Letošní ročník vzpomínkové jízdy historických vozidel 1000 mil československých se uskuteční ve dnech 15. - 18. června. Bude připomínkou a oslavou 125. výročí začátku automobilové výroby u nás: v roce 1897 vyjel z továrny v Kopřivnici první sériový automobil na českém území, legendární NW Präsident.
Soutěž začíná ve středu 15. června, den před startem, technickou přejímkou v Opletalově ulici před Autoklubem ČR. Poslední etapa zavede posádky v sobotu 18: června do cíle před Národní technické muzeum na Letné. Na oba dny srdečně zveme širokou veřejnost, uvidíte ty nejkrásnější historické automobily u nás a užijete si doprovodný program pro všechny generace, vstup je zdarma.
Do soutěže letos vyjede rekordních 120 posádek. Podle pravidel musí být startující automobily vyrobené do modelového roku 1939:
„Na startu budou i tři vozy, které jely původních 1000 mil československých. Aero 750 Sport byla postavena speciálně pro tento závod, Praga Alfa v roce 1933 zvítězila a Tatra 77 V je k vidění na letošním plakátu. Trasa soutěže mezi Prahou a Bratislavou vede po co nejpůvodnější trase závodu, srdečně zvu zájemce, aby se přišli podívat k trati na projíždějící vozy a pozdravit posádky,“ láká diváky ředitel soutěže Miroslav Krejsa.
Start 1000 mil československých 2022 proběhne ve čtvrtek 16: června v Opletalově ulici před budovou Autoklubu ČR mezi 6:00 a 8:00 hod. Ovšem již den předtím, ve středu 15: června od 13:30 hodin, začne program příjezdem prvních soutěžních automobilů k technické přejímce. Opletalova ulice se postupně mění v závodní depo a pro diváky bude připraven bohatý doprovodný program s živou dobovou hudbou. Nebudou chybět komentované rozhovory s účastníky soutěže a možnost občerstvení. Ozdobou programu bude přehlídka unikátních modelů dobového prvorepublikového oblečení. Ve spolupráci s Národním pedagogickým muzeem a knihovnou J. A. Komenského bude připraven program pro děti připomínající legendární Elišku Junkovou. Středeční program před Autoklubem ČR bude trvat do 19:00 hodin. Akce se koná za finanční podpory Městské části Praha 1.
„Přejímka a start se koná podle stejného scénáře jako ve 30. letech. Můžete si tak vychutnat atmosféru z dob slávy dálkového závodu mezi Prahou a Bratislavou. Tenkrát závodní auta, dnes obdivuhodné historické skvosty, některé opravdu raritní. Přijďte se podívat a užít si doprovodný program. A druhý den od šesté hodiny ranní probíhá samotný start, kdy auta odjíždí v minutových intervalech, také úžasné vidět to na vlastní oči,“ zve prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček.
Sobotní celodenní program Národního technického muzea je připraven především pro rodiny s dětmi. V dopoledních hodinách proběhne v areálu muzea pro jeho návštěvníky a v odpoledních hodinách před muzejní budovou. Připraveny jsou funkční modely, díky kterým děti poznají, jak funguje spalovací motor, a závody šlapacích autíček Rallye NTM. Děti ve věku 3 až 6 let budou závodit v jízdách pravidelnosti v krásných autíčkách z dílny Czech Pedal Cars. Na všechny malé účastníky čeká odměna a na vítěze sportovní trofej.
Čtvrtek 16: června
6:00 Start Praha Opletalova
7:00 Kolem Českého Brodu
7:30 Kolín
8:10 Kolem Golčova Jeníkova
9:20 Polná
10:50 Velká Bíteš
11:15 Ostrovačice, hotel D1
12:00 Bosonohy (depo původního Masarykova okruhu)
14:10 Lednice náměstí
14:50 Lanžhot státní hranice
15:35 Malacky
16:15 Cíl – Bratislavský Hrad
16:45 Bratislava, Rybné námestie
Pátek 17: června
8:30 Start Bratislava, Rybné namestie
9:00 Slovenský Grob
10:00 motokáry Dĺhá
11:00 Kaplna
11:55 Šamorín
13:40 Cíl Bratislava, Rybné námestie
Sobota 18: června
6.30 Start Bratislava, Rybné námestie
7.10 Malacky
8:35 Holíč
8:50 Hodonín
11:10 Brno, Dominikánské náměstí
12:00 Velká Bíteš
13:20 Přibyslav
14:20 Chotěboř
14:40 Golčův Jeníkov
15:20 Čáslav
17:20 Cíl Praha, Národní technické muzeum
Soutěž obnovuje tradici závodu 1000 mil československých, který byl pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka pořádán Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935. Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha-Kolín-Německý Brod-Jihlava-Velké Meziříčí-Brno-Břeclav-Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1600 km ostré jízdy bez odpočinku.
Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně. Letošní ročník se koná jako připomínka 125. výročí od zahájení výroby automobilů v Českých zemích.
Pořadatelem soutěže je dnes Spolek přátel 1000 mil československých společně se spoluorganizátory Autoklubem ČR, Veterán klubem Bratislava, Veteran Car Clubem Praha a Národním technickým muzeem. Hlavními partnery 1000 mil československých jsou Škoda Auto a Eurovia CS.
Soutěž je opět součástí národního šampionátu Grand Prix historických vozidel o pohár prezidenta Autoklubu ČR, do kterého jsou v letošním roce zařazeny vedle 1000 mil československých také Bugatti GP Zlín a Zbraslav–Jíloviště.
13.6.2022
Autoklub ČR
Foto: Vladimír Rybecký a Autoklub ČR