42. ročník závodu 1000 Miglia, který se uskuteční od 11. do 15. června, je historickou rekonstrukcí „nejkrásnějšího závodu na světě“, jak jej pojmenoval Enzo Ferrari. Letošního závodu pravidelnosti historických automobilů se jako vždy zúčastní zčásti závodně a zčásti jako dobrodružství přes 400 automobilů.
Více než 50 z nich budou vozy Alfa Romeo, což z této ikony italského motorsportu tradičně činí největší značkový tým. Dvěma z těchto vozů budou prestižní modely ze sbírky historických vozů Alfa Romeo, které jsou obvykle vystaveny v jejím muzeu v Arese: 1900 Super Sport (1954) a 1900 Super Sprint (1956).
První z nich pojede v rukou Nicoly Lariniho, mistra světa šampionátu DTM z roku 1993 s vozem Alfa Romeo 155 V6 TI, a navigátora rally Giacoma Ciucciho. Lariniho návrat k závodění s vozem Alfa Romeo bude jistě mít za výsledek silné emoce pro všechny fanoušky motoristického sportu a zejména pro fandovství alfistů, kteří si pamatují jeho výkony ve třídě cestovních vozů v 90. letech. Se stejným nadšením bude přivítán i vůz 1900 Super Sprint (1956), který ze sebe jistě vydá to nejlepší. Bude jej řídit Andrea Farina, novinář a odborník na historické vozy, spolu se spolujezdcem Davidem Cironim, influencerem a youtuberem s vášní pro motory.
Dvě historické rarity doprovodí nové modely Giulia a Stelvio Quadrifoglio Super Sport ze speciální limitované série, kterou značka věnovala svému prvnímu vítězství v závodě 1000 Miglia v roce 1928 s modelem 6C 1500 Super Sport. Veřejnost zde také bude moci poprvé spatřit v pohybu Alfu Romeo Junior, která je novým kompaktním vozem vracejícím sportovní charakter Alfy Romeo do největšího segmentu evropského trhu. Tento vůz ztělesňuje typické historické propojení charakteru vozů minulosti s těmi, které značka s hadem ve znaku vyrábí v současnosti. Pro všechny jsou typické mimořádné zážitky z jízdy v každodenním životě, které od roku 1910 italskou značku Alfa Romeo provázejí a fascinují všechny její řidiče po celém světě.
Legendárního závodu 1000 Miglia se zúčastní dvě skutečná pohyblivá umělecká díla, která patří do sbírky Heritage, jež je součástí oddělení Stellantis zaměřeného na ochranu a propagaci historického odkazu italských značek skupiny. Konkrétně se jedná o velmi vzácný závodní spider 1900 Sport Spider (1954) – byly vyrobeny pouze 2 exempláře – vybavený čtyřválcovým dvouvačkovým motorem přeplňovaným turbodmychadlem s maximálním výkonem 138 k, který i díky hmotnosti 880 kg a velmi účinné aerodynamice umožnil dosáhnout rychlosti 220 km/h. Vůz 1900 Sport Spider s inovativním designem Franca Scaglioneho z dílny Bertone je vybaven pětistupňovou převodovkou a zadní nápravou De Dion. Jeho dynamika a jízdní vlastnosti odpovídají mnohem novějším vozům s větší přilnavostí.
Tento výjimečný vůz bude nasazen pod číslem „289“. S číslem „392“ bude v závodě startovat 1900 Super Sprint (1956), elegantní kupé, které reprezentuje třídu „gran turismo“ 20. století, tedy jako „rodinný vůz, který vyhrává závody“, jak se říká ve sloganu z 50. let. Vůz vychází z krátké verze podvozku sedanu 1900 a je vybaven dvoulitrovým čtyřválcovým motorem s charakteristickou dvojicí vačkových hřídelů a výkonem 115 k při 5500 1/min. V padesátých letech bylo zvykem, že velcí italští designéři kupovali od Alfy Romeo celý podvozek s motorem a doplňovali jej karoserií navrženou a vyrobenou ve vlastní režii. Milánská Touring byla jedou z těchto společností a v letech 1954 až 1955 vyrobila téměř 300 vozů vycházejících právě z vozu Alfa Romeo 1900 Super Sprint.
V letech 1992 až 2007 dominovala Alfa Romeo automobilovým závodům ve třídě cestovních vozů, nejprve s modelem 155 a poté s modelem 156. Těmito vozy napsala nezapomenutelnou kapitolu historie motoristického sportu desítkami vítězství v šampionátech v Itálii, Německu, Velké Británii a Španělsku. První úspěchy přišly již v roce 1992, kdy Nicola Larini s vozem 155 GTA zvítězil v italském šampionátu Superturismo, o rok později následovalo vítězství v německém mistrovství cestovních vozů (DTM) s vozem 155 V6 TI, který překonal všechny rekordy v tomto tehdy nejprestižnějším šampionátu cestovních vozů. Na počátku 90. let se startovní pole vozů DTM skládalo výhradně z německých výrobců. To trvalo až do roku 1993, kdy se ho Alfa Romeo rozhodla oficiálně zúčastnit s vozem 155 V6 Ti, který řídili Alessandro Nannini a Nicola Larini. Další vozy jely pod hlavičkou polotovárních týmů.
Debut byl senzační: v prvním závodě v belgickém Zolderu vyhrál vůz 155 V6 Ti oba závody. Do konce sezony Larini zvítězil v 10 z 20 závodů. Když se k tomu přidala dvě vítězství Nanniniho, všechna pódiová umístění a umístění obou italských jezdců, vyneslo to Alfě Romeo konstruktérský titul a Larinimu jezdecký mistrovský titul. Pro německé závodníky to byl opravdový šok, protože se museli smířit s tím, že šampionát DTM v roce 1993 při své premiéře v této vrcholné soutěži ovládla italská značka. Poté následovaly triumfy v britském šampionátu cestovních vozů v roce 1994 a další vítězství ve všech koutech světa. Po výkonech modelu 155 přišla v roce 1998 řada na model 156, který pokračoval v cestě za úspěchem a během své desetileté kariéry získal 13 mistrovských titulů mezi jezdci a výrobci, a dokonce zvítězil ve svém posledním závodě v roce 2007, kdy se model 156 již nějakou dobu nevyráběl.
Sportovní srdce, kompaktní rozměry a italský styl na první pohled. Nová Alfa Romeo Junior byla navržena jako unikátní cool vůz, kombinující podmanivý styl s nejmodernějšími technologiemi, které přinášejí špičkový komfort, konektivitu a jízdní dynamiku. O nekompromisní prostornosti svědčí zavazadlový prostor s objemem 400 l. Nový model je k dispozici také v hybridní a elektrické variantě, a to bez rozdílů z hlediska vzhledu nebo výbavy, protože jediné, na čem záleží, je skutečnost, že se jedná o 100% Alfu Romeo. Nová Alfa Romeo Junior, která je předurčena k tomu, aby zásadně změnila pojetí sportovnosti v největším evropském tržním segmentu, vychází z jednoznačně definovaného požadavku vyrobit kompaktní vůz délkou jen mírně překračující hranici čtyř metrů, s moderním sportovním duchem zcela ve stylu značky Alfa Romeo.
To je samozřejmě odvážný a ambiciózní cíl, jehož může skutečně dosáhnout pouze automobilka s více než stoletou sportovní historií, utvářenou na závodních tratích i na běžných silnicích. Stručně řečeno, nový vůz je jakousi „příručkou“ italské značky, která se věnuje uspokojování smyslů a věří, že automobil stále zůstává vzrušujícím produktem, který je třeba prožívat s vášní a zaujetím.
Důležitou součástí 42. ročníku 1000 Miglia budou modely Giulia a Stelvio Quadrifoglio Super Sport z nové limitované speciální série (450 kusů na celém světě), která je oslavou legendárního vozu 6C 1500 Super Sport, s nímž Campari a Ramponi vyhráli v roce 1928 závod Mille Miglia. Giulia a Stelvio Quadrifoglio Super Sport v odvážném černém provedení jsou navržené jako ambasadoři ikonického sportovního charakteru, technické čistoty a moderních technologií, které tyto dva vozy vždy řadily na špičku svých segmentů.
Jejich spojení jízdních vlastností a výkonové hmotnosti vytváří poutavý zážitek z jízdy zcela ve stylu značky Alfa Romeo. Oba modely jsou navíc vybaveny motorem 2,9 l V6 o výkonu 520 k a mechanickým samosvorným diferenciálem. Jízdní dynamika modelů Giulia a Stelvio Quadrifoglio Super Sport je kromě jiného zajištěna i důsledným snižováním hmotnosti, které je dáno používáním ultralehkých materiálů, jako je hliník pro motor a uhlíková vlákna pro spojovací hřídel, kapotu, spoiler a boční prahy.
5.6.2024
Stellantis