Servind

Unikátní sestava vozů Citroën DS pro platinové jubileum

Unikátní sestava vozů Citroën DS pro platinové jubileum

Vozy Citroën DS a ID se sjely z celého světa aby se zúčastnily akce Platinum Jubilee, kterou uspořádal klub ParIDS za podpory společností DS Automobiles a L'Aventure DS na počest 70. výročí modelu DS, představeného v říjnu 1955 na pařížském autosalonu. Dvoudenní akce zahrnovala i soutěže elegance.

U příležitosti 70. výročí Citroënu DS se z pařížské Avenue Foch k bývalému výrobnímu závodu na Quai de Javel, dnes parku Andrého Citroëna, vydala přehlídka 200 exemplářů tohoto legendárního modelu včetně několika extrémně vzácných exemplářů, přičemž 70 % vozů dorazilo z různých evropských zemí. Společnosti DS Automobiles a L'Aventure DS podpořili pořádající klub ParIDS vystavením koncepčního vozu DS E-Tense Performance a svých nejnovějších modelů DS N°8 a DS N°4 spolu s několika unikátními modely DS s pozoruhodnou historií.

I 70 let po svém odhalení pod skleněnou střechou Grand Palais zůstává DS legendou automobilového designu a inovací. Je součástí automobilové historie. Jako žádný jiný vůz dokonce přispěl i do francouzské historie, když navzdory defektu pneumatik umožnil presidentu republiky generálu de Gaullovi uniknout teroristům, kteří se ho v roce 1958 pokusili zabít.

Citroën DS byl uveden na trh pouhých deset let po skončení druhé světové války v době, kdy Francie prožívala svá slavná léta. Byla to éra plná optimismu, že budoucnost bude podstatně lepší než minulost. Francia vstupovala do budoucnosti a Citroën DS se svou progresivní technikou a avantgardním stylem tuto naději na lepší zítřky dokonale ztělesnil.

Flaminio Bertoni navrhl design nejen revoluční tvary karoserie, ale i řešení interiéru. Inženýr Paul Magès navrhl hydraulické srdce vozu, na němž závisí pérování, brzdy, posilovač řízení a dokonce i řazení. Na vývoj plánovaného plochého šestiválce už ale nebyl čas ani peníze, takže konstruktér Walter Becchia jen přepracoval blok motoru vozu Traction Avant (navrženého Mauricem Sainturatem) a přidal k němu hlavu válců s polokulovými spalovacími prostory.

Vývoj vozu pro masový trh VGD (Véhicule de Grande Diffusion) zahájil v roce 1938 ředitel Citroënu Pierre-Jules Boulanger, ale kvůli válce byl brzy zastaven. Práce byly po skončení války pod dohledem Andrého Lefèbvra obnoveny, ale trvaly přes deset let díky mnoha technickým inovacím včetně použití hliníku a plastů, kotoučových brzd vpředu, vysokotlaké centrální hydraulické jednotce, unikátní aerodynamice a mnoha další.

Model DS byl navržen tak, aby zahrnoval všechny tehdy dosažitelné technické inovace. Cílem bylo uvést na trh vůz tak moderní, aby vydržel ve výrobě dvakrát déle než jeho konkurenti. To se skutečně podařilo, protože i v době ukončení výroby v roce 1975 zůstával DS měřítkem pro své přesné ovládání, komfort odpružení i brzdění. Jenže Citroën nebyl schopen vyrábět všechny inovace, které plánoval, včetně aktivního stabilizátoru.

Zda byl nakonec model DS ziskový zůstává nejasné, protože jeho výroba, ačkoli se v průběhu let zjednodušovala, nikdy nebyla jednoduchá. Model DS byl uveden na trh ve spěchu a nejméně dva roky trpěl katastrofální spolehlivostí, To však zákazníky neodradilo. Citroën postupně vše napravil, i když za cenu značného úsilí a neméně značných nákladů, To umožnilo modelu DS dosáhnout obrovský komerční úspěch. Neustále se realizovaly úpravy a vylepšení.

 

Říjen 1955: Představení Citroënu DS na pařížském autosalonu. Vzbudil obrovské nadšení a téměř 80 000 lidí okamžitě přímo na stánku podepsalo objednávku.

1957: Představení zjednodušené varianty ID, (bez posilovače řízení, brzd a řazení), která byla levnější a spolehlivější. Byla zaměřená na majitele vozů Traction Avant, které model DS odradil, např. získala oblibu u taxikářů.

Říjen 1958: Na pařížském autosalonu bylo představeno kombi ID spolu s modelem DS Prestige, který se vyznačoval oddělenými předními a zadními sedadly.

Říjen 1959: Zahájení prodeje kombi ID.

Září 1962: Upravená přední část pod nárazníkem, která nově obsahovala ochranné prvky.

1960: Nové prodloužené zadní blatníky u sedanů, které ztratily chromované ozdobné prvky.

Říjen 1960: Verze kabriolet vyrobená Henrim Chapronem.

Září 1961: Nová přístrojová deska.

Říjen 1964: Luxusní verze Pallas.

Říjen 1965: Instalace rozsáhle upravených motorů vybavených klikovým hřídelem s 5 ložisky. V horní části nabídky poháněl verzi DS21 nový motor o objemu 2,2 l (2 175 cm3) s výkonem 100 k. Původní motor o objemu 1911 cm3 ustoupil u modelu DS motoru 1985 cm3 o výkonu 90 k.

1967: Nová minerální hydraulická kapalina LHM zelené barvy, která nahradila předchozí syntetickou červenou LHS. V říjnu byla uvedena nová atraktivní přední část se čtyřmi světlomety pod krytem. Prostřední světlomety se otáčely spolu s koly a jejich výška se automaticky nastavovala.

Říjen 1969: U modelu DS 21 bylo zavedeno elektronické vstřikování paliva (poprvé u francouzského vozu), které se zvýšilo výkon na 125 k a maximální rychlost na 185 km/h. Nová přístrojová deska, známá jako bezpečnostní přístrojový panel, se třemi kruhovými ukazateli. Vyrobený sedmimiliontý vůz DS. Z modelů ID19 - ID20 se stávají DSpécial a DSuper.

Září 1970: Přímo řazená převodovka dostala 5. rychlostní stupeň (za příplatek nebo standardní v závislosti na verzi).

Říjen 1971: Kliky dveří jsou nově zapuštěné. Pod kapotou se u nové verze DS 23 nachází motor s objemem nově zvětšeným z 2175 cm3 na 2 347 cm3. S karburátorem dosahuje výkon 115 k, se vstřikováním paliva 130 k. Byla použita skutečná automatická převodovka, třístupňová od společnosti Borg-Warner.

Duben 1975: Byl vyroben poslední sedan DS - Delta Blue DS 23 Pallas Electronic Injection. Bylo vyrobeno 1 330 755 kusů. Výroba vozů kombi pokračovala ještě několik týdnů.

1976: Prodáno poslední kombi DS (ze skladu). Celkem se všech verzí řady DS - ID dohromady prodalo 1 456 115 kusů.

(Zpracováno s využitím podkladů od caradisiac)

Datum zveřejnění

21.10. 2025

Zdroj informací

DS Automobiles

Foto: DS Automobiles

Fotogalerie

Výběr jazyka

PCF 2025

Facebook

Naše Projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.3721 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál