Servind

Trh ojetých vozidel za tři čtvrtletí

Trh ojetých vozidel za tři čtvrtletí

Ve třetím čtvrtletí letošního roku došlo k průlomovému okamžiku, kdy podíl prodávaných ojetých vozidel na benzin poprvé překonal podíl prodávaných ojetých aut na naftu. Ještě v prvním pololetí letošního roku byl podíl ojetých vozidel s turbodiesely o 0,65 % větší, ve třetím kvartálu se však situace obrátila a podíl ojetých aut na benzín tak za první tři čtvrtletí dosáhl 47,13 %, zatímco auta na naftu zaostala na 46,53 %.

Zatímco loni ve stejném období vozidla s hybridním pohonem tvořila 2,10 % trhu, letos se jednalo již o 2,63 %. Podíl aut s čistě elektrickým pohonem se letos zvýšil z 1,32 % na 2,29 %.

Průměrná cena narostla meziročně o 10 000 Kč, tedy o 3,52 % z 284 000 Kč na 294 000 Kč. Ve srovnání s prvním pololetím, kdy průměrná cena činila 298 000 Kč, jde naopak o pokles o 4000 Kč.

Rychlost prodeje ojetých aut ve třetím čtvrtletí začala zpomalovat, byť se meziročně auta prodávala v průměru o jeden den rychleji. Zatímco loni si našla nového majitele v průměru za 71 dní, letos za 70 dní, ale v prvním pololetí to bylo za 67 dní. Průměrnou dobu prodeje ojetého auta zkracovalo Základní prověření historie vozidla od Cebia, které mohou prodejci zdarma poskytnout svým zákazníkům. V těchto případech se auta prodávala v průměru za 54 dní, tedy o 16 dní rychleji.

Stáří prodávaných ojetých aut dosáhlo 9,99 let, o tři měsíce víc než loni. Auta, která měla zahraniční původ, vykazovala průměrné stáří 11,57 roku, zatímco česká 8,68 roku. Průměrný věk prodávaných ojetých aut roste už dva roky. Ve stejném období roku 2023 činil u nabízených aut 9,3 roku, když průměrné stáří u českých ojetých aut bylo 7,7 roku a aut se zahraničním původem 10,8 roku.

Podíl aut s uvedeným českým původem zůstává stabilní – v letošním roce to je 52,56 % nabídky. Druhou nejčastější zemí, odkud auta podle prodejců pocházela, bylo Německo s 19,12 % a na třetí příčku se vyšplhalo Slovensko - jejich podíl mezi inzerovanými vozy byl 2,16 %. U dovezených aut se však jedná o původ vozidel deklarovaný prodejci, kteří ale v nemalé míře uvádějí záměrně falešný původ, aby vozidlo lépe a rychleji prodali. Pětina vozidel z Německa ve skutečnosti nepochází.

Počet ojetých osobních vozidel, která se v letošním roce na český trh dovezla, vzrostl meziročně o 3,8 % na 111 288 kusů. K mírnému nárůstu došlo po třech letech poklesu. Průměrné stáří dovezených ojetých aut dosahovalo 10,5 roku, tedy meziročně beze změny. Podíl dovezených osobních aut starších 10 let činil letos 49,30 % a podíl aut starších 15 let dosáhl do konce září 23,51 %.

Průměrná hodnota nájezdu u prodávaných ojetých osobních vozů klesla meziročně ze 151 000 km na 145 000 km, a to navzdory jejich rostoucímu stáří.

Podíl prodávaných vozidel, která neměla platnou STK, letos meziročně opět mírně narostl z 23,51 % na 24,02 %.

Podíl aut, u nichž prodejci uváděli, že byla po prvním majiteli, se meziročně snížil z 46,05 % na 44,17 %. To však neodráží realitu, ale ukazuje na velice častou klamnou praktiku prodejců. Ve skutečnosti se zhruba u 2 aut ze 3 jedná o falešnou informaci.

Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, činil letos 99,35 % což bylo ještě o 0,27 % méně než loni. Zatajování havárií a poškození neustupuje a je dlouhodobě nejčastější nekalou praktikou při prodeji ojetých aut. Podíl vozidel se škodní událostí dosahuje 60 %.

Datum zveřejnění

13.10. 2025

Zdroj informací

Cebia

Foto: Cebia

Výběr jazyka

Facebook

Naše Projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.1935 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál