Servind

Historický, ikonický a lidový: Citroën 2 CV slaví 75. narozeniny

Historický, ikonický a lidový: Citroën 2 CV slaví 75. narozeniny

Citroën slaví 75 let svého ikonického modelu 2 CV. Jeho návrh vznikl v samém centru Paříže, ve studiu značky Citroën na Rue du Théâtre, vyrobili ho ve zkušebním středisku La Ferté-Vidame v regionu Eure-et-Loir, a široké veřejnosti jej představili 7. října 1948 na pařížském autosalonu. Na model 2 CV čekala výjimečná kariéra. Celkem bylo vyrobeno 5 114 969 kusů, z toho 1 246 335 dodávek 2 CV. Úplně poslední vůz 2 CV opustil továrnu v portugalském Mangualde 42 let po svém uvedení na trh 27. července 1990 v 16 hodin.

Vznik vozu 2 CV: Projekt TPV

Projekt TPV (toute petite voiture = velmi malé auto) se zrodil v polovině třicátých let, v roce 1936. Jeho cílem bylo nabídnout zákazníkům s nízkými příjmy úsporný a všestranný vůz. V roce 1937 spatřil světlo světa první provozuschopný prototyp projektu TPV, který vážil pouhých 370 kg a měl pouze jeden světlomet (tehdy platná legislativa nevyžadovala dva). Jednalo se o vozidlo schopné přepravit čtyři osoby a 50 kg zavazadel maximální rychlostí 50 km/h, a to vše v maximálním pohodlí.

Na pařížském autosalonu v roce 1939 mělo být představeno 250 předvýrobních kusů, ale po vyhlášení války byla akce zrušena. Již vyrobené modely byly proto zničeny, až na čtyři, které byly tajně uschovány ve zkušebním středisku Citroën v La Ferté-Vidame.

Legendární vůz, který se stal ikonou motoristického světa

Když se v červenci 1949 začal model 2 CV vyrábět, byl to malý vůz se vzduchem chlazeným plochým dvouválcem o výkonu 9 k a objemu 375 cm3, který dosahoval maximální rychlosti 50 km/h. Citroën tímto modelem způsobil revoluci v automobilovém průmyslu, neboť nabídl úsporný a všestranný vůz

Jeho jedinečný tvar karoserie a sympatický vzhled si rychle získaly velkou část populace. Obrovský úspěch mu však přinesla i jeho nekonečná škála využití, vyjímatelná sedadla, lehkost, obratnost a komfort. Nemluvě o jeho mimořádně úsporném charakteru, díky němuž šlo o lidový vůz par excellence. Záplava objednávek způsobila, že v roce 1950 byly dodací lhůty až 6 let.

Jeho avantgardní duch a na svou dobu geniální technologie zajistily, že zůstal součástí automobilové scény po mnoho let. 2 CV je nadčasový model, který se stal skutečným společenským fenoménem, přitahuje sběratele z celého světa a je na našich silnicích stále často k vidění.

Model 2 CV je ve světě známý také v mnoha různých podobách a díky své pověsti si vysloužil řadu přezdívek. Mezi nejznámější patří vedle českého Kachna i například „Deuche“ nebo „Deudeuche“ jako odkaz na dvouválcový motor, „Ugly Duckling“ (Ošklivé káčátko) a mnoho dalších. Tato široká škála přezdívek svědčí o tom, jak populární tento historický a ikonický model byl.

Několik verzí a slavných expedic po celém světě

Celkem vzniklo deset speciálních edicí modelu 2 CV, které byly uvedeny na trh ve Francii a některých dalších evropských zemích. Patřily mezi ně například verze Spot, Charleston a Cocorico. Model 2 CV prošel také řadou změn, včetně dodávky 2 CV (známé jako 2 CV AU) v roce 1951 a výroby modelu 2 CV AZ v roce 1954, vybaveného motorem o výkonu 12 k a slavnou odstředivou spojkou

Model 2 CV měl také možnost objet světové silnice v rámci různých dálkových expedic, jako byla expedice Paříž–Kábul–Paříž o délce 16 500 km v roce 1970, cesta Paříž–Persepolis o délce 13 500 km v roce 1971 a Raid Afrika z Abidžanu do Tunisu o délce 8 000 km v roce 1973, přičemž všechny tři organizoval Citroën.

Kachna na Dakaru s českými závodnicemi

V letošním roce se připravují s 2 CV na lednovou rallye Dakar česká automobilová závodnice Barbora Holická a zkušená navigátorka Lucie Engová. Svůj sen proměňují ve skutečnost projektem pojmenovaným DUCKAR, který vznikl spojením slov „duck“, tedy „ kachna“ a Dakar. Dámy na dakarské rallye vytvoří historicky první českou dámskou posádku. Na technické úpravě vozu se podílejí špičky mezi českými mechaniky a originální design vozu i celého projektu DUCKAR je dílem předního českého pop-artového umělce Josefa Rataje.

„Když chci zdolat největší výzvu své závodní kariéry, musí to být značka Citroën, s jejímiž vozy celý život závodím, a co jiného než 2 CV. Chceme dokázat, že i extrémně náročný terén dakarských tratí se dá zvládnout s tímto ikonickým autíčkem“, říká o svých plánech šestatřicetiletá závodnice Barbora Holická.

Osm význačných ikonických vozů CVS 2 vyfotografovaných pro tuto příležitost

U příležitosti tohoto výročí bylo umělecky vyfotografováno osm ikonických vozů 2 CV z muzea Conservatoire Citroën:

  • Na pařížském autosalonu v roce 2008 byl u příležitosti 60. výročí modelu 2 CV vystaven vůz 2 CV 6 by Hermès, který zvenku i vevnitř upravila značka Hermès
  • 2 CV 6 Spécial, jeden z posledních vozů 2 CV vyrobených v závodě Levallois v roce 1988.
  • 2 CV Spot, první speciální série 1 800 vozů Citroën s dvoubarevným čalouněním a karoserií podle návrhu designéra Serge Gevina.
  • 2 CV A, jeden z 250 prototypů vyrobených v roce 1939 pro pařížský autosalon, který byl zrušen kvůli druhé světové válce. Jde o jeden ze čtyř zbývajících vozů v Conservatoire Citroën.
  • Sedan 2 CV A z roku 1950, identický s vozem, který představil Pierre Boulanger při zahájení pařížského autosalonu v roce 1948.
  • Model 2 CV A s pravostranným řízením, vyráběný od roku 1953 ve Sloughu ve Velké Británii. Měl plechový kufr a otevírací zadní okna. Dodnes je to nejstarší britský vůz 2 CV v Evropě.
  • 2 CV AZU, dodávka 2 CV vyráběná od roku 1954 do března 1978, s velkou ložnou plochou a zadními „skříňovými“ dveřmi pro snadné nakládání.
  • 2 CV 4 × 4 „Sahara“, vybavený pohonem všech kol a dvěma motory, které mu umožňují překonávat stoupání přes 40 % v písku.

Datum zveřejnění

26.9.2023

Zdroj informací

Citroën

Fotogalerie

Výběr jazyka

Oldtimer Messe Tulln 2024

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2428 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál