Servind

Zemřel Ercole Spada

Zemřel Ercole Spada

Jméno Ercole Spada je spojováno s některými z nejkrásnějších vozů, které kdy byly vyrobeny v 60., 70. a 80. letech v Itálii i na světě. Přesto, na rozdíl od jiných italských karosářů, zůstalo pro veřejnost téměř neznámé.

Ercole Spada se narodil v Busto Arsizio v Lombardii 26. srpna 1937. Vystudoval strojní inženýrství v Miláně. Po promoci v roce 1956 a absolvování vojenské služby oslovil tři italské firmy: Abarth, Alfa Romeo a Zagato. Odpověděl mu jen Zagato a po krátkém pohovoru ho přijal. 

V únoru 1960 nastoupil do karosářské firmy Zagato. Po krátkém zapracování mu Elio Zagato, syn zakladatele firmy Uga Zagata, svěřil první skutečný projekt. A tím se 23letý začínající designér Ercole Spada okamžitě zařadil mezi nejlepší designéry v historii. Tím projektem totiž byl DB4 GT Zagato - nejkrásnější Aston Martin jaký kdy byl vyroben. Jednoduché elegantní linie odlehčily těžký podvozek s nevýkonný motorem. Krása linií vyrazila dech návštěvníkům při představení vozu na londýnském autosalonu v říjnu 1960 a obdiv sklízí dodnes.

Ve stejném roce Spada navrhl ještě další dva vozy, které vyvolaly nadšení na dalších dvou autosalonech: Osca 1600 GTZ v Turíně a Alfa Romeo SZ v Ženevě. Byl zodpovědný i za další z nejextravagantnějších vozidel, která kdy byla vyrobena a nesla označení Carozzeria Zagato, včetně legendárních modelů Alfa Romeo Giulia TZ (Tubolare Zagato), TZ2 a Junior Zagato nebo Lancia Flavia Sport a Fulvia Sport Zagato nebo Lamborghini 350 GTZ. Ve svých návrzích uplatňoval znalosti získané při studiu techniky, zejména poznatky v oblasti aerodynamiky švýcarského výzkumníka Wunibalda Kamma ve formě ostře jakoby ustřihnuté zádě. Přitom při svých návrzích nevyužíval aerodynamický tunel, ale jen jízdní zkoušky na soukromém voze Elia Zagata.

Po působení ve Fordově designovém studiu Ghia, ale jeho návrhy (např. GT70) se nedostaly do sériové produkce. Proto odešel a po krátké zastávce u Audi v roce 1976 nastoupil do BMW. Během sedmi let zde navrhl dva mimořádně klíčové modely, které byly po jeho odchodu uvedeny do výroby - řady 7 (výroba v letech 1986-1994) a především řady 5 (1988-1996). S řadou 7, navrženou Spadou, BMW poprvé v historii prodalo víc luxusních sedanů za rok než Mercedes Benz!

V roce 1983 se s rodinou vrátil z Německa do Itálie a nastoupil do institutu I.D.E.A., jedné z nejvýznamnějších designových firem 80. a 90. let. Jeho návrhy se dostaly do sériové výroby ve skupině Fiat – Fiat Tipo a Tempra, Lancia Dedra a Delta druhé generace, stejně jako Alfa Romeo 155. Jeho návrhy byly základem i pro Nissan Terrano II a první Daihatsu Move.

V roce 1992 se na pět let vrátil k Zagatovi. Během tohoto krátkého období navrhl pozoruhodné vozy, jako Ferrari FZ93 na základě Testarossy (1993) a Osca Dromos (1998). Přestože se FZ93 sériově nevyráběl, některá aerodynamická a stylistická řešení se objevila po letech u jiných modelů Ferrari, například Enzo.

Na konci 90. let spolu se svým synem Paolem založili Spada Concept, společnost s cílem přinést hodnotu do světa automobilového designu a myšlenku výroby vozu na základě Chevroletu Corvette ve spojení s designem Spada pod názvem Codatronca. Vůz se představil v roce 2008 s inovativním designem ale nedočkal se úspěchu. V rámci společnosti Spada Concept vznikla řada dalších pozoruhodných návrhů, např. pro projekty e.GO a e-MOOVE či extrémní prezidentská limuzína Impero.

Spadův styl se často vyznačoval neobvyklými, nečekanými prvky a překračováním konvencí. Přesto s BMW řady 5 E34 vytvořil jeden z nejdokonalejších a přitom nejzdrženlivějších designů vůbec. Ercole Spada, který byl ve svém osobním životě velmi skromný, zemřel ve věku 88 let.

Datum zveřejnění

04.08. 2025

Zdroj informací

Vladimír Rybecký

Foto: Auto-Medienportal a Newspress

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

Naše Projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.266 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál