Servind

Tradiční značka NSU a výrobní závod Audi Neckarsulm: 150 let inovací a transformací

Tradiční značka NSU a výrobní závod Audi Neckarsulm: 150 let inovací a transformací

Tradiční značka NSU slaví kulaté výročí. V roce 1873 založili Christian Schmidt a Heinrich Stoll v Riedlingenu společnost „Mechanische Werkstätte Schmidt & Stoll“ na výrobu pletacích strojů. Z ní se vyvinula společnost NSU Motorenwerke AG a později současný výrobní závod značky Audi v Neckarsulmu. Úzké sepětí s Neckarsulmem zrcadlí již samotný název firmy, který je odvozen od města na řekách Neckar a Sulm.

NSU pozoruhodně ilustruje vývoj prostředků pro mobilitu od jízdních kol přes motocykly až po automobily. U příležitosti 150. výročí představí Audi Tradition mnoho unikátů NSU ze sbírky historických vozidel. V současnosti navíc vzniká speciální výstava „Innovation, Wagemut und Transformation“ (Inovace, smělost a transformace). Audi Tradition na tomto projektu spolupracuje s Muzeem německých jednostopých vozidel a NSU v Neckarsulmu (Deutsche Zweirad- und NSU-Museum Neckarsulm). Výstava bude přístupná od 14. června v prostorách komplexu Audi Forum Neckarsulm a výše uvedeného muzea.

„Z dlouhé historie NSU můžeme vyprávět tolik příběhů,“ říká Tobias Fräbel, zaměstnanec společnosti Audi Tradition, který má na starosti podnikový archiv výrobního závodu Neckarsulm a značky NSU. „Protože se všechny do jednoho textu nevejdou, bude Audi Tradition zveřejňovat jednotlivé příběhy a pohledy do zákulisí společnosti NSU postupně po celý rok. V nich se bude věnovat jejím produktům, účasti v motoristickém sportu – a mnoha dalším tématům.“ Tyto příspěvky budou dostupné na instagramovém profilu Audi Tradition a na portálu Audi MediaCenter (www.audi-mediacenter.com). Audi Tradition spouští na uvedených komunikačních platformách desetidílný seriál, v němž bude každý měsíc od března do prosince představen jeden model značky NSU, od klasických modelů – jednostopých i dvoustopých – až po prototypy a exotické modely. Zájemci o podrobnější informace se mohou samozřejmě ponořit do pestré a bouřlivé historie tradiční značky ještě hlouběji, například nad stránkami knih Klause Artha „NSU-Automobile. Typen – Technik – Modelle“ z edice Audi Tradition, kterou vydalo nakladatelství Delius-Klasing-Verlag, nebo „Die NSU-Story“ od Petera Schneidera z nakladatelství Motorbuch-Verlag.

Stručný přehled: historie tradiční značky NSU

Společnost založená Christianem Schmidtem a Heinrichem Stollem v roce 1873 jako manufaktura na výrobu pletacích strojů v Riedlingenu na Dunaji se v roce 1880 přestěhovala do Neckarsulmu, kde se v roce 1884 přeměnila na akciovou společnost. V roce 1886 přišel podnik z Neckarsulmu se správným produktem ve správnou dobu. Popularita jízdních kol rostla, a tak společnost NSU vyráběla a prodávala stále více jízdních kol. Od roku 1900 byly poprvé vyráběny také motocykly. V této době již získávala nová obchodní značka „N.S.U.“ (z názvu města NeckarSUlm) oblibu na celém světě.

V roce 1906 byl veřejnosti představen první „Original Neckarsulmer Motorwagen“ – malý automobil střední třídy s kapalinou chlazeným čtyřválcovým motorem. V roce 1909 vyrobilo tehdy již 1000 zaměstnanců 450 motorových vozidel. Už v roce 1914 se výrobce automobilů z Neckarsulmu poprvé zapsal do automobilové historie lehkou konstrukcí. Neckarsulmští inženýři zkonstruovali typ střední třídy 8/24 PS s hliníkovou karoserií.

Navzdory první světové válce a následnému znehodnocení peněz hyperinflací v roce 1923 se společnosti NSU tehdy ekonomicky i nadále dařilo. V roce 1923 vyrábělo 4070 zaměstnanců každé dvě hodiny jeden automobil, každých 20 minut jeden motocykl a každých pět minut jedno jízdní kolo. V roce 1924 investovala společnost z prostorových důvodů do výstavby nového závodu na výrobu automobilů v Heilbronnu. O dva roky později však začaly tržby poprvé klesat. Následovaly finanční problémy. V roce 1929 byla společnost NSU donucena zastavit výrobu automobilů a prodat téměř nový výrobní závod v Heilbronnu firmě Fiat, která v něm vyráběla automobily pod značkou NSU-Fiat až do roku 1966.

Od tohoto okamžiku se v Neckarsulmu soustředili na výrobu jednostopých vozidel. V roce 1929 převzali větší část motocyklové divize společnosti Wanderer a v roce 1932 založili obchodní společnost se značkou D-Rad firmy Deutsche Werke v Berlíně. NSU bylo spolu s BMW a DKW ve 30. letech minulého století jednou z nejvýznamnějších německých motocyklových značek a po převzetí výroby jízdních kol Opel na konci roku 1936 jedním z největších výrobců jednostopých vozidel v Německu. V letech 1933 až 1934 vznikly ve společnosti NSU tři prototypy vozidla se vzadu uloženým, vzduchem chlazeným plochým motorem s protilehlými a protiběžnými písty („boxer“) o zdvihovém objemu 1,5 litru, jehož konstruktérem byl Ferdinand Porsche. Základní koncepce tohoto vozu se již shodovala s pozdějším modelem Volkswagen Brouk. K sériové výrobě však nedošlo, protože k tomu chyběly nezbytné finanční prostředky. Na konci války v květnu 1945 byla většina výrobního areálu v Neckarsulmu v troskách.

Obnova po druhé světové válce probíhala s hojně poptávanými jízdními koly NSU a mopedem NSU Quick se zdvihovým objemem 98 cm3. Zanedlouho byla nabídka rozšířena o modely se zdvihovým objemem 125 cm3 a 250 cm3. Později následovaly modely NSU Fox, NSU Lux, NSU Max nebo NSU Konsul se zdvihovým objemem 500 cm3. V roce 1955 byla společnost z Neckarsulmu s roční výrobou téměř 300 000 jednostopých motorových vozidel (mopedy, motocykly a skútry) jedničkou v mezinárodním motocyklovém odvětví: největším výrobcem jednostopých vozidel na světě. Navzdory veškerým úspěchům motocyklů NSU, s nimiž společnost tehdy dosáhla celosvětového věhlasu díky zisku pěti titulů mistra světa v motocyklových závodech v letech 1953 až 1955 a ustanovení mnoha rychlostních světových rekordů, muselo vedení firmy od poloviny 50. let minulého století reagovat na ochabující poptávku po motocyklech. Zákazníci chtěli s rostoucím blahobytem jezdit autem, a pro NSU proto nastal čas vrátit se k výrobě automobilů.

S malým vozem „Prinz“ se značce NSU podařilo v roce 1958 obnovit automobilovou výrobu. Záhy přitom začaly vznikat také technické inovace. Již od začátku 50. let 20. století pracovala společnost NSU ve spolupráci s Felixem Wankelem na zcela novém konceptu spalovacího motoru. V roce 1957 pak v jedné ze zkušeben společnosti NSU došlo k prvnímu zážehu motoru s rotačními písty, tzv. Wankelova motoru.

V roce 1963 představila společnost z Neckarsulmu model „NSU Wankel Spider“ na autosalonu IAA ve Frankfurtu, a zapsala se tak do automobilové historie. Byl to první sériově vyráběný automobil na světě, který byl poháněn jednopístovým rotačním motorem. Objem jeho komor byl 497 cm3 a nejvyšší výkon 50 k. Další senzace následovala na podzim 1967. Na IAA ve Frankfurtu představil výrobce z Neckarsulmu model NSU Ro 80, který nadchl automobilový svět. Vůz byl poháněn dvoupístovým rotačním motorem NSU/Wankel (115 k) a pozdvižení způsobil mimo jiné také svým revolučním designem. Již v roce 1967 byl model NSU Ro 80 zvolen „Autem roku“ – jako první německý automobil.

