Servind

Historie BMW řady 5

Historie BMW řady 5

S příchodem osmé generace BMW řady 5, jejíž hlavní novinkou je doplnění nabídky motorů o čistě elektrickou variantu BMW i5, se ohlédneme za předchozími sedmi generacemi s jejich hlavními charakteristikami a množstvím prodaných kusů (od roku 1972 přesáhl počet deset milionů).

Uvedení nového BMW řady 5 Sedan na trh představuje osmou kapitolu výjimečného příběhu úspěchu. Díky své charakteristické vyváženosti sportovního charakteru a komfortu na dlouhé vzdálenosti je ztělesněním radosti z jízdy v prémiovém segmentu vyšší střední třídy. Uvedení prvního BMW řady 5 na trh v roce 1972 znamenalo začátek nové éry modelové řady značky, včetně dodnes platného modelového názvosloví s trojmístnou číselnou kombinací označující modelovou a motorovou řadu. Během 50 let a více než sedmi modelových generací se stala nejúspěšnějším manažerským sedanem na světě. Během jara 2023 byl překročen počet více než deseti milionů vyrobených kusů BMW řady 5.

1972–1981 (E12): První BMW řady 5 navazuje na „Neue Klasse“

Úspěšný příběh BMW řady 5 začal před více než půl stoletím s BMW 520. Jako nástupce BMW 2000, které bylo představitelem vozů Neue Klasse, zákazníkům nabídlo výrazně více prostoru a komfortu. Výkony motorů se pohybovaly od 66 kW/90 k u BMW 518 až po 160 kW (218 k) u BMW M535i. Za průkopnickým designem stojí Paul Bracq, který vytvořil dokonalou rovnováhu mezi sportovností a elegancí v moderním designu tří skříní s výraznými prvky, jako jsou dvojité kruhové světlomety, „žraločí nos“ a vzpřímená BMW maska ve tvaru ledvinek. V té době se již používaly nejnovější počítačové technologie pro výpočty bezpečnosti cestujících. Kromě dynamiky a bezpečnosti se řada zaměřila také na zvýšení efektivity zavedením motorů se vstřikováním paliva. BMW řady 5 odvedlo průkopnickou práci jako základ pro první testovací vozidlo značky s vodíkovým pohonem. V červenci 1981 skončila výroba prvního BMW řady 5 s téměř 700 000 prodanými kusy.

1981–1987 (E28): Osvědčená koncepce v moderní podobě

Druhá generace BMW řady 5 se poprvé představila s dvoudílnou maskou chladiče ve tvaru ledvinek a kulatými světlomety s různými průměry dálkových a potkávacích světel. Čistým liniím exteriéru dominovala velká okna. V přepracovaném interiéru okamžitě vynikla orientace na řidiče a také volant, který mohl být od roku 1986 na přání vybaven airbagem. Nabídka motorů do značné míry odpovídala předchozí generaci: v době uvedení na trh byly v nabídce zážehové motory o výkonu od 66 kW/60 k (BMW 518) do 135 kW/184 k (BMW 528i). S modelem BMW 524td byl v roce 1983 poprvé představen vznětový motor. Roku 1985 představila společnost BMW Motorsport GmbH ztělesnění velkého sportovního sedanu: BMW M5. Jeho řadový šestiválcový motor, odvozený z legendárního BMW M1, dosahoval výkonu 210 kW/286 k.

Druhá generace se stala průkopníkem v oblasti digitálních funkcí v podobě palubního počítače, ukazatele okamžité spotřeby, systému Energy Control a ukazatele intervalu údržby – světového prvenství.

Nově vyvinutý podvozek s inteligentní odlehčenou konstrukcí – ve spojení s volitelným ABS – zvýšil dynamické vlastnosti, bezpečnost a spolehlivost. Za osm let se druhé generace vyrobilo více než 722 000.

1987–1995 (E34): Uvedení třetí generace s debutem pohonu všech kol, motoru V8 a BMW řady 5 Touring

Designérský tým BMW pod vedením Clause Lutheho se při navrhování třetí generace BMW řady 5 zjevně inspiroval vzhledem nového BMW řady 7, které bylo představeno krátce předtím. Výkon jedenácti dostupných zážehových a vznětových motorů se pohyboval od 83 kW/113 k u BMW 518i až po 250 kW/340 k u BMW M5. Všechny zážehové motory byly standardně vybaveny katalyzátory a byly konstruovány pro pohon běžným bezolovnatým benzinem. Pohon všech kol měl poprvé premiéru v modelu BMW 525iX.

BMW řady 5 Touring debutovalo v roce 1991. Jeho zadní dveře měly samostatně otevíratelné okno, což je dodnes charakteristický prvek těchto modelů. Ve třetí generaci se BMW řady 5 stalo větším, prostornějším a elegantnějším než jeho předchůdci. Pod aerodynamicky optimalizovanou karoserií se skrýval technicky vyspělý vůz.

Jako první na světě byla řada vybavena lámanými ojnicemi, které vylepšovaly přesnost upevnění na klikový hřídel. Přesnější uložení ojnic snížilo vibrace, zlepšilo plynulost a prodloužilo životnost.

Kromě toho se v modelech BMW 535i a BMW 540i poprvé objevily motory V8. Výroba BMW řady 5 Sedan skončila v září 1995, BMW řady 5 Touring se vyrábělo do června 1996. S celkovým počtem více než 1,3 milionu prodaných kusů zvýšila tato modelová generace úspěšnost řady.

1995–2003 (E39): První podvozek z lehké slitiny

Čtvrtá generace BMW řady 5 měla premiéru na autosalonu IAA v roce 1995. Toto BMW řady 5 bylo prvním vozem s podvozkem vyrobeným téměř výhradně z lehkých slitin. K optimalizaci hmotnosti přispěly také nově vyvinuté hliníkové motory. Čtvrtá generace BMW řady 5 nabídla více prostoru, kvalitnější interiér včetně multifunkčního volantu a vysokou úroveň jízdního komfortu, čímž splňovala potřeby manažerské klientely více než kdykoli předtím.

Charakteristickým znakem elegantního exteriéru sedanu se staly dvojité kruhové světlomety za proskleným krytem. Charakteristické chlazení motoru výrazně přispělo k jeho efektivitě. Výkon čtyř vznětových a šesti zážehových motorů se pohyboval od 100 kW/136 k u BMW 520d až po 294 kW/400 k u BMW M5.

Čtvrtá generace BMW řady 5 také stanovila nový prodejní rekord, když její výroba skončila počátkem roku 2004 s více než 1,47 milionu prodaných kusů.

2003–2009 (E60): Počátek nové éry

Pátá generace BMW řady 5 od počátku vynikala progresivním designem a inovativními technologiemi. BMW řady 5, které bylo nabízeno jako sedan a od roku 2004 také jako model Touring, stanovilo standardy především v oblastech aktivní bezpečnosti, asistenčních systémů a hospodárnosti. Progresivní design Chrise Bangla, který se vyznačoval konkávními a konvexními plochami, spojoval radost z jízdy s moderní estetikou. V interiéru debutoval v segmentu vyšší střední třídy inovativní ovládací systém BMW iDrive.

Adaptivní stabilizátory, aktivní řízení, rekuperace kinetické energie, ukazatel řazení a noční vidění tvořily klíčové inovace, které stejnou měrou vylepšovaly radost z jízdy a bezpečnost. V tomto modelu také debutoval první Head-Up displej v modelu BMW. Nabídka motorů pro BMW řady 5 této generace zahrnovala šest zážehových a čtyři vznětové motory s výkony od 120 kW/163 k (BMW 520d) do 373 kW/507 k (BMW M5). V roce 2007 se standardní výbavou stal soubor technologií BMW EfficientDynamics.

V letech 2005 až 2008 bylo BMW řady 5 čtyři roky po sobě nejprodávanějším vozem ve svém segmentu s celkovým počtem 1,4 milionu prodaných kusů.

2010–2017 (F10): Nejúspěšnější manažerský sedan na světě

Šestá generace BMW řady 5 se ihned po svém uvedení na trh v lednu 2010 stala světovou jedničkou ve své třídě. Měla tužší karoserii než její předchůdce, nabízela více bezpečnostních prvků a širší škálu asistenčních systémů. BMW řady 5 Gran Turismo rozšířilo nabídku o třetí karosářskou variantu s velkou zadní výklopnou stěnou. Přehledná palubní deska se vyznačovala mimořádně moderní orientací na řidiče.

Nabídka motorů sahala od 105 kW/143 k u BMW 518d až po 423 kW/575 k u BMW M5 a byla rozmanitější než kdykoli předtím. V listopadu 2011 bylo představeno BMW Active Hybrid 5 (celkový výkon 250 kW/340 k), první BMW řady 5 s hybridní technologií. S více než dvěma miliony prodaných kusů překonala šestá generace BMW řady 5 své předchůdce o 42 % a stala se tak nejúspěšnější řadou 5.

2017–2023 (G30): Lehčí, dynamičtější, efektivnější a všestranně propojený

Sedmá generace BMW řady 5 Sedan byla představena v únoru 2017. Mezi hlavní přednosti patřily pokrokové dynamické vlastnosti, asistenční systémy z BMW řady 7, vysoká úroveň konektivity díky funkcím BMW ConnectedDrive a nový inovativní operační systém s ovládáním gesty. Sedmá generace BMW řady 5 učinila významný krok na cestě k automatizovanému řízení díky přidání funkce aktivního tempomatu spolu s asistentem řízení a funkcí pro jízdu v jízdním pruhu. Komplexní nabídka asistenčních systémů poskytla řidiči maximální podporu – nejen v kritických situacích, ale i v těch méně náročných, jako jsou dopravní zácpy, pomalý provoz nebo monotónní úseky dálnic.

Sedmé vydání BMW řady 5 Sedan bylo vyvinuto s důrazem na nízkou hmotnost, takže ve srovnání s předchůdcem byl tento model až o 100 kg lehčí. Díky nižší hmotnosti a zdokonaleným systémům podvozku bylo možné povýšit pro značku charakteristickou rovnováhu mezi dynamickými výkony a jízdním komfortem na ještě vyšší úroveň.

Nabídka motorů se pohybovala od 135 kW/184 k v BMW 520i až po 460 kW/625 k v BMW M5 Competition. V březnu 2017 bylo na trh uvedeno BMW 530e iPerformance, první BMW řady 5 Sedan s plug-in hybridním pohonem. Do začátku roku 2023 byly po celém světě dodány již více než dva miliony kusů sedmé generace BMW řady 5.

Datum zveřejnění

15.8.2023

Zdroj informací

BMW Group

Fotogalerie

Výběr jazyka

Oldtimer Messe Tulln 2024

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.6292 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál