Sedm historických vozů, 12 zemí, více než 16 000 kilometrů napříč kontinenty. Expedice ROBOT, pokračovatelka slavné cesty Sakura 1970, má za sebou mimořádné dobrodružství. Historické automobily vyrazily z Hradčanského náměstí v Praze a po pěti týdnech cesty dorazily do japonské Ósaky, kde probíhá světová výstava EXPO.
Mezi nimi i zelená Toyota Celica ST z roku 1977, která se ukázala jako spolehlivý hráč celé výpravy.
„Po ujetí necelých 14 000 kilometrů jsme dorazili do cílového města Ósaka v Japonsku. Cesta byla vyčerpávající a náročná, a to fyzicky, psychicky i technicky. Ale zvládli jsme to. A to hlavně díky vozu, který se během celé výpravy ukázal jako nejspolehlivější a nejrychlejší, tedy Toyota Celica,“ říká řidič vozu Lubomír Pešák.
Hranice byly občas výzvou „papírové války“ je zdržely, ale vše zvládli bez ztráty jediného dokumentu.
„Toyota Celica nás bez zaváhání a v plném komfortu dovezla do cíle. Byla radost ji řídit. Každý kilometr potvrzoval její kvality. Pohodlí, stabilita, svižná jízda i odolnost vůči různorodým podmínkám,“ říká Pešák.
Během celé trasy bylo potřeba řešit pouze dva drobné technické zásahy. První z nich se odehrál v extrémních podmínkách kavkazské Gruzie.
„V Gruzii při teplotě 37 °C došlo k zavzdušnění elektrického palivového čerpadla. Během tří minut jsme pomocí náhradního čerpadla, které jsme měli připravené v motorovém prostoru, vše vyřešili a jelo se dál,“ dodává.
Druhý zásah přišel v jihokorejském Soulu, kde se pouze uvolnila matice přichycení táhla plynu na karburátor. „Nasadili jsme novou bez zdržení,“ popisuje Pešák.
Největší zatížení Celica podle něj zažila v Kazachstánu, kde se silnice proměnily v opravdovou zkoušku pro pérování a podvozek.
Když se Lubomír Pešák ohlíží zpět, jeden moment mu zůstane v paměti navždy: „Z celé trasy na mě největší dojem udělala Alma-Ata (dnes Almaty). Toto město mě zaskočilo svou kontrastní krásou – leží na úpatí Vysokého Ťan-Šanu, obklopené velkolepými horami, které tvoří dechberoucí kulisu. Když jedete po městě a v dálce se zvedají zasněžené štíty, máte pocit, že se realita mísí s pohádkou.“
„Samotné město působí živě, moderně a kultivovaně. Příjemně překvapila architektura, množství zeleně, široké bulváry a přátelská atmosféra. Lidé zde byli vstřícní, otevření, hrdí na své město, a není divu. Alma-Ata dýchá duchem mladé, sebevědomé metropole s výbornou infrastrukturou a výrazným kulturním zázemím,“ říká Pešák.
Čína výpravu příjemně překvapila svou infrastrukturou „Moderní silnice, přehledná organizace, čistota, a především neuvěřitelně moderní vozový park, který bychom v mnohém mohli závidět i u nás v Evropě,“ vypráví.
„Expedice byla jedinečným dobrodružstvím. A Toyota Celica se ukázala jako nejlepší možný partner na cestu. Spolehlivá, rychlá, komfortní – zvládla vše, co jsme jí postavili do cesty. Osobně bych si podobnou výpravu rád zopakoval. A opět s Toyotou,“ přiznává Pešák.
23.7.2025
Toyota