Dne 10. března 1969 byla podepsána smlouva o fúzi společností NSU Motorenwerke AG a Auto Union GmbH z Ingolstadtu a jejich začlenění do koncernu Volkswagen. Se zpětnou platností k 1. lednu 1969 tak vznikla společnost AUDI NSU AUTO UNION AG se sídlem v Neckarsulmu. Většinový podíl v ní držela společnost Volkswagenwerk AG. Paleta modelů nové společnosti se vyznačovala velkou rozmanitostí, a to i z technického hlediska. Kromě modelů NSU Prinz a NSU Ro 80 byly od té doby v Neckarsulmu vyráběny také vozy Audi 100. Produkce obou modelů NSU však byla v 70. letech minulého století ukončena. U modelu Prinz k tomu došlo v roce 1973 po 15 letech a u modelu Ro 80 v roce 1977 po deseti letech. Dne 1. ledna 1985 se nakonec změnil název společnosti z AUDI NSU AUTO UNION AG na AUDI AG a sídlo společnosti se přestěhovalo z Neckarsulmu do Ingolstadtu. Od té doby nese společnost stejné označení jako její produkty.

Transformace je nedílnou součástí historie NSU. Zásadními proměnami opakovaně procházela jak samotná firma, tak i její produkty. Razantní a neutuchající vývoj v uplynulých desetiletích má za sebou rovněž výrobní závod Audi v Neckarsulmu, který disponuje rozsáhlými kompetencemi v oblasti malosériové i velkosériové výroby a v současnosti patří mezi nejkomplexnější výrobní závody v Evropě a v rámci koncernu Volkswagen se řadí mezi produkční centra s největší produktovou rozmanitostí. Neckarsulm se krok za krokem vyvíjí v chytrou továrnu, a kromě toho se připravuje také na elektrifikaci. Navíc je kompetenčním centrem pro vysokonapěťové sady akumulátorů. Spolu s vlajkovou lodí Audi A8, supersportovním vozem Audi R8 a dalšími modely produktových řad B, C a D jsou v Neckarsulmu vyvíjeny a vyráběny také sportovní modely RS – to není náhoda, protože zde má své sídlo společnost Audi Sport GmbH, jejíž počátky sahají až k firmě quattro GmbH založené v roce 1983.

Audi Sport GmbH tedy slaví v roce 2023 své 40. výročí. Od konce roku 2020 je kromě toho v Neckarsulmu vyráběno Audi e-tron GT* quattro jako první zcela elektrický model Audi z německého výrobního závodu. AUDI AG má v Neckarsulmu cca 15 500 zaměstnanců, a v současnosti je tak jednou z největších společností v hospodářském regionu Heilbronn-Franken. Všechno začalo před 150 lety s deseti zaměstnanci – jaká historie, jaká dynamika, jaký vývoj!

Napínavá kapitola: reklama NSU – kreativní, inovativní, průkopnická

„Fixe Fahrer fahren Fox“ (Rychlí řidiči řídí Fox), „Kluge Köpfe kaufen Konsul“ (Chytré hlavy kupují Konsul) nebo „Nicht mehr laufen – Quickly kaufen!“ (Už neběhejte – kupte si Quickly) – mnohé reklamní slogany značky NSU jsou legendární. Arthur Westrup, bývalý vedoucí propagace NSU, vypráví ve své knize „Fahre Prinz und du bist König. Geschichten aus der NSU-Geschichte“, že společnost NSU neměla v 50. letech minulého století k dispozici mnoho finančních prostředků.

O to kreativněji přistupoval se svým týmem k propagaci značky NSU. Odborníci na marketing přicházeli nejen se zábavnými slogany, ale také s mimořádnými akcemi. Například každé pondělí vycházely na zadní straně deníku BILD speciální inzeráty na NSU Quickly, které se nezřídka nechávaly inspirovat aktuálními tématy. V reklamě po zápase Německo–Anglie stálo: „Man sieht die Spieler aus Berlin geschlagen wieder heimwärts ziehen. Und alle Stürmer seufzen matt: Wohl dem, der eine Quickly hat!“ (Hráči po porážce táhnou z Berlína zase domů. A všichni útočníci unaveně vzdychají: Dobře tomu, kdo má Quickly!). Další velký úspěch na poli reklamy se podařil v roce 1971: „Ro 80. Vorsprung durch Technik.“ stálo velkým písmem na reklamním plakátu s modelem NSU Ro 80. V propagačním oddělení NSU tak vznikl slavný slogan značky Audi, který dnes znají lidé na celém světě: „Vorsprung durch Technik“, Náskok díky technice.

Aktivity v motoristickém sportu: značka z Neckarsulmu sbírala vítězství a rekordy

NSU se může pochlubit dlouhou a úspěšnou historií v motoristickém sportu – před druhou světovou válkou i po ní. Zde jen stručně několik příkladů: Anglický jezdec Tom Bullus zvítězil v roce 1930 na závodním motocyklu NSU se zdvihovým objemem 500 cm3 ve „Velké ceně Německa pro motocykly“ na Nürburgringu. Poté, co Bullus posbíral s NSU 500 SSR vavříny v mnoha dalších závodech a Velkou cenu národů v Monze absolvoval jako celkový vítěz v rekordním čase, hovořilo se o jeho motocyklu jako o nejúspěšnějším německém závodním stroji. V letech 1931 až 1937 byla značka NSU jedenáctkrát německým a pětkrát švýcarským mistrem. „Bullus“, jak fanoušci nazývali závodní motocykl NSU 500 SSR, byl k dispozici také v silniční sportovní verzi – ovšem s nižším výkonem.

V 50. letech minulého století sbírala značka NSU vítězství znovu jako na běžícím pásu. V roce 1950 se německými mistry ve své kategorii stali Heiner Fleischmann (na závodním motocyklu NSU 500 cm3 s přeplňováním mechanickým dmychadlem) a Hermann Böhm s Karlem Fuchsem v závodech „sajdkár“ (motocykl s postranním vozíkem, v tomto případě poháněný motorem o zdvihovém objemu 600 cm3). Od sezony 1951 byla mechanická dmychadla pro závodní motocykly zakázána. Přeplňované motocykly NSU ovšem podávaly pozoruhodné výkony i nadále.

Díky proudnicové kapotáži optimalizované v aerodynamickém tunelu a prodlouženému podvozku se stal Wilhelm Herz nejrychlejším mužem na světě za řídítky jednostopého vozidla. V roce 1951 dosáhl rychlosti 290 km/h, v roce 1956 svůj výkon vylepšil na 339 km/h. Vzhledem k podobnosti závodních motocyklů NSU s velrybami a delfíny se jim brzy začalo říkat „Rennfox Typ Delphin“ a „Rennmax Typ Blauwal“ – a tyto stroje vyhrály téměř vše, co se tehdy dalo v motocyklových závodech vyhrát. Legendární jsou také vítězství NSU v závodě Tourist Trophy (TT) 1954. Tovární tým na ostrově Man tvořili kromě Wernera Haase také H. P. Müller, Hans Baltisberger a Rupert Hollaus. Závod považovaný za nejnebezpečnější podnik svého druhu na světě dokončil Hollaus jako vítěz ve třídě 125 cm3. Ve třídě do 250 cm3 obsadili první až čtvrté místo Haas, Hollaus, Armstrong a Müller.

Značka NSU pokračovala na vítězné vlně také na čtyřech kolech. Několik highlightů z několika desetiletí: V roce 1926 dosáhly závodní vozy NSU přeplňované mechanickým dmychadlem (Typ 6/60PS) na berlínském závodním okruhu AVUS čtyřnásobného vítězství ve „Velké ceně Německa pro sportovní vozy“. V 60. a 70. letech minulého století dokazovaly svou technickou převahu v závodech cestovních vozů modely NSU Prinz, NSU Wankel Spider a NSU TT, a vyvolávaly tak nadšení u milionů diváků na závodních okruzích po celém světě. Malý model NSU Prinz TT přitom předváděl navzdory své velikosti velkolepé výkony a na své konto si připsal celkem 29 titulů v národních mistrovstvích v Evropě a Severní Americe. V Německu s ním byl Willi Bergmeister v roce 1974 německým mistrem v závodech do vrchu.

Přehled nejdůležitějších milníků: historie NSU a výrobního závodu Audi Neckarsulm

1873 - Christian Schmidt a Heinrich Stoll založili manufakturu na pletací stroje ve městě Riedlingen an der Donau

1880 - Společnost se přestěhovala do Neckarsulmu

1886 - Zahájení výroby jízdních kol

1900 - Zahájení výroby motocyklů

1906 - Zahájení výroby vlastních automobilů, prvním typem byl „Original Neckarsulmer Motorwagen“

1928 - Ukončení samostatné automobilové výroby a prodej výrobního závodu v Heilbronnu

1933 - Ferdinand Porsche obdržel zakázku na konstrukci vozidla NSU/Porsche Typ 32, předchůdce pozdějšího modelu VW Brouk

1945 - Část výrobního areálu byla ve druhé světové válce zničena, od poloviny roku 1945 probíhala postupná obnova výroby

1955 - NSU Werke AG je největším výrobcem jednostopých vozidel na světě

1958 - Obnovení výroby automobilů s modely NSU Prinz I až III

1964 - Zahájení výroby kabrioletu NSU Wankel Spider, prvního sériově vyráběného automobilu na světě poháněného motorem s rotačním pístem

1967 - Spuštění sériové výroby sedanu NSU Ro 80, který byl zvolen „Autem roku“ díky futuristickému designu a motoru s rotačními písty

1969 - Fúzí s firmou Auto Union GmbH Ingolstadt vznikla společnost AUDI NSU AUTO UNION AG, jejímž většinovým akcionářem byl koncern Volkswagen AG

1974/75 - Za ropné krize hrozilo uzavření výrobního závodu. Při legendárním „Pochodu na Heilbronn“ v dubnu 1975 vybojovali zaměstnanci zachování výrobního závodu

1975 - Výrobní závod byl pověřen montáží vozů Porsche 924, aby se zvýšila vytíženost výrobních kapacit. Krátce poté následoval model Porsche 944

1982 - V Neckarsulmu vyráběné Audi 100 dosáhlo součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,30. To byl světový rekord

1985 - Zavedení kompletně pozinkované karoserie u modelů Audi 100 a Audi 200; přejmenování společnosti na AUDI AG a přemístění hlavního sídla do Ingolstadtu

1988 - AUDI AG vstupuje do vyšší třídy zahájením výroby modelu Audi V8

1989 - Zavedení přeplňovaného vznětového motoru s přímým vstřikováním paliva do nabídky pro osobní automobily. TDI bylo vyvinuto v Neckarsulmu

1994 - Začátek výroby modelu Audi A8, první sériového vozidla na světě s kompletně hliníkovou karoserií (ASF – Audi Space Frame)

2000 - Spuštění výroby modelu Audi A2, prvního velkosériově vyráběného hliníkového automobilu

2001 - Vítězství v Le Mans s přímým vstřikováním benzinu FSI, které bylo nově vyvinuto v Neckarsulmu

2005 - Otevření komplexu Audi Forum Neckarsulm

2006 - Zahájení produkce supersportovních vozů Audi R8; první vítězství ve 24hodinovém závodě v Le Mans se vznětovým motorem vyvinutým v Neckarsulmu

2007 - Zavedení systému flexibilní výroby mezi závody Ingolstadt a Neckarsulm v rámci spuštění produkce sedanu Audi A4

2008 - Slavnostní otevření nové nástrojárny Audi

2011 - Značka Audi získala pozemek o rozloze 230 000 metrů čtverečních v průmyslovém parku Böllinger Höfe v Heilbronnu (pořízení dalších ploch následovalo v letech 2014 a 2018)

2012 - Slavnostní otevření technického centra pro kompozitní materiály a nového centra pro testování motorů

2013 - Závod Audi Neckarsulm získal ocenění J.D. Power Award jako „Nejlepší výrobní závod v Evropě“

2014 - Slavnostní otevření logistického centra a výroby modelu R8 v areálu Audi Böllinger Höfe

2016 - Nová budova pro výrobu modelu Audi A8

2017 - Otevření kompetenčního centra pro palivové články

2018 - Slavnostní otevření technického centra pro další zkoušky hliníkových materiálů v areálu Audi Böllinger Höfe

2019 - Výstavba technického centra MEA (systémy s funkčními vrstvami) pro vývoj palivových článků

Spuštění ekologického programu Mission:Zero ve všech výrobních závodech s opatřeními pro dekarbonizaci, trvale udržitelné používání vody, efektivní využívání zdrojů a biodiverzitu

2020 - Zahájení výroby zcela elektrického modelu Audi e-tron GT quattro*

2021 - Automotive Initiative 2025 (AI25): Výstavba kompetenční sítě pro digitální transformaci výroby automobilů a logistiky. Výstavba kompetenčního centra pro vysokonapěťové sady akumulátorů

2022 - Optimalizace výroby pro elektromobilitu: modernizace současných budov a slavnostní položení základního kamene pro novou lakovnu

Datum zveřejnění

16.3.2023

Zdroj informací

Audi

Výběr jazyka

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2583 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál