Servind

Citroën slaví 90 let modelu Traction Avant

Citroën slaví 90 let modelu Traction Avant

Citroën slaví 90. výročí modelu Traction Avant, který byl představen 18. dubna 1934 v Paříži. Jeho cílem bylo upoutat pozornost, oživit značku Citroën a zdůraznit novátorského ducha výrobce, který v roce 1919 jako první dovezl do Evropy sériově vyráběné automobily a který vynalezl mimo jiné v roce 1921 autochladničku, v roce 1924 celoocelovou karoserii a v roce 1932 plovoucí motor. Vůz uvedený na trh pod obchodním názvem „7“ s odkazem na jeho výkon pro účely zdanění (7 CV) získal rychle přezdívku Traction Avant čili Přední pohon, což byla novinka, kterou představil jako první.

Model Traction Avant byl jedinečný tím, že v jediném modelu spojoval všechna nejmodernější technická řešení té doby, jako byl pohon předních kol, samonosná karoserie, hydraulické brzdy a nezávislé zavěšení všech čtyř kol. Ve své době byl považován za nejbezpečnější a nejkomfortnější vůz s nejlepšími jízdními vlastnostmi. Během své kariéry pojmul mnoho technologických novinek, a byl proto přezdíván vozem se stovkou patentů. Díky svému výraznému aerodynamickému designu, který se inspiroval Streamline designem, se rychle stal ikonickým modelem značky Citroën, který obstál ve zkoušce času a dodnes evokuje postavy odbojářů a gangsterů, zvěčněné v mnoha filmech. Celkem se modelu Traction Avant prodalo 760 000 exemplářů a jeho výroba skončila v roce 1957.

Dodnes zůstává symbolem značky, který ztělesňuje její příslib designu a komfortu určeného pro mobilitu co největšího počtu lidí. Tyto hodnoty se dnes odrážejí v mnoha vozech značky, od nového modelu ë-C3, který je ukázkou inovací zpřístupňujících elektrickou mobilitu, po velký silniční vůz C5 X, jehož všechny prvky přispívají k tomu, aby se každá cesta stala okamžikem naprostého klidu.

Revoluce Traction Avant, vůz se stovkou patentů

Když bylo na začátku roku 1933 rozhodnuto nahradit modely Citroën 8, 10 a 15, které byly představeny v říjnu 1932, novým vozem, chtěl André Citroën udělat něco velkého a překvapit konkurenci uvedením zcela revolučního automobilu. Jeho cílem bylo získat alespoň dvouletý náskok před konkurencí a také se ochránit před dopady světové hospodářské krize z počátku třicátých let, jejíž důsledky se začaly v Evropě velmi silně projevovat. Nový vůz měl být proto mimořádně nevšední a měl využít maximum technických inovací.

Patřila mezi ně celoocelová samonosná karoserie, která eliminovala potřebu rámu podvozku a výrazně snížila těžiště, pohon předních kol, plovoucí motor s horními ventily a vyjímatelnými vložkami válců, hydraulicky ovládané brzdy, odpružení s torzní tyčí se čtyřmi nezávisle zavěšenými koly a automatická převodovka. Od té se však při zahájení výroby v roce 1934 upustilo, protože nebyl dostatek času na její vývoj.

Kromě těchto technických novinek byl model Traction, který nepotřeboval rám podvozku, vybaven aerodynamickou karoserií s nízkým profilem, a to jak z hlediska linií, tak i ploché podlahy. A konečně, jeho motor a převodovka tvořící kompaktní jednotku umožnily kromě velmi nízkého těžiště také přesunout maximální část hmotnosti na příď. První novináři a řidiči byli z nového Citroënu nadšeni. Ještě nikdy předtím nebyl vůz tak bezpečný a tak snadno ovladatelný ve všech situacích. Jízdní vlastnosti nastavily nová měřítka. Motor byl citlivý, brzdy výkonné a bezpečnost dokonalá. Všechny tyto vlastnosti, neustále zdokonalované, například zavedením hřebenového řízení od června 1936, zajistily vozu Traction technický náskok před všemi ostatními vozy. Výsledkem byla skvělá a mimořádně dlouhá kariéra, která skončila až v červenci 1957.

Modely a jejich vývoj v letech 1934–1957

Typ 7, první z modelů Traction

  • První typ vozu Traction, model 7 A, se začal vyrábět 18. dubna 1934. Byl vybaven čtyřválcovým motorem s rozměry vrtání × zdvih 72 × 80 mm, objemem 1303 cm3 a výkonem 32 k. Byl to jediný skutečný model 7 CV, kde CV označovalo výkon pro účely zdanění.
  • Jeho nástupce, model 7 B, byl uveden na trh v červnu následujícího roku. U jeho nového motoru byly zvětšeny rozměry vrtání × zdvih na 78 × 80 mm při výkonu 35 k. Zdvihový objem se zvýšil na 1 529 cm3 a z hlediska výkonu pro účely zdanění šlo o typ 9 CV. Model 7 B dosahoval rychlosti 100 km/h.
  • V červenci 1934 byla uvedena na trh sportovní verze modelu 7, nazvaná 7 S nebo 7 Sport. Pod kapotou se nacházel motor o objemu 1 910 cm3 s rozměry vrtání × zdvih 78 × 100 mm a výkonem 46 k pro 11 CV, což vozu umožňovalo dosáhnout maximální rychlosti 115 km/h.
  • Několik dní před pařížským autosalonem v září 1934 nahradil model 7 B model 7 C, jehož motor byl zmodernizován. Výkon pro účely zdanění sice stále činil 9 CV, ale díky vrtání × zdvihu 72 × 100 mm se objem zvýšil na 1 628 cm3. Skutečný výkon nyní činil 36 k a maximální rychlost byla stále 100 km/h.
  • Konečně od února 1939 byl model 7 C vybaven novým motorem 7 Economique, který snížil spotřebu paliva o 10 %.

Výroba modelu 7 skončila na jaře 1941.

Typ 11 a jeho dlouhá kariéra

  • První model 11 dostal označení 11 A. Začal se vyrábět v srpnu 1934, měsíc po příchodu modelu 7 S, od něhož přebral motor o objemu 1 910 cm3, s vrtáním × zdvihem 78 × 100 mm a výkonem 46 k (11 CV). Zvenčí se od modelu 7 lišil prostornější karoserií, která byla o 12 cm širší a o 20 cm delší.
  • V říjnu 1934 byl na pařížském autosalonu představen model 11 AL neboli 11 Légère, který nahradil model 7 S. Měl stejnou karoserii a motor 11 CV. Lišil se však vyšší úrovní výbavy interiéru, kterou přebral od modelu 11 A.
  • V únoru 1937 nahradily modely 11 A a 11 AL modely 11 B a 11 BL. Současně byla vyrobena malá série asi 500 kusů jedenáctky, známá jako 11 AM (11 Améliorée = Vylepšená), vybavená motorem se speciální hlavou válců.
  • V dubnu 1938 byla na trh uvedena užitková verze modelu 11 s označením 11 C neboli 11 Commerciale. Mechanicky se shodovala s typem 11 a jednalo se o víceúčelové vozidlo, které bylo možné libovolně přestavět v konfiguraci osobního nebo užitkového vozu s užitečným zatížením 500 kg. Ten měl stejnou karoserii s dlouhým rozvorem jako model Familiale a dělené zadní dveře pro snadné nakládání.
  • Od března 1939 se do všech modelů 11 montoval nový motor 11 Performance. Jeho výkon se zvýšil ze 46 na 56 k.
  • Posledním vývojem prošly modely 11 B, 11 BL a 11 C v květnu 1955, když do nich byl instalován nový motor 11 D s výkonem 68 k, který předznamenal výkon budoucích modelů DS 19 a ID 19.

Výroba modelu 11 skončila v závodě Javel 25. července 1957. Byl to poslední model řady Traction. Za necelých 23 let bylo vyrobeno 758 948 vozů všech typů.

Typ 22 neboli záhada z továrny Javel

Ze všech modelů Traction je nejprestižnější a dodnes nejzáhadnější model 22. Tento vůz byl jako špičkový představen na pařížském autosalonu v říjnu 1934. Byl vybaven zcela novým vidlicovým osmiválcem s horními ventily a stejným vrtáním × zdvihem 78 × 100 mm jako typ 11. Měl zdvihový objem 3 822 cm3, výkon 100 k a dosahoval maximální rychlosti 140 km/h! Zvenčí se vyznačoval světlomety proudnicového tvaru, mřížkou chladiče označenou číslicí osm a nárazníky s překrývajícími se pololamelami. Bylo vyrobeno jen asi dvacet zkušebních exemplářů, ale navzdory různým fámám a vášnivému bádání sběratelů a historiků se zdá, že všechny nadobro zmizely…

Typ 15, král silnic

Citroën projekt 22 opustil, ale stále si přál uvést na trh model Traction ve špičkovém provedení, takže přišel v říjnu 1938 s modelem 15 Six. Ten byl vybaven zcela novým řadovým šestiválcem o objemu 2 867 cm3 a výkonu 77 k (16 CV). Charakteristickým rysem motoru bylo otáčení doleva, proto se novinka označovala také jako 15 Six G (gauche = levý). 15 Six měla stejný exteriér jako 11 B a jejich karoserie byla v tomto ohledu identická. Nový, delší motor si však vyžádal o 11 cm prodlouženou kapotu, což vozu dodalo osobitý charakter. Výkonný a tichý vůz s výjimečnými jízdními vlastnostmi a vynikajícím komfortem získal brzy přezdívku Král silnic. V září 1947 se směr otáčení motoru obrátil a model 15 Six G vystřídal model 15 Six D (droite = pravý). Model 15 Six zaznamenal úspěch po válce, kdy se etabloval jako špičkový francouzský vůz, který získal status ikony. V květnu 1954 byl na trh uveden nový model 15 Six typu 6 H, jehož zvláštností bylo hydropneumatické odpružení zadní nápravy s konstantní výškou. Nešlo o nic menšího než o revoluční odpružení, kterým byl o téměř rok a půl později vybaven model DS 19. Uvedení tohoto nového „krále továrny Javel“ v říjnu 1955 definitivně ukončilo prodej modelu 15 Six.

Jeden vůz a několik typů karoserie

Když byl model 7 v roce 1934 uveden na trh, byl k dispozici jako čtyřdveřový sedan, kupé (neboli falešný kabriolet) a kabriolet se sklopným čelním sklem (neboli roadster). Když se o několik měsíců později objevil model 11, byl nabízen také jako sedan, kupé a kabriolet, ale i ve verzi s dlouhou karoserií se šesti okny upravené jako rodinný vůz se 7–9 místy, jako taxi, jako sedan s 5–6 místy a rovněž ve verzi s dlouhou karoserií se čtyřmi okny v konfiguraci městského kupé s 5 místy. Od dubna 1938 byl model 11 k dispozici také jako verze Commerciale v konfiguraci osobního nebo užitkového vozu s 5 místy nebo s užitečnou hmotností 500 kg. Výroba kupé 7 a 11 byla ukončena v září 1938, výroba kabrioletů 7 a 11 v listopadu 1939. Když se v říjnu 1938 začal prodávat model 15 Six, byl k dispozici jako 5–6místný sedan a teprve v květnu 1939 byl stejně jako model 11 nabízen také jako 5–6místná limuzína a jako 8–9místný rodinný vůz. Bylo rovněž vyrobeno necelých deset kabrioletů 15 Six, ale tento model nebyl nikdy uveden na trh. Po válce se vozy 11 a 15 Familiale vrátily do nabídky až v září 1953 a verze 11 Commerciale až v březnu 1954. Posledním vyrobeným vozem Traction byl 24. července 1957 model 11 B ve verzi Familiale.

Úspěchy vozů Traction

Model Traction se od svého uvedení na trh prosazoval v různých soutěžích a dosahoval vynikajících sportovních výkonů. Poprvé zazářil v létě 1934 ve velmi populárních soutěžích elegance v Bagatelle, Bois de Boulogne a v Deauville, kde jako sedan, kabriolet nebo kupé získal díky svým nízkým aerodynamickým liniím řadu cen Grands Prix, Premiers Prix, Prix d'Excellence a Prix du Jury.

V roce 1934 také s Françoisem Lecotem a Mauricem Penaudem za volantem prokázal své mechanické kvality účastí na několika působivých vytrvalostních závodech, včetně Tour de France et de Belgique, kdy ujel 5 007 kilometrů za 77 hodin, a prvního poštovního spojení Paříž–Moskva–Paříž, kde zdolal 3 200 kilometrů za osm dní. Od 22. července 1935 do 26. července 1936 se François Lecot pod dohledem Francouzského automobilového klubu vydal sám na cestu a ujel celkem 400 000 kilometrů, převážně mezi Paříží a Monte Carlem, což představovalo průměrně 1 000 kilometrů denně!

V roce 1934 se vůz Traction nazvaný Rosalie VII vydal v barvách slavného výrobce motorových olejů Yacco na trať autodromu Linas Montlhéry. Od 18. do 23. července 1934 vytvořil pět mezinárodních rekordů třídy E, včetně šestidenního rekordu při rychlosti 111,183 km/h a rekordu absolvování 10 000 mil (16 093,42 km) za 14 hodin, 43 minut, 14 sekund a 9 setin sekundy. Od března do května 1936 se další vůz Traction, tentokrát s názvem Rosalie IX, zúčastnil vytrvalostní jízdy na otevřené silnici. Za volantem se střídali prodejci sítě Citroën a tým jezdců Yacco. Cesta, která denně znamenala minimálně 1 500 km, skončila po 104 000 km před sídlem Francouzského automobilového klubu.

V novější době absolvovaly dva vozy Traction 11 B z roku 1953, pojmenované Chrome a Cambouis, od července 1988 do ledna 1990 se čtyřmi mladými Francouzi na palubě cestu kolem světa dlouhou 100 000 km přes pět kontinentů. Vůz Traction je tedy věčný dobrodruh, který je ať už na francouzských silnicích, nebo na afrických cestách i dnes schopný zvládat všechny výpravy a dobrodružství!

Traction, historická památka a sběratelský kousek

Vůz Traction, jenž se stal skutečnou francouzskou ikonou, je jedním z mála automobilů, které mnozí považují za opravdovou historickou památku. Od svého uvedení na trh 18. dubna 1934 je součástí života Francouzů. Z vozu označovaného za auto pro obyčejného člověka se postupně stal vozem bankovních lupičů tzv. gangu des Tractions Avant, vozem armády v letech 1939–1945, vozem hnutí odboje, s nímž byla osvobozována Francie, i vozem obnovované země. Díky politikům se stal také oficiálním státním automobilem. Traction byl oblíbeným vozem generála de Gaulla! Byl skutečným symbolem moci a byl doma všude, od nádvoří Elysejského paláce až po všechna ministerstva a prefektury.

V březnu 1968, sotva deset let po ukončení výroby, byl založen první sběratelský klub věnovaný výhradně tomuto vozu. Byl pojmenován La Traction Universelle a dnes je největším klubem Traction na světě, který má více než 1 600 členů v 17 regionálních sekcích ve Francii a také na všech kontinentech. La Traction Universelle slaví od padesátého výročí vozu Traction v roce 1984, kdy se konalo setkání na Place de la Concorde a v Le Bourget, všechna významná výročí tohoto kultovního vozu Citroën. Letos u příležitosti 90. výročí přivítá francouzský klub milovníky vozu Traction od 9. do 11. května v Auvergne na okruhu Charade u Clermont-Ferrand, a již nyní je přihlášeno více než tisíc posádek.

Datum zveřejnění

25.4.2024

Zdroj informací

Citroën

Výběr jazyka

Oldtimer Messe Tulln 2024

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2608 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál