Servind

Jubilejní závod 1000 mil československých 2024

Zahájení před Autoklubem ČR, cíl před Národním technickým muzeem

Jubilejní závod 1000 mil československých 2024

Do soutěže letos vyjede 120 posádek, podle pravidel musí být startující automobily vyrobené do modelového roku 1939.

Na startu budou i čtyři vozy, které jely původních 1000 mil československých. Aero 750 Sport bylo postaveno speciálně pro tento závod, s vozem Praga Alfa v roce 1933 zvítězil Ing. Petr Mucha, třetím vozem bude Tatra 77 z roku 1934 a jako čtvrtý se letos poprvé představí vůz Jawa 750, se kterým v roce 1934 startoval Antonín Vitvar. Trasa soutěže mezi Prahou a Bratislavou vede po co nejpůvodnější trase závodu, proto také letos účastníci zamíří do Jihlavy, kde bude také jedna z průjezdních kontrol,“ láká diváky Jiří Patočka, ředitel soutěže. Asistenční vozy pro letošní ročník soutěže opět poskytla ŠKODA AUTO.

Start 1000 mil československých 2024 proběhne ve čtvrtek 13. června v Opletalově ulici před budovou Autoklubu ČR mezi 6.00 a 8.00 hod. Ovšem již den předtím ve středu 12. června od 14.00 hodin program začíná příjezdem prvních soutěžních automobilů k technické přejímce, Opletalova ulice se postupně změní v závodní depo. Pro diváky bude připraven bohatý doprovodný program, živá dobová hudba, dobová módní přehlídka, stánky ŠKODA, Autoklubu ČR a další. Nebudou chybět komentované rozhovory moderátora Petra Suchoně s účastníky soutěže. Ozdobou programu bude přehlídka unikátních modelů dobového prvorepublikového oblečení. Ve spolupráci s Národním pedagogickým muzeem a knihovnou J. A. Komenského bude připraven program pro děti připomínající legendární Elišku Junkovou. Středeční program před Autoklubem ČR bude trvat do 18.30 hodin.

Pro nás jsou jubilejní Míle o to významnější, že také Autoklub České republiky letos slaví, a to 120 let od svého založení. Součástí našich oslav již byla přednáška v klubovém domě o historii závodu 1000 mil československých v polovině května spojená s navazujícím koncertem. Chci pozvat všechny do Opletalovy ulice na příští středu odpoledne. Akce probíhá podle stejného scénáře jako ve třicátých letech minulého století. Ulice se mění v ‚závodní depo', do něhož postupně najíždějí auta. Také atmosféra je velmi podobná, posádky lepí startovní čísla, diskutují o trati. Přijďte si užít i doprovodný program. A ve čtvrtek od šesté hodiny ranní probíhá samotný start, kdy auta odjíždí v minutových intervalech, úžasný zážitek,“ zve všechny Jan Šťovíček, prezident Autoklubu České republiky.

Jedinečnou podívanou – přehlídku „Elegance a styl první republiky“ (1918-1939) pro návštěvníky Opletalovy ulice ve středu odpoledne připravuje Salon první republiky. Závod 1000 mil československých byl totiž tehdy nejen jedním z nejdůležitějších závodů, ale také významnou společenskou událostí, kterou si nenechaly ujít přední špičky tehdejší společnosti. „Přehlídka představí ,zlatou‘ éru tzv. první republiky. Chcete vědět, jak se v této době oblékaly nejen hvězdy stříbrného plátna? Jak přísná byla etiketa odívání? Na přehlídce prezentujeme nejen originály z naší soukromé sbírky, ale také modely zhotovené přesně podle dobových střihů a módních katalogů,“ zve Sylvie Zouharová Dyková.

Na středeční akci se také podílí Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského (NPMK). Budova Pedagogické knihovny J. A. Komenského se nachází přímo vedle budovy Autoklubu ČR. Právě zde se uskuteční ve středu 12. června 2024 od 14.00 do 17.00 hodin doprovodný vzdělávací program pro děti na téma „Buď jako Eliška!“ na podporu dopravní výuky.

Doprovodný program v prostorách Pedagogické knihovny, Jeruzalémská 12, Praha 1 bude věnován osobnosti Elišky Junkové – jejím úspěchům a odhodlání. Děti se pomocí informačního panelu seznámí s osudem královny volantu. Budou pro ně připravena tři stanoviště (Chytrý jako Eliška, Šikovný jako Eliška, Odvážný jako Eliška), u nichž budou plnit dané úkoly. Za odměnu si odnesou vyrobenou tematickou placku. Možné bude také například zakoupit historické školní obrazy na téma doprava.  Rovněž bude ve dvoře Pedagogické knihovny k dispozici fotokoutek s tématikou historických vozidel.

V sobotu 15. června mezi 17. a 19. hodinou vyvrcholí soutěž 1000 mil československých 2024 před budovou Národního technického muzea, kde vozy projedou cílovou rovinkou.

Národní technické muzeum přichází letos jako aktivní účastník se dvěma novinkami. Moc mě těší, že účast našeho muzea v podniku 1000 mil československých má velmi spontánní charakter a že kromě nadšených kolegů vyrazí letos na náročnou trať poprvé i dvě nadšené kolegyně. Letos poprvé pak muzeum vysílá na trať celkem tři automobily s dvoudobými motory. Vedle osvědčených vozů Jawa Minor z 1939, Aero 50 HP z 1938 se na startu poprvé objeví právě opravené Aero 662 z toku 1931, jehož majitelem byl Jaromír Nezval, výrazná osobnost naší veteránské scény. Podrobnosti o vozech i našich posádkách můžete nalézt na webových stránkách NTM, “ upozorňuje generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.

 Národní technické muzeum připravilo pro rodiny s dětmi další ročník soutěže na šlapacích autíčkách „Rallye NTM“. Malí účastníci ve věku 3 až 7 let mohou na autíčkách z dílny Czech Pedal Cars trénovat od 14 hodin v Letenských sadech naproti muzeu a od 15 hodin se zúčastnit soutěže v jízdách pravidelnosti. Na všechny malé účastníky čeká odměna a na vítěze sportovní trofej. Letenský kolotoč bude otevřen do 19 hodin.  

Historie a současnost závodu 1000 mil československých

Soutěž obnovuje tradici závodu 1000 mil československých, který byl pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka pořádán Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935.
Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha–Kolín–Německý Brod–Jihlava–Velké Meziříčí–Brno–Břeclav–Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy
do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně. Pořadatelem soutěže je dnes Spolek přátel 1000 mil československých společně se spoluorganizátory Autoklubem ČR, Veterán klubem Bratislava, Veteran Car Clubem Praha a Národním technickým muzeem. Hlavními partnery 1000 mil československých jsou ŠKODA AUTO a. s., EUROVIA CS, a. s.

Za nejslavnější ročník tohoto závodu je považován ročník 1934, kdy v něm byly nejméně jedním automobilem reprezentovány všechny domácí automobilky a někteří závodníci dosáhli rekordních, o rok později již nepřekonaných časů.  Absolutně nejrychlejší byl tehdy Jindřich Knapp na voze Walter Standard S, který celý závod ujel průměrem téměř 104 kilometrů v hodině a v poslední čtvrtině závodu z Bratislavy do Prahy dokonce dosáhl průměru přes 108 km/h,“ říká Petr Kožíšek, kurátor automobilové dopravy NTM.

Datum zveřejnění

6.6.2024

Zdroj informací

NTM Praha

Foto: NTM, Julia Sudogan

 

Fotogalerie

Výběr jazyka

1000 mil 2024

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2315 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál