To, že Kachna, neboli ikonický model Citroën 2CV, pojede Dakar s pilotkou Barborou Holickou, nebyla žádná novinářská kachna. K Báře se navíc připojuje zkušená navigátorka Lucie Engová a vytváří tak silný tým pro zdolání výzvy pouště.
Na začátku června v Horoměřicích proběhlo také představení Dakaru 2024 přímo samotným ředitelem Dakarské rally Davidem Casterou.
Termín Dakarské rally se oproti původním plánům posouvá o pár dní dál od přelomu roku, startovat se bude 5. ledna u města Al-Ula a na cílovou rampu budou auta dojíždět 19. ledna na pobřeží Rudého moře, u města Yanbu.
Pro auta kategorie Classic až na jeden zůstávají stejné bivaky s Dakarem a nově se i historická auta podívají povinně do dun.
Pořadatelé také vyslyšeli přání závodníků a tratě jsou zase o něco náročnější. Jak na techniku, tak na navigaci.
Jelikož kategorie Dakar Classic, kde bude Barbora Holická s Kachnou závodit, je především o přesné a správné navigaci, jsou zkušenosti navigátora velmi důležité.
„Navigátor musí být připraven na všechno – mokro, zimu, bahno, horko, zapadnutí v písku, potíže, problémy i ´ponorku´. Dakar je zkouška nejen techniky a fyzičky, ale i psychiky,“ dodává Barbora Holická.
Požadavky soutěže na navigátora jsou velmi tvrdé. Přesto se najdou tací, pro které je tahle výzva příležitost a splněný sen.
„Na Legendách v Praze jsem byla prezentovat DUCKAR projekt a přišla mě pozdravit Lucka Engová. S Luckou se známe dlouho, jezdili s tátou Břetislavem na špičce startovního pole historických aut a já většinou zavírala startovní pole těch soudobých aut. Vím, že má k historickým autům blízko a současně je naladěná pro závody, jako já. Když s někým budete v poušti skoro tři týdny, musí to být člověk, se kterým to přežijete a budete stejně naladění, budete se navzájem doplňovat a podporovat a nezabijete se,“ směje se Bára Holická.
Lucie Engová je zkušená liberecká navigátorka, která od roku 2014 závodila po boku svého táty Břetislava Engeho ve Škodě 130 LR. V současnosti naviguje svého bratra Tomáše Engeho v Toyotě GR v mistrovství České republiky v rally.
„Báru znám od té doby, co jsem s taťkou začala závodit v MČR v rally. My jezdili historiky, Bára soudobá auta s Citroenem DS3. V roce 2015 začala jezdit s Verčou Římalovou (teď už Krčilovou) a pokaždé když jsem je viděla vystoupit z auta, byly vždy rozesmáté a společnou jízdu si opravdu užívaly. Holky tak byly příjemným zpestřením startovního pole. Tak to má být, my to děláme pro radost svou i diváků,“ vzpomíná Lucie Engová.
Barbora Holická je česká závodnice, která první závodní roky měla na sedačce spolujezdců právě ženy. Nejdříve Jindřišku Žákovou a poté zmíněnou Veroniku, dnes již Krčilovou, a tím se do startovního pole české rally penetrovalo víc i ženské zastoupení.
„Po Dakaru 2023 jsem zaznamenala Bářin nápad vyrazit s „kachnou“ na Dakar Classic - bláznivý projekt, který má ale smysl a bude bavit diváky i fanoušky. Potom jsme se potkaly na výstavě a tam to začalo… Přišla otázka: Luci, co děláš po Vánocích? A já neváhala – je to přeci jen sen každého závodníka – jet Dakar!“ Směje se Engová, která tímto výzvu pouště přijala.
Na Dakar rally 2024 tedy vyrazí první česká dámská posádka. Po Tomášovi Engem na slavnou rally vyráží i jeho sestra Lucie Engová.
Společně s pilotkou Bárou Holickou vytvoří historicky první českou dámskou posádku na rally Dakar – bavit diváky a fanoušky budou ve voze jménem DUCKAR - ve voze Citroën 2CV.
Aktuálně se intenzivně pracuje na přestavbě vozu Citroën 2CV v dílně Tomáše Nerudy a běží projekt na pomoc s financováním renovace na platformě DONIO.
Barbora Holická (1986, Praha)
Vystudovala gymnázium Sázavská, dlouho žila v Davli a nyní žije v Praze. Již 10 let veškerý volný čas a finance vkládá do svého oblíbeného sportu - automobilových závodů.
Nepochází z rodiny automobilových nadšenců ani závodníků. „Vždycky jsem měla sklon spíše k mužským sportům, jezdila jsem s klukama v bike parcích na bmx kolech, jezdila jsem se koukat na závody aut, když mě kluci s sebou vzali, což bylo ale málokdy. Až v 25 letech jsem potkala Tomáše Pletku z Gekon Racing, také zástupce značky Citroën Česká republika a další spousty nových přátel, kteří mi pomohli realizovat sen a posadit se do závodního vozu. A z něj už jsem nevystoupila, obětovala jsem tomu vše, co jsem mohla a je to součást mého života,“ říká Barbora Holická
Úspěchy a závody - 46 startů v Mistrovství České republiky v rally, Cena Elišky Junkové - Zlatý volant, 12 vítězství v Dámském poháru v rallye.
Práce - Specialistka na komunikaci s odborníky – stomatology, dentálními specialisty a farmaceuty ve společnosti HERBADENT.
Volný čas - moc nemá, věnuje se autům v garáži, opravám a údržbě svých závodních strojů. Když je přeci jen volno, ráda jde na túru a v zimě na lyže nebo ski-alpy.
22.6.2023
Citroën