Servind

Do pražských ulic zítra poprvé vyjede historická autobusová linka K 21. 04. 2023

Do pražských ulic zítra poprvé vyjede historická autobusová linka K 21. 04. 2023

Dvě stávající historické tramvajové linky 41 a 42, které provozuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), doplní historická autobusová linka K, která zítra, v sobotu 22. dubna 2023 poprvé vyjede do provozu. Je vedena Prahou 6 částečně po trase historicky první pražské i československé trolejbusové linky K, které předcházela autobusová linka K.

Podle nich je nová historická linka pojmenována. DPP ji bude vypravovat v intervalu 40 minut o víkendech a státních svátcích, o letních prázdninách i ve středu. Jednorázové jízdné pro dospělého je 100 korun. Cestující na ni budou moct využít 24hodinovou jízdenku platnou také pro historické tramvajové linky 41 a 42.

Nová historická autobusová linka K bude začínat i končit v obratišti Stadion Strahov. Cestující polookružně proveze Prahou 6, částečně také po trase historicky první pražské i československé trolejbusové linky, která od srpna 1936 do roku 1959 jezdila mezi Vozovnou Střešovice a Svatým Matějem v Dejvicích. Historická autobusová linka K pojede z obratiště Stadion Strahov přes zastávky Koleje Strahov – Malovanka – Park Max van der Stoela – Vozovna Střešovice – Prašný most – Vítězné náměstí – Lotyšská – Na Santince – Dukla, Juliska – U Matěje – Špitálka – Dyrinka – Hanspaulka – Sušická – Na Pískách – Starodejvická – Pod Vyhlídkou – Macharovo náměstí – Vozovna Střešovice – Park Maxe van der Stoela – Pohořelec – Malovanka – Koleje Strahov zpět na konečnou Stadion Strahov.

V provozu bude o sobotách, nedělích, státních svátcích a během letních prázdnin také ve středu, v intervalu 40 minut zhruba mezi 10. a 18. hodinou. První spoj bude na lince odjíždět ze zastávky Stadion Strahov v 10:09, poslední pak v 17:29. Doba jízdy je 32 minut. DPP bude na linku vypravovat zatím šestici autobusů ze začátku tohoto století, tj. dvě 12metrové Karosy B951 ev. čísel 4998 z roku 2003 a 4999 z roku 2004, dvě kloubové Karosy B961 ev. čísel 6379 a 6380 obě z roku 2003, Irisbus Citybus 12M ev. čísla 3468 z roku 2004 a Irisbus Citelis 12M ev. čísla 3510 z roku 2006.

Jedna celodenní jízdenka na všechny tři historické linky: 41, 42 a K

Dospělí zaplatí za jednorázovou jízdu historickou autobusovou linku K 100 korun, děti od 4 do 15 let, studenti do 26 let, cestující s průkazem ZTP a senioři od 65 let pak zlevněné jednorázové jízdné 60 korun. Pro fanoušky dopravy a turisty je výhodnější si zakoupit celodenní jízdenku platnou 14 hodin od označení, kterou mohou po tuto dobu neomezeně využívat jak na historických tramvajových linkách 41 a 42, ale nově také na historické autobusové lince K. Celodenní jízdenka pro dospělého stojí 300 korun, zlevněná pak 200 korun. Děti do tří let mají přepravu zdarma.

Jízdenky se dají zakoupit u průvodčího po nastoupení do autobusu a uhradit je jak v hotovosti, tak i bezhotovostně platební kartou. Celodenní jízdenky jsou k zakoupení také v turistických informačních centrech Prague City Tourismu na Můstku, Staroměstské radnici, rozhledně Petřín, on-line na e-shopu hl. m. Prahy (eshop.prague.eu) a v nejbližších týdnech také prostřednictvím Fanshopu DPP. Na historických linkách 41, 42 a K neplatí standardní tarif Pražské integrované dopravy, naopak jízdenky z těchto historických linek neplatí na běžných pravidelných spojích pražské MHD.

„Praha nenabízí návštěvníkům jen známé ikony jako je Pražský hrad, Karlův most a další pamětihodnosti pražské památkové rezervace zapsané na seznamu UNESCO, ale díky jedné z nejlepších MHD na světě a její bohaté historii také spoustu technických zajímavostí. Důkazem je Muzeum MHD, které se v návštěvnosti dostalo už na předcovidovou úroveň. O tomto víkendu muzeum přivítá letošního desetitisícího návštěvníka. V rámci historické tramvajové linky 42, jsme letos svezli už více než 4 tisíce zákazníků a vypadá to na rekordní rok. Proto se jako logické doplnění dopraváckých turistických atrakcí v Praze nabízela i nová historická autobusová linka. Ta přispěje k vytvoření sítě historických městských linek v Praze,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

„Historická autobusová linka K není vedena Prahou 6, protože bychom si to vylobbovali, ale má to zcela logickou a přirozenou návaznost na Muzeum MHD obdobně jako historické tramvajové linky 41 a 42. Muzeum MHD je nejnavštěvovanější turistickou atrakcí na území Prahy 6, a proto podporujeme všechny aktivity, které vedou k jeho rozvoji. Historická autobusová linka K a její propojení s linkami 41 a 42 umožní turistům ‘objevit‘ další zajímavá, méně profláklá místa Prahy na území naší městské části. Třeba ob jeden spoj se dá od Svatého Matěje udělat hezký výlet na zříceninu na Babě s netradičními výhledy na Prahu a údolí Vltavy nebo na Hanspaulce procházka po architektonicky zajímavých funkcionalistických vilách a rodinných domech. Ostatně z konečné na Stadionu Strahov to je kousek ke Štefánikově hvězdárně a petřínské lanovce,“ dodává Jakub Stárek, starosta městské části Praha 6.

„Vznik historické autobusové linky K je přirozeným vyústěním našeho pokusu o retroprovoz autobusů o víkendech na pravidelných linkách 180 a 213. Nasazování zhruba 20 let starých vysokopodlažních autobusů na těchto linkách část běžných cestujících nesla nelibě. Při hledání správné trasy bylo zcela jasné, že musí být napojena na Muzeum MHD a musí mít přestupní vazbu na historické tramvajové linky. Proto padla volba na část trasy historicky první československé trolejbusové linky z roku 1936 Vozovna Střešovice – Svatý Matěj, které předcházela autobusové linka K a její protažení na Strahov. Vznikly tak tři přestupní místa s historickými tramvajovými linkami 41 a 42 na Pohořelci, Dlabačově, resp. Malovance a logicky u vozovny Střešovice. Zatím na ně budeme nasazovat autobusy z let 2003 až 2006, chceme je ale doplnit o dva starší kousky zastupující spíše 80. a 90. léta. Při speciálních událostech budeme na linku K vypravovat i muzejní autobusy, pro které se nám snad letos podaří začít stavět novou výstavní halu ve vozovně Střešovice,“ uzavírá Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Datum zveřejnění

21.4.2023

Zdroj informací

Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost

FOTO: DPP – Václav Holič

Výběr jazyka

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2739 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál