Oldtimer č. 274 přináší velký příběh velkých vozů a velkých osobností spojených s velkou značkou. V hlavních rolích Tatra 2-603 B5 ve své dochované i znovuzrozené podobě, zasloužilý mistr sportu Alois Mark a legendární závod Marathon de la Route 1966. Připoutejte se!
Reportáž
Setkání s dvojicí vozů, které mají mnoho společného. Původní soutěžní vůz Aloise Marka, Tatra 2-603 B5 a její replika postavená vnuky Jiřím a Tomášem Procházkovými. Vrátili jsme se v čase na místa z pamětních fotografií rodiny Procházkových, navštívili tréninkové trasy továrních jezdců z Kopřivnice a také památný Štramberský okruh. Počasí udělalo výjimku a dopřálo nám překrásné výhledy. Usedněte s námi na sedadlo spolujezdce!
Osobnost
Alois Mark patří k legendám mezi továrními jezdci kopřivnické automobilky, kteří významně promluvili do historických výsledkových listin nejen doma, ale také v zahraničí. Do dějin se zapsal vynikajícími umístěními na závodech Marathon de la Route. Jaké bylo jeho mládí? Jak se dostal do "fabriky"? Kdy poprvé usedl za volant soutěžního vozu? Jak probíhala jeho spolupráce se světoznámou značkou po ukončení jezdecké kariéry? To vše ve velkém biografickém článku!
Úspěch
Kopřivnická automobilka v roce 1966 ohromila západní diváky i soupeře dosažením prvních tří míst v kategorii cestovních vozů na nejnáročnějším závodu světa, Marathon de la Route. Jakých bylo dnes již nepředstavitelných 84 hodin na obávaném Nuerburgringu? Především úspěšných, jak potvrzují transparenty "Bravo Tatra" podél trati, stejně jako výrok sportovního komentátora, který prohlásil, že pravidelný zvuk trojice vozů z Československa "udává tón celému závodu". Historický úspěch zpečetil pohár pro nejlepší národní tým ze všech zúčastněných, mezi kterými nescházely ani věhlasné značky jako MG nebo Porsche. Malá rozlohou, velká srdcem. Taková byla milovaná, stejně jako obávaná Tatrovka. A zůstala jí podnes.
Památka
Pochopit historický význam původního soutěžního vozu, který v roce 1966 dojel jako první z celkem trojice zúčastněných T2-603 na Marathon de la Route 1966 lze pouze vysvětlením příběhu jeho vzniku od prvních prototypů až po závěrečné tovární úpravy, stejně jako osudy po nasazení nových vozů v ročníku 1967. Velký článek rozdělený do dvojice částí přináší podrobný výklad všech sportovních úprav i jejich postupného vývoje a přibližuje opětovný přerod v silniční automobil, který Alois Mark používal několik desetiletí. Objevte s námi kouzlo originálu!
Start
Celé jedno desetiletí trvala stavba repliky původního vozu Aloise Marka v jeho nejslavnější podobě z Marathon de la Route 1966. Do nejmenších detailů pečlivě provedená stavba právě proto dává vzpomenout nejvýznamnější sportovní úspěchy vozů Tatra 603. Skutečnost, že vznikla vedle rodného domu zasloužilého mistra sportu rukama jeho vnuků Jiřího a Tomáše poté celému maratonu dodává na opravdovosti, která vyvolává němý úžas. Mluvit však nakonec není nutné, zvuk motoru hovoří za vše. Jaká byla cesta od nákupu vozu přes jednotlivé úpravy až po první zkušební jízdu? Co se ukázalo být největším problémem? Jaké osudové náhody ke stavbě přispěly? Vše se dozvíte v článku z rukou jeho tvůrců.
Následovníci
Závody minikár jsou oblíbeným sportem pro mladé talenty. Závodnická krev Aloise Marka dnes podle všeho koluje také v žilách jeho pravnuků, Jakuba a Filipa Procházkových. Jedině tak lze vysvětlit, že rodinný Minikáry A. Mark Tatra Team získává jeden pohár za druhým a již dvakrát vyhrál všechny závody v sezoně. Na straně druhé, koho by to vlastně překvapilo?
Osobnost
Dan Gurney patří k nejúspěšnějším závodním jezdcům historie. Bez přehánění lze říci, že se zúčastnil a zpravidla také zvítězil ve všech významných světových šampionátech od formule 1, přes NASCAR až po Le Mans. V druhé části jeho biografie se věnujeme manažerské části kariéry, kdy úspěšně vedl stáj All American Racers, a také jeho osobnímu životu, ve kterém kromě jiného dosáhl vítězství v legendárním Cannonball Run. Ano, byl to jeho spolujezdec, kdo je autorem scénáře snímku z roku 1981, Brock Yates. A stále je to pouze zlomek výjimečného příběhu muže, na kterého byli soupeři často krátcí. Není divu, při výšce 193 cm patřil vždy k nejvyšším.
Modely
Kdo si hraje, nezlobí. Taková je filozofie rodinného podniku rodiny Navrkalových ze Znojma, která navrhuje a vyrábí dřevěné stavebnice legendárních doprvních prostředků od osobních a nákladních automobilů přes traktory až po vrtulníky. Důmyslná konstrukce, krásné provedení, a především radost ze stavby samotné. To vše si zákazníci kupují v papírových krabičkách, které jsou stejně jako hračky samotné vyrobeny v České republice.
Výročí
Třetí čast dokumentárního článku o záchranném týmu NAREX představuje jeho členy na pomyslném vrcholu.
Pamětník
Karel Jílek vzpomíná na reprezentační účast při Rajd Polski, ze kterého je s Jiřím Hlaváčkem vyřadila vážná nehoda způsobená posádkou z Maďarska.
Rarita
Střípek štěstí, právě tak by se dala nazvat souhrou okolností zachráněná originální kapota z vozu Tatra 2-603 pro Marathon de la Route 1967.
Pozvánka
300 mil zemí českou se po loňském nultém vrací oficiálním prvním ročníkem. Na co navazuje? Více ve článku člena organizačního týmu, Milana Bumby.
Výstava
Marcello Gandini patří k nejvýznamnějším automobilovým designérům historie. Náš spolupracovník, automobilový designér Michal Kačmár se proto vypravil na mimořádnou výstavu v Turíně, která osobní a profesní dráhu žijící italské legendy přibližuje mnoha výjimečnými exponáty, mezi kterými neschází ani prototypy a sériové vozy. Mamma Mia!
Knihovna
Začátkem letošního roku vyšla publikace Sanitky v Československu a Česku 1918-2018, jejímž autorem je známý český žurnalista Jan Tuček. Ve spolupráci s vydavatelstvím Grada Publishing přinášíme exkluzivní ukázku z poutavé knihy a také rozhovor s jejím tvůrcem. Jak vznikla Tatra 603 AS? A jakou sanitku si vybaví jako první Jan Tuček?
Zápisník
Letošního 22. ročníku Rallye Monte-Carlo Historique se zúčastnila také česká posádka Karel Mach a Honza Bláha z týmu ČK Motorsport. Jejich Škoda 130 RS budila zaslouženou pozornost.
V pořadí již 19. ročník veletrhu Retro Classics Stuttgart znovu překonal dosavadní rekordy. V hale č. 1 nadto nescházelo důstojné zastoupení z České republiky.