Zatímco někteří lidé investují na akciovém trhu, jiní dávají přednost předvídatelnějším typům investic, jakým mohou být třeba klasická auta. Právě vozy, které už za sebou mají třicetiletou historii, jsou mezi lidmi hledajícími investiční příležitosti čím dál populárnější. Podle Matase Buzelise, automobilového experta ze společnosti carVertical, mohou pečlivě vybrané modely bez vady svou hodnotu vícenásobně zvýšit, a to dokonce už po několika letech.
Aby mohlo být auto považováno za klasiku, mělo by být vyrobeno před více než 30 lety. Nicméně ne každé takhle staré auto je pro investici vhodné. Objem produkce, cena a důvody výroby mohou zájemcům napovědět, proč jsou některá vozidla považována za řádné veterány, zatímco jiná nikoli.
Například vůz, který byl svého času extrémně populární a masově dostupný, nebude pravděpodobně velmi žádaným kouskem, kdežto jeho nejžhavější, nejsilnější nebo nejvzácnější verze by mohla být mezi nadšenci žádaná.
Třeba Ford Sierra, i když byl v 80. a 90. letech velmi populární, není z těch, který by byl mezi sběrateli klasických aut žádaný. Zatímco Cosworth, jeho vysoce výkonná verze určená pro závody, která měla omezenou výrobu, je jiný případ.
● Mercedes-Benz 500SL nebo 600SL (R129) – nadčasový design od Mercedes-Benz. Tyto roadstery byly na svou dobu skvěle propracované a jsou často vyhledávané nadšenci německých automobilů.
● Audi S2 Coupe – vybaveno ikonickým 2,2 litrovým pětiválcem s 20 ventily nabízí silný výkon za zachování charakteristického vzhledu Audi.
● Peugeot 205 GTI 1.9 – často považovaný za kmotra segmentu hot-hatch. Auto, které nabízí spoustu zábavy, přestože je jeho výkon na dnešní standardy spíše konzervativní.
● Citroen SM – ikonický Citroen s příměsí Maserati. Velmi speciální auto s odpružením, které je sofistikovanější než u dnešních luxusních aut.
● Lancia Delta Integrale EVO (nebo EVO2) – extrémně drahé auto, které si odneslo spoustu slávy z mistrovství světa v rallye. Velmi cenný kousek pro jakéhokoli sběratele aut.
Sběratele klasických aut lze rozdělit do dvou skupin: ti, kteří auta kupují a prodávají za účelem zisku, a ti, kteří si tato vozidla pořizují pro vlastní potěšení a sedají za jejich volant při speciálních příležitostech.
Řidiči, kteří uvažují o pořízení veterána, jsou často sváděni myšlenkou, že si užijí jízdu v pořádné klasice a následně ho prodají za výhodnou cenu. Může se ale stát, že tehdy auto bude již příliš opotřebované a ztratí svou původní hodnotu. Lidé, kteří kupují auta jako investici, s nimi obvykle jezdí sporadicky. Dbají na to, aby zůstala ve špičkovém stavu a minimalizují riziko havárie. Jezdí s nimi pouze při zvláštních příležitostech a vyhýbají se extrémním povětrnostním podmínkám.
To také znamená, že taková auta musí být garážovaná na suchém, izolovaném a teplotně regulovaném místě, což si žádá další investice.
Mladé a nezkušené řidiče ke koupi staršího auta může motivovat něco jiného. Pro některé je vozidlo pouze prostředkem, jak se dostat z bodu A do bodu B, a nezajímají se o automobilovou kulturu. Jiní zatím v řízení nenabili dostatek důvěry a pro starší a levný vůz se rozhodnou proto, aby předešli finančním nákladům v případě nehody.
Existují však i mladí nadšenci, kteří si užívají emoce spojené s jízdou v klasikách, které možná řídili jejich rodiče nebo prarodiče. Mimo pocitů z výborné investice mohou veteráni často vyvolat také nostalgii a přinášet cenné vzpomínky.
V západní Evropě je kultura klasických aut více etablovaná, zatímco ve východní Evropě někteří majitelé ani nevědí, jaký poklad se k nim dostal, nebo jaká je skutečná hodnota staře vypadajícího
Mercedesu-Benz. Proto, pokud vozidlo patří mezi vysoce žádané, vyplatí se jej prodat na západních trzích, jako jsou Itálie, Francie, Německo, Belgie nebo Velká Británie.
„Kultura veteránů je výraznější v západních zemích, kde světoznámé veletrhy přitahují špičkové sběratele, kteří prezentují své portfolio klasických aut a hledají obchodní příležitosti. To rovněž ukazuje potenciál pro mezinárodní prodej klasických vozidel. V dnešním propojeném světě usnadňují tento proces online aukce víc než kdy předtím,“ vysvětluje Matas Buzelis, automobilový expert a vedoucí oddělení komunikace ve společnosti carVertical.
Zatímco kupci očekávají, že narazí na vzácný kousek, jehož majitel si ani neuvědomuje jeho skutečnou hodnotu, pravděpodobnost nalezení takové příležitosti je spíše nízká.
Profesionální prodejci většinou vědí, co prodávají, protože jsou to profesionálové v oboru na plný úvazek. Proto bývají starší a dobře udržovaná auta v autosalonech výrazně dražší.
Celý proces nákupu je však při pořizování veterána od autorizovaných prodejců transparentnější, protože už vozy před prodejem kontrolují. Kupování auta od soukromých prodejců s sebou nese rizika, protože může být obtížné na první pohled poznat, jak bylo vozidlo dříve udržováno a řízeno.
I sběratelské kousky jsou často rekonstruovány a přelakovány a málo co z jejich původního vzhledu zůstane bez porušení. Aby si staré klasické vozidlo udrželo co největší hodnotu, musí být co nejvíce z jeho částí původní a v co nejlepším stavu.
„Není nic horšího, než mít vozidlo které prošlo nějakými levnými opravami, zejména pokud jde o auta, jejichž údržba je velmi obtížná a nákladná. Například starší modely Mercedes-Benz byly ve své době velmi pokročilé, ale jejich opravy jsou dnes noční můrou, protože téměř pro všechno byly použity hydraulické systémy. To často znamená nekonečné hledání originálních dílů, zatímco některé komponenty mohou být opraveny pouze zkušenými mechaniky," vysvětluje Buzelis.
Klasická auta mohou mít velmi starou historii servisních úkonů a některé z těchto záznamů možná ani nebyly nikdy digitalizovány. Takže jediným dostupným důkazem dobrého stavu je servisní dokumentace.
Kupci veteránů by měli dokumentům od vozu věnovat zvláštní pozornost, protože mohou být padělané a zakrývat jeho možné nedostatky. I když možná ne všechny, některé historické záznamy už mohly být digitalizovány, takže je samozřejmě vhodné prověřit si historii vozidla online pomocí VIN čísla a zjistit, zda se informace shodují.
6.6.2024
carVertical