generace BMW řady 7 s ladnými tvary, sportovními jízdními vlastnostmi a inovativními systémy podvozku zažila svůj zářivý debut v roce 1986. V přední části vozu budila mohutný dojem široká BMW maska ve tvaru ledvinek, zatímco vzadu se zadní světla ve tvaru písmene L stala novým poznávacím znamením značky BMW. Bylo to také první BMW řady 7 nabízené ve verzi s prodlouženým rozvorem. Mezi klíčové technické novinky patřil protiprokluzový systém ASC (Automatic Stability Control) s elektronickým plynovým pedálem a funkcí zabraňující zablokování kol při prudkém puštění plynového pedálu.

BMW 750i, uvedené na trh v roce 1987, bylo prvním dvanáctiválcovým sedanem vyráběným v Německu od konce 30. let minulého století. Pětilitrový motor V12 z lehké slitiny měl pro každou řadu válců samostatné vstřikování paliva, zapalování a katalyzátor. Navzdory působivému výkonu 220 kW/300 k a maximálnímu točivému momentu 450 Nm si vystačil s běžným palivem. Svou premiéru ve dvanáctiválcovém modelu slavila také adaptivní automatická převodovka BMW, známá jako AGS. Nabídku doplnily dva modely s řadovým šestiválcem a dva s motorem V8.

1994: Třetí generace BMW řady 7 – s průkopnickými inovacemi a prvním vznětovým motorem

S prakticky nezměněnými vnějšími rozměry, jemnou evolucí designu a dalším pokrokem v oblasti komfortu a jízdní dynamiky navázala třetí generace BMW řady 7 tam, kde její úspěšná předchůdkyně skončila. Zpočátku byly k dispozici dva osmiválcové motory a nové provedení dvanáctiválcového modelu. Zdvihový objem dvanáctiválce se zvýšil na 5,4 litru a jeho výkon poskočil na 240 kW/326 k. Současně se snížila průměrná spotřeba paliva BMW 750i přibližně o 11 %.

Třetí generace BMW řady 7 se díky novým elektronickým systémům podvozku stala také vzorem pro ostatní v oblasti aktivní bezpečnosti: Modely V8 byly na přání vybaveny protiprokluzovým systémem ASC (Automatic Stability Control), zatímco BMW 750i standardně disponovalo stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control). Nové úrovně dosáhla také komfortní výbava BMW řady 7, mezi jejíž významné prvky patřil integrovaný navigační systém s barevným displejem, který sloužil také pro zobrazování dalších funkcí. A aby BMW zvýšilo úroveň bezpečnosti o další stupeň či dva, vybavilo luxusní sedan až osmi airbagy a systémem kontroly tlaku v pneumatikách pojmenovaným RDC.

V roce 1995 se nabídka rozšířila o nový šestiválcový motor a jen o 12 měsíců později BMW uvedlo na trh novou generaci osmiválců. BMW 725tds, které se v nabídce objevilo v roce 1996, představovalo mimořádně hospodárnou alternativu. Jeho vznětový 2,5litrový šestiválec dosahoval výkonu 105 kW/143 k, přičemž se vyznačoval působivou hospodárností a příkladnou kultivovaností. V roce 1998 následovalo BMW 730d s 3litrovým šestiválcovým motorem s přímým vstřikováním paliva common-rail a výkonem 135 kW/184 k. Laťku ještě výš pak posunulo v roce 1999 BMW 740d, které se stalo prvním sedanem na světě poháněným vznětovým motorem V8 se vstřikováním paliva common-rail a výkonem 180 kW/245 k.

2001: BMW řady 7 čtvrté generace – pokrok v oblasti jízdních vlastností

Od základu nově navržená čtvrtá generace BMW řady 7 nabídla avantgardní reinterpretaci klasického pojetí luxusního sedanu. Svým nejnovějším modelem BMW v mnoha ohledech posunulo hranice a přineslo nové myšlenky do celého automobilového odvětví. Příkladem je přelomový koncept ovládání BMW iDrive a moderní designový styl BMW. V roce 2005 následovaly další inovace v podobě nočního vidění BMW Night Vision a prvního asistenta dálkových světel nabízeného na evropském trhu.

BMW 735i a BMW 745i se mohla pochlubit nově vyvinutými osmiválcovými motory s plynule měnitelným časováním ventilů (double VANOS) a zdvihem ventilů (VALVETRONIC). Hnací síla byla přenášena prostřednictvím první standardně dodávané šestistupňové automatické převodovky na světě. Titulem vlajkového modelu této generace řady 7 se honosilo BMW 760i uvedené na trh v lednu 2003 s šestilitrovým dvanáctiválcem o výkonu 327 kW/445 k a maximálním točivým momentem 600 Nm. Na podzim roku 2005 se k této nabídce připojily dva vznětové modely – BMW 730d a BMW 745d, rovněž se zvýšeným výkonem. Na podzim roku 2006 BMW jako první automobilka na světě představilo luxusní sedan poháněný vodíkem, který vycházel z modelu BMW 760Li. BMW Hydrogen 7 s dvanáctiválcovým spalovacím motorem byl prvním vodíkovým vozem na světě, který prošel kompletním sériovým vývojem. Byl vyroben v malé sérii 100 vozů a předán vybrané skupině zákazníků k použití v každodenních podmínkách.

Pro dosažení dokonalých jízdních vlastností a komfortu bylo BMW řady 7 vybaveno nejen podvozkem vyrobeným z velké části z hliníku a systémem elektronicky řízených tlumičů EDC (Electronic Damper Control), ale také aktivními stabilizátory Dynamic Drive. V roce 2004 se vlajkový model BMW dostal na první místo celosvětových žebříčků prodejů luxusních sedanů.

2008: Pátá generace BMW řady 7 – nová definice kvality jízdy a stylu

Pátá generace BMW řady 7 přišla na scénu se zcela novým pojetím designu, luxusu a kvality jízdy. Kombinace zcela nového podvozku, celosvětové premiéry Integrálního aktivního řízení a jedinečné skladby asistenčních systémů připravila půdu pro výjimečný zážitek z jízdy. Celkový obraz dotvářely inovativní funkce infotainmentu, jako například palubní internet.

Zákazníci si mohli od zahájení prodeje vybírat z řady šesti- a osmiválcových motorů. Brzy je následovaly vrcholné verze BMW 760i a BMW 760Li. Nově vyvinutý šestilitrový dvanáctiválcový motor s technologií TwinPower Turbo a přímým vstřikováním paliva byl spojen s rovněž zcela novou osmistupňovou automatickou převodovkou a dosahoval nejvyššího výkonu 400 kW/544 k a maximálního točivého momentu 750 Nm. V roce 2009 se v prestižním segmentu luxusních sedanů poprvé objevil inteligentní systém pohonu všech kol BMW xDrive. Další novinkou byl model BMW ActiveHybrid 7 s propracovaným pohonem kombinujícím spalovací motor V8 a elektromotor.

2015: Šestá generace BMW řady 7 – první s plug-in hybridním pohonem

Šestá generace BMW řady 7 představila množství vizionářských technologií. Použití plastů vyztužených uhlíkovými vlákny v konstrukci karoserie, plug-in hybridní pohon v BMW 745e, BMW ovládání gesty, adaptivní podvozek Executive Drive Pro, volič jízdních režimů s režimem ADAPTIVE a laserové světlomety BMW Laserlight společně přinesly výrazné zlepšení dynamických jízdních vlastností, hospodárnosti, komfortu a bezpečnosti. Komfort na zadních sedadlech v neposlední řadě umocnil paket Executive Lounge s masážní funkcí a programem Vitality. Inovativní charakter BMW řady 7 dále podtrhla podstatně rozšířená nabídka asistenčních systémů, včetně asistenta jízdy v pruzích a parkování pomocí dálkového ovládání.

Při uvedení na trh zahrnovala nabídka motorů rozsáhle modernizovaný osmiválec a nejnovější generaci řadových šestiválců BMW Group. V následujícím roce se v BMW M760Li xDrive objevil nový motor V12 s výkonem 448 kW/610 k. Odhodlání luxusního sedanu rozšiřovat elektrifikaci demonstrovaly ne méně než tři plug-in hybridní varianty této nejnovější řady 7. Kombinace spalovacího motoru a elektromotoru byla k dispozici ve standardním provedení nebo ve verzi s prodlouženým rozvorem a také ve spojení s inteligentním pohonem všech kol BMW xDrive.

Současná sedmá generace BMW řady 7, která je poprvé dostupná v čistě elektrickém provedení BMW i7, tedy má na co navazovat. Opět posunuje laťku automobilové techniky na zcela novou úroveň.

Datum zveřejnění

11.5.2022

Zdroj informací

BMW Group

Fotogalerie

Výběr jazyka

Classic Car Show Brussels

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2604 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál