Servind

Příběh legendy ISO GRIFO

Příběh legendy ISO GRIFO

Vychází Oldtimer magazín č. 272!

Hlavní materiál je věnován italským vozům ISO Grifo, a to u příležitosti letošního 55. výročí představení jejich prototypu A3/L. Kromě vzniku a vývoje těchto krásných a vzácných automobilů se čtenáři dozvědí o dalších souběžně vyráběných modelech značky, slavných majitelích vozů, účinkování vybraných exemplářů na stříbrném plátně, osudech rodiny zakladatelů a mnohém dalším. Samostatný článek je věnován putování výjimečného prototypu A3/L z roku 1963, který byl v letošním roce vydražen ve Spojených státech. Zajímavou kapitolou je příběh prototypu ISO Grifo 90, který se rukou milovníka značky po téměř 20 letech proměnil v jediný sériový exemplář na světě. Svým pohledem článek obohatili také dva domácí sběratelé, kteří tyto výkonné osmiválcové vozy vlastní. Třešničkou narozeninového dortu je poté naše pátrání po kupé ISO Grifo, které u nás podle vzpomínek pamětníků v 70. letech minulého století mělo nabourat. Kolující mýtus jsme s konečnou platností potvrdili při návštěvě posledního z tuzemských majitelů vozu, po jehož stopě jsme se následně za pomoci nadšenců z České republiky, Německa, Itálie a Spojených států vydali. A svojí vzpomínkou na dětství přispěl také náš přítel a kolega Milan Bumba.

Naše redakční posádka se zúčastnila v pořadí 30. ročníku prestižního setkání majitelů vozidel značky Peugeot, které se pod záštitou organizace Aventure Peugeot uskutečnilo poprvé v České republice. Premiéra to byla skutečně vydařená, počínaje počasím, přes program, organizaci až po jedinečnou atmosféru, která v průběhu celého víkendu panovala.

Osobností vydání je český fotograf Vladimír Cettl, se kterým jsme se sešli nad jeho nově vydanou knihou Putování za vraky Tatra. Kromě klasického profilu přinášíme také rozhovor, v němž se rozvyprávěl o své zajímavé dokumentární práci, která jej zavedla do různých koutů světa.

Představujeme také nový český elektrický skútr Čezeta 506, který je prvním tuzemským elektromobilem. Přestože u nadšenců vzbudil mnoho vášní, jeho myšlenka a provedení jsou čisté stejně jako jeho provoz. Jaké je tedy novodobé "prase"?

Vyřešení se dočkal i případ vozidel Ford Mustang GT, použitých ve snímku Bullitův případ. Jaké to je vlastnit několik desetiletí potajmu jeden z nejslavnějších vozů stříbrného plátna, který všichni považovali za dávno ztracený? Příběh jednoho vozu a jedné rodiny, která jej prozřetelně udržela ve svém vlastnictví, aby se o něj podělila v nejlepší možný čas, tedy při 50. výročí uvedení slavného thrilleru v hlavní roli se Stevem McQueenem. Doplňujícím materiálem je navazující přehled novodobých interpretací služebního vozu detektiva Franka Bullitta.

Popisujeme také osudy prapůvodního archetypu vozů Porsche, kterým je legendární Rekordwagen, tedy KdF 60/10 známé jako Porsche typ 64. Celkem trojice vzniklých automobilů sice nikdy nestartovala v závodu mezi Berlínem a Římem, pro který byla zamýšlena, přesto jsou jejich osudy zajímavé a význam nedocenitelný. Podobně netradiční je řada standardizovaných traktorů Porsche-Diesel, které v terénu spalovaly naftu daleko dříve než se objevilo SUV Cayenne. Historické souvislosti přidává životopis zakladatele značky slavící v letošním roce 70. jubilueum, vratislavického rodáka Ferdinanda Porscheho.

Prostřednictvím prvního dílu trojdílného seriálu připomínáme výročí vzniku záchranného týmu NAREX, a to z rukou nejpovolanějších, tedy autorů připravované publikace věnované československému fenoménu.

O své rané vzpomínky se v úvodní části, kterou doplní několik navazujících pokračování, podělil někdejší závodník Karel Jílek. Poutavé osobní vyprávění otevírá dveře do světa, který mohou mladší generace znát již jen z historických knih.

Raritou je nepochybně italský hydroplán ARNO XI, poháněný dvakrát přeplňovaným dvanáctiválcem Ferrari. Achille Castoldi s ním v roce 1953 ustanovil rekord své kategorie, který zůstává nepřekonán dodnes. Na rozdíl od mnoha dalších se nadto jeho rudě zabarvený stroj dochoval a svého času byl vystaven také v továrním muzeu Ferrari. Rozhodně nikoli vše z minulosti tedy odnesla voda...

Ohlédneme se ale také za letošním ročníkem soutěže u jezera Como a závodů Le Mans Classic nebo The Most Historic Grand Prix.

Navštívili jsme také zajímavé výstavy v Moravském zemském muzeu v Brně a technickém muzeu v Liberci.

A scházet nemůže ani oblíbený kalendář veteránských akcí a výběr z domácí inzerce.

Příjemné čtení!

Přečíst Oldtimer č. 272

Fotogalerie

Výběr jazyka

Oldtimer Messe Tulln 2024

Facebook

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2529 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